تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۴

تهران- ايرنا- روزنامه وقايع اتفاقيه در گزارشي نوشت: زمزمه يارانه پرداخت ‌نشدني 250 هزار توماني، موجي از بحث ‌هاي مردمي را در بسياري از مكان‌ هاي عمومي ايجاد كرده است؛ از مترو، تاكسي و اتوبوس گرفته تا صف ‌هاي طولاني براي فعاليت ‌هاي بانكي و خريد نان و ...

در ادامه اين گزارش مي خوانيم: درست ساعاتي بعد از انتشار اين خبر بود كه كاربران اينترنتي از بالا و پايين‌شدن يارانه ‌ها و تأثيرات آن در جامعه حرف زدند و نظر دادند. هنوز هم اين صداها را مي‌توان در ميان مردم شنيد؛ صداهايي كه از حال ‌و روز اقتصاد كشور بعد از بالارفتن يارانه‌ ها حكايت مي‌كنند و نظراتي ‌كه داستان‎‌هاي رنگارنگي را در نتيجه افزايش يارانه ‌ها تا رقم‌ هايي بالاتر از صد هزار تومان روايت مي‌كنند. خبر احتمال بالارفتن يارانه‌ ها كه دولتي‌ ها در سال جديد از آن پرده برداشتند، از نگاه بسياري مي‌تواند بار تورمي زيادي را در جامعه ايجاد كرده و هزينه‌ هاي زندگي را به همان نسبتي كه بالا رفته، افزايش دهد اما در كنار ميليون ‌ها نفري‌ كه در كشور زندگي مي‌كنند و هر ماه مبلغي از يارانه‌ 45 هزار و 500 توماني را دريافت مي‌كنند، هستند افرادي ‌كه بي ‌توجه به مسائل حاشيه‌اي‌ و گراني‌هاي بعد از اين اتفاق، همچنان از شنيدن اين خبرها احساس رضايت كرده و براي رسيدن به اين ‌روزها، لحظه‌شماري مي‌كنند. بالارفتن يارانه‌ها هر چه كه هست، براي همين چند ميليون نفري ‌كه بخش كوچكي از ايران را تشكيل مي‌دهند، كمك ‌هزينه بسيار بزرگي است و حتي بسياري از افرادي‌ كه در طبقه مرفه يا حتي متوسط جامعه زندگي مي‌كنند هم اين‌ نكته را به‌خوبي قبول دارند كه افزايش يارانه‌ها، مي‌تواند دست عده‌اي را در جامعه گرفته و هر ماه، بار بزرگي را از دوش آنها بردارد. آن‌طور كه دولت گفته، قرار است در كنار يارانه 45 هزار و 500 توماني كه به ازاي هر نفر از افراد خانواده‌هاي واريز مي‌شود، متناسب با تعداد آنها مبلغي نيز به صورت مازاد به آنها پرداخت شود؛ به‌اين‌ترتيب، خانوار يك نفره 95 هزار تومان، دو نفره 189 هزار تومان، سه نفره 253 هزار تومان، چهار نفره 337 هزار تومان و پنج نفره و بيشتر 365 هزار تومان دريافتي خواهند داشت.

با اين خبر، سؤالات زيادي در ذهن ايجاد شده و هر كسي دراين‌باره نظري دارد. به گفته كارشناسان، اين تصميم دولت اگرچه هزينه دارد اما مي‌تواند دست دولت را براي حذف دهك ‌هاي پردرآمد باز كند. با انتشار اين خبر در كنار وعده عجيب 250 هزار تومان يارانه‌اي كه از سوي برخي نامزدهاي رياست‌جمهوري داده شده، مردم نظرات مختلفي را مي‌دهند؛ حتي برخي از سايت‌هاي خبري هم درباره اين تصميم جديد دولت از مردم نظرخواهي كرده‌اند، يكي از سؤالات اين است، به نظر شما اين اقدام دولت تا چه اندازه در ترميم درآمد اقشار آسيب‌ پذير مؤثر است؟

نظرات مردم در زير اين خبر، رنگارنگ و مختلف بودند؛ برخي آن را كاري پسنديده خطاب كرده و برخي آن را نقد كرده‌اند و تنها راه كمك به اين گروه را ايجاد اشتغال و توليد عنوان كرده‌اند؛ «اگر به‌راستي اين مبالغ به نيازمندان واقعي برسد، كاري پسنديده است اگرچه اين رقم‌ها هنوز فرسنگ‌ها تا عبور از فقر فاصله دارد.»

برخي هم با اشاره به مثل‌ هاي معروف، بالابردن يارانه اين قشر را غير‌مؤثر دانسته‌اند، «يك مثل معروف چيني هست كه مي‌گويد: به فقير ماهي نده، ماهيگيري ياد بده. شما هرچقدر هم به اقشار ضعيف كمك كنيد، دردي دوا نمي‌شود، بايد بستر اشتغال و توليد مهيا شود كه هم مهارت پيدا كنند هم در توليد مؤثر باشند،ضمن اينكه با صدقه‌دادن، عزت نفس آدم‌ها هم پايين مي‌آيد.» در ميان نظراتي ‌كه مردم نوشته‌اند، بسياري به تورم ناشي از آن اشاره كرده و از اين اقدام دولت ناراضي هستند؛ «به ‌هيچ ‌عنوان موافق نيستم؛ با اين كار باعث تورم مجدد و شديد و حتي ركود در اقتصاد كشور خواهيم شد.»

اين كاربر در ادامه، پيشنهاد خود را اين‌ گونه بيان كرد: «بهترين كار اين است كه يك مؤسسه مثلا كميته امداد، متولي اين امر شود و افرادي كه واقعا نيازمند هستند از طريق اينترنت يا حضوري يا در باجه‌هاي پيشخوان دولت ثبت‌نام كرده و پس از بررسي صحت گفتارشان اين مبلغ كه به‌عنوان بودجه به آن مؤسسه تزريق مي‌شود به‌صورت نقدي يا سبد كالا، ماهانه در اختيارشان گذاشته شود. اين پروسه، كمي زمانبر ولي بسيار كاربردي‌تر از تزريق بي‌محاباي هزاران ميليارد به جامعه است.»

بالارفتن يارانه از نگاه بسياري از مردم، نتيجه‌اي جز ايجاد تورم و تنبلي ندارد. بسياري از كارشناسان خواسته‌اند تا راه‌حل بهتري را در‌اين‌زمينه ارائه داده و از ترويج تنبلي در جامعه جلوگيري كنند؛ «بالارفتن يارانه قشر ضعيف فقط عده‌اي را تنبل و خانه‌نشين مي‌كند؛ نمي‌شود بهتر برنامه‌ريزي كرد؟» يكي هم نوشته، «با اين اضافه حقوق براي نيازمندان، حقوق يك خانواده پنج نفره به نزديك 700 هزار تومان مي‌رسد و قدرت خريد پنج ميليون مستمري‌بگير پايين‌ترين دهك جامعه به سال 84 مي‌رسد.

براي گام اول، يارانه هدفمند بسيار كارا و مفيد است و باعث مي‌شود دولت بتواند با اعتمادبه‌نفس بيشتري يارانه‌هاي پردرآمدها را حذف كند.» يكي هم نوشته، برخي نيز با آرزوي بازگشت به قيمت‌هاي قبل از وجود يارانه‌ها اين‌طور گفته‌اند: «يارانه را حذف كنيد، قيمت‌ها را به روزهاي قبل از يارانه‌ها برگردانيد؛ قيمت نان، شير، بنزين و بسياري از كالاهاي ديگر.» برخي هم شفاف‌سازي در اقتصاد را بهترين راه براي اصلاح اوضاع اقتصادي قشر ضعيف عنوان كرده و گفته‌اند: «به اقشار ضعيف مي‌توان كمك‌هاي ديگري كرد، درست مثل برخي از كشورهاي موفقي كه با شفاف‌سازي در اقتصادشان، ثروت را در ميان محرومان جامعه تقسيم كرده و عدالت دارند.

نبود ريا و ايجاد شفاف‌سازي در همه بخش‌ها لازم است تا مردم به قشر ضعيف، كمك‌هاي واقعي كرده و آنها را از فقر نجات دهيم.» در كنار اين حرف‌ها برخي ديگر هم اين اقدام دولت را تنها عاملي براي جلب رضايت مردم عنوان كرده و گفته‌اند، «اگر اين افزايش‌ها به واقعيت برسند، مردم به رفاه مي‌رسند.» افزايش يارانه‌ها براي قشر ضعيف و حتي همه يارانه‌بگيراني كه تا به امروز 45 هزار و 500 تومان را دريافت كرده‌اند، يك سؤال بزرگ را ايجاد كرده؛ سؤالي با اين محتوا كه مي‌پرسد، مدعيان از كدام بودجه مي‌خواهند اين كار را به سرانجام برسانند؛ «اين افزايش يارانه بايد از كجا پرداخت بشود. حتي اگر امر پسنديده‌اي هم باشد بايد دانست كه اين كار در توان اقتصاد نيست. بهتر است به جاي كمك‌گرفتن از مردم، از بودجه ‌هاي دولتي براي بالابردن يارانه استفاده كرد.»

يكي از كاربران هم در اظهار نظرات خود اين‌گونه نوشته: «از نظر من بايد به‌جاي يارانه‌دادن يا افزايش يارانه به اقشار آسيب‌ پذير، با دادن وام بدون سود، مشاغل خانگي كارشناسي‌شده و سودآور را جايگزين كنند. مانند چين كه در هر خانه‌اي يك محصول توليد مي‌كند. بهتر است به‌جاي دادن ماهي به مردم، به آنها ماهيگيري رو ياد بديم؛ با دادن پول بي‌زحمت فقط جامعه‌اي تن‌پرور و بي‌حال رو خواهيم داشت.»

در ادامه اين بحث ‌هاي مجازي برخي از اينكه بسياري، توانايي انجام كاركردن ندارند، نوشته و گفته‌اند: «برخي از مددجويان تحت پوشش كميته امداد و بهزيستي به‌ دليل معلوليت شديد جسمي يا سالمندي و... اصولا توانايي انجام كار رو خيلي ندارند و بايد كمك مستقيم بشه. در ضمن با ركود موجود در بازار اگر توليدي هم صورت بگيره، معلوم نيست حتما سود و فروش خوبي خواهد داشت.» حتي عده‌اي هم گفته‌اند، «با حمايت دولت جهت صادرات آسان مازاد بر مصرف داخل كشور و معمولا مشاغل خانگي به‌خاطر كاهش هزينه‌ها سودآور هستن ولي متأسفانه كشور ما اون‌قدر قوانين دست‌وپاگير در بخش توليد و صادرات داره كه مردم ميترسن كاري انجام بدن.»

بحث درباره بالارفتن رقم يارانه و رساندن آن به مبالغ بالاتر از صد هزار تومان همچنان ادامه دارد. با همه نگراني‌هايي كه عده‌اي از بار تورمي آن دارند، عده‌اي منتظر رسيدن به يارانه 250 هزار توماني بوده و با ضرب و تقسيم اين رقم در تعداد افراد خانواده، از آينده شيرين آن حكايت مي‌كنند اما آيا آينده‌اي كه با ادعاي يارانه 250هزار توماني ترسيم مي‌شود، مي‌تواند شيرين هم باشد؟

*منبع: روزنامه وقايع اتفاقيه، 1396.1.28
**گروه اطلاع رساني**9117**2002**انتشار دهنده: فاطمه قناد قرصي