تهران- ایرنا- چهارمین جشنواره «برند محبوب» امروز (چهارشنبه) در حالی برگزار شد كه بی توجهی به این امر در سال های گذشته سبب شد برخی برندهایِ ایرانی مطرح در بازارهای بین المللی مانند برند بازرگانی پتروشیمی هشت سال پیش از بین برود و بازار محصولات پتروشیمی كشور را با مشكل روبرو كند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، چهارمین جشنواره «برند محبوب» صبح امروز (چهارشنبه) در مركز همایش های صدا و سیما برگزار شد؛ شیوه فعالیت این جشنواره اینگونه بود كه از چندی پیش، برندها در 147 گروه كالایی تقسیم بندی شدند و درباره محبوبیت آنها از یك میلیون و 280 هزار نفر نظرسنجی شد و در نهایت 33 برند محبوب معرفی شدند.
مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در این گردهمایی در تشریح اهمیت برند در بازارهای جهانی، به بخش محصولات پتروشیمی اشاره كرد و گفت: همه محصولات پتروشیمی كشور تا سال ها با برند بازرگانی پتروشیمی در بازارهای بین المللی عرضه می شد و جایگاهی ویژه برای خود باز كرده بود اما با خصوصی شدن این شركت و حضور شركت های پتروشیمی دیگر در بازارهای بین المللی، آن برند از بین رفت.
موید حسینی صدر توضیح داد: با خصوصی شدن شركت بازرگانی پتروشیمی، شرایطی پیش آمد كه مجموعه های پتروشیمی به طور جداگانه محصولات خود را در بازارهای بین المللی عرضه كردند و حتی برای رقابت با یكدیگر، قیمت های خود را شكستند.
به گزارش ایرنا، شركت بازرگانی پتروشیمی بیست و سوم تیرماه 1369، بنا بر نیاز صنعت پتروشیمی ایران و به عنوان بازوی تجاری همه مجتمع های پتروشیمی ایران با سرمایه شركت ملی صنایع پتروشیمی تاسیس شد.
این شركت از آبان ماه سال 1388 با هدف خصوصی سازی و پیاده سازی اصل 44 قانون اساسی كشور، تغییر ماهیت داد و با واگذاری 52 درصد سهام به شركت سرمایه گذاری ایران، از ساختار دولتی به خصوصی تبدیل شد.

** موانع پیش روی تولید از زبان وزیر دولت احمدی نژاد
«عبدالرضا مصری» نماینده مردم كرمانشاه و عضو كمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، نیز از سخنرانان این جشنواره بود.
وی كه پیش از این سفیر ایران در ونزوئلا و وزیر رفاه و تامین اجتماعی در دولت نهم بود، از شرایط كنونی و قوانین و مقررات مربوط به بخش تولید گلایه كرد.
مصری كه اكنون در كمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست های كلی اصل 44 قانون اساسی نیز عضو است، سخنان خود را با طرح این سوال آغاز كرد كه «آیا شرایط در كشور ما شرایط برای تولیدكنندگان داخلی و خارجی یكسان است»؟
وی گفت: اكنون تولیدكننده ایرانی تسهیلاتی با نرخ سود 25 درصد دریافت می كند؛ در حالی كه تولیدكنندگان كشورهای همسایه، از تسهیلاتی با نرخ های سود یك تا سه درصد برخوردارند.
مصری ادامه داد: رتبه ایران در فضای كسب و كار نامناسب است؛ روند دریافت مجوزها و آغاز به كار برای واحدهای تولیدی داخلی نیز سهل و آسان نیست.
وی مدعی شد امضاهای طلایی در كشور زیاد شده است و گرفتن هر كدام از این امضاها رویه ای خاص دارد كه در برخی موارد به سمت دریافت وجه كشیده شده است.
عضو كمیسیون برنامه و بودجه مجلس اضافه كرد: شمار زیاد كاركنان دولت، موجب طولانی شدن مراحل اداری می شود؛ اكنون دولت آمریكا 800 هزار، دولت ژاپن 350 هزار، دانمارك هشت هزار و دولت ایران سه میلیون نفر كارمند دارد.
مصری موضوع قاچاق كالا و ارز را از دیگر مشكلات تولیدكنندگان داخلی عنوان كرد و گفت: بر اساس آمارها سالیانه 25 میلیارد دلار كالای قاچاق به كشور وارد می شود.
وی افزود: در شرایطی كه یك نفر (عبدالمالك ریگی) را با گذرنامه جعلی در آسمان كشور دستگیر می كنیم و پایین می آوریم چطور نمی توانیم از ورود 25 میلیارد دلار كالای قاچاق به كشور جلوگیری كنیم؟
به گزارش ایرنا، در حالی وزیر تعاون دولت نهم آمار قاچاق كالا به كشور را 25 میلیارد دلار ذكر كرد كه سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز شنبه گذشته به ایرنا گفت: میزان قاچاق در سال 1395 نسبت به سال 1392 حدود 50 درصد كاهش داشت و از 25 میلیارد دلار در سال 1392 به حدود 12 میلیارد تا 13 میلیارد دلار در سال 1395 رسید.

برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام**9189*1961* گزارش: ‌اسماعیل داودی* انتشار: مریم مسعود