بیرجند- ایرنا- مدیر عامل منطقه آزاد تجاری - صنعتی چابهار گفت: برای توسعه محور شرق نیاز به مدل های اقتصادی است، مناطق فعالیت های بسیار مهمی در این محور قرار دارد، از جمله مناطق ویژه و سایر كانون های فعالیت اقتصادی كه می توانند تحرك لازم را برای ظرفیت سازی و محور اقتصادی فراهم كند.

عبدالرحیم كردی روز پنجشنبه در دومین روز برگزاری گردهمایی فرصت های سرمایه گذاری و محدودیت های حوزه صنعت خراسان جنوبی در بیرجند افزود: مطالعه در خصوص ظرفیت ها و فرصت هایی كه این كانون ها را به هم متصل می كند و بازخوانی اسناد توسعه شرق كشور كمك می كند كه این اتفاق مهم محقق شود.
وی بیان كرد: موقعیت ایران در اتصال بازارهای تولید و محصول بسیار راهبردی است و باید از این موقعیت به درستی استفاده كرد.
وی عنوان كرد: فارغ از ظرفیت هایی كه در داخل ایران وجود دارد، این محور در یك موقعیت ترانزیتی واقع است و می تواند فرصت های بسیار خوبی برای كشور خلق كند.
به گزارش ایرنا، كردی اظهار كرد: در این راهبردترین كشور(ایران) دنیا، چابهار به دلیل اینكه خارج از آب های بحرانی تنگه هرمز قرار دارد به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران تقریبا بعد از جنگ همیشه در اسناد و برنامه ها مورد توجه بود و هست.
كردی یادآور شد: حاصل توجه به سیاست های ابلاغی برنامه ششم توسط مقام معظم رهبری و اهتمام دولت برای توسعه منطقه ای، این بود كه در برنامه ها و موضوعاتی كه امروز با آن روبه رو هستیم اتفاق بزرگی در تنها بندر اقیانوسی ایران افتاد كه از آن به عنوان نقطه آغازین توسعه محور شرق یاد می شود.
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار یادآور شد: از سال 1392 كه موضوع برنامه ای مورد توجه قرار گرفت و كار مطالعاتی در ارتباط با توسعه منطقه ای آغاز شد، محور شرق یكی از موضوعات مهم بود و تقریبا از برنامه دوم به صورت مكرر احكام برنامه ای در این زمینه داده شد.
وی ادامه داد: متاسفانه شاهدیم اتفاق جدی در توسعه محور شرق رخ نداده است و دلیل اصلی این بود كه به نقاط پیوندی و ارتباطی مناسبی برای تحقق این مهم توجه نشده است.
مدیر عامل منطقه آزاد چابهار افزود: اگر همیشه از حمل و نقل و ترانزیت به عنوان ماموریت ویژه محور شرق و توسعه تجارت صحبت می شود به جرات می توان گفت كه در پایان برنامه سوم هیچ اقدام اجرایی در ارتباط با ابزارهای حمل و نقل و ترانزیت در محور شرق نداشته ایم.
كردی، اصلی ترین و مهم ترین ابزار حمل و نقل در این محور را خط ریلی دانست و گفت: چند سالی است كه كار از چابهار آغاز شد ،انتظار هم هست از طریق بیرجند به خراسان رضوی و سرخس ارتباط پیدا كند و ارتباط فرعی در میلك، دوغارون و سرخس هم برقرار شود.
وی ادامه داد: از طرفی ریل نیاز به بندر دارد به تازگی آماده بهره برداری شد و عملیات اجرایی آن پایان یافت اما این فرصت زیرساخت، لازمه یك پیوند صنعتی و خدماتی مناسب بین حلقه هایی است كه می تواند، تحقق محور شرق را فعال كند،وجود دارد.
وی بیان كرد: حدود 800 میلیون نفر جمعیت اعم از پاكستان، افغانستان و شرق اروپا و بازاری با حدود 2 میلیارد نفر در پایین دست منطقه وجود دارد.
كردی اضافه كرد: سال گذشته توانستیم اولین اجلاس مناطق آزاد كشورهای حاشیه اقیانوسیه را برگزار كنیم كه 21 عضو و هفت كشور ناظر دارد كه این كشورها 2 میلیارد نفر جمعیت دارد.
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار اظهار كرد: در این اجلاس تصویب شد چابهار به عنوان دبیرخانه مناطق آزاد كشورها مباحث را رصد كند، بخشی از این كشورها، تولید كننده و بخشی بازار مصرف هستند و همه نیاز به برقراری ارتباط با 800 میلیون نفر جمعیت پشت چابهار دارند.
وی یادآور شد: در دنیای امروز در پارامترهای موثر بر قیمت تمام شده محصول، هزینه ی حمل و نقل نقش بسیار مهمی دارد و این نقش زمانی خود را نشان می دهد كه شكاف بین رقبا كم شود.
كردی ادامه داد: امروز خیلی تفاوت جدی بین تكنولوژی ها محسوس نیست،با فعال شدن كریدور شرق و اتصال چابهار به سرخس فاصله ها از طریق افغانستان كاهش و در مقابل هزینه ها نیز كاهش می یابد.
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار عنوان كرد: آنچه باعث استمرار و تداوم فعالیت در یك محور می شود پیوندهای اقتصادی و كارشناسی قوی است كه باید انجام شود، لذا نیازمند ارتباطات قوی تر در تمام كانون های فعالیت محور شرق هستیم.
كردی افزود: راه رسیدن به پیش بینی ها این مهم، برقراری ارتباط و پیوندهای مبتنی بر مزیت های نسبی و رقابت هر كدام از كانون های فعالیتی با هم است، می توان با برقراری این پیوندها پایداری را در مناسبت ها تعریف كنیم.
منطقه آزاد تجاری - صنعتی چابهار در راستای اهداف اقتصادی ایران ، در اوایل دههٔ 1370 در كنار چابهار و در پیرامون دریای عمان و اقیانوس هند بنیان گذاشته شده است.
این منطقه به‌وسیله شبكه حمل و نقل زمینی و هوایی از شمال به كشورهای آسیای میانه و افغانستان، از شرق به پاكستان و از جنوب به اقیانوس هند اتصال می‌یابد. دسترسی مستقیم به آبهای آزاد و قرارداشتن در خارج از خلیج فارس و همین‌طور عدم آسیب‌پذیری در مواقع بروز بحران، موقعیت استراتژیكی را برای ایجاد یك گذرگاه ارتباطی بین كشورهای آسیای میانه و سایر كشورهای جهان فراهم آورده‌است.
بندر چابهار به دلیل موقعیت راهبردی، كه نزدیك‌ترین راه دسترسی كشورهای محصور در خشكی آسیای میانه (افغانستان، تركمنستان، ازبكستان، تاجیكستان، قرقیزستان و قزاقستان) به آبهای آزاد است از اهمیت فراوانی برخوردار است.
سازندگی و سرمایه‌گذاری فراوانی در آن صورت می‌گیرد؛ از جمله ساخت اسكله و افزایش گنجایش بارگیری كشتی‌های اقیانوس‌پیما و ساخت راه‌آهن به سوی آسیای میانه و احداث فرودگاه بین‌المللی.
این بندر یكی از مهمترین چهار راه‌های كریدور شمال- جنوب و شرق- غرب بازرگانی جهانی است.
ساخت فرودگاه بین‌المللی، احداث راه‌آهن برای اتصال به راه‌آهن سراسری ایران و كشورهای تركمنستان و افغانستان، و افزایش اسكله‌ها برای بارگیری كشتی‌های اقیانوس‌ پیما از مهمترین برنامه‌های توسعهٔ چابهار است
7557*2047*خبرنگار* رقیه محمدی* انتشار دهنده* عباسقلی اشكورجیری