قم- ايرنا - مدير حوزه هاي علميه كشور با اشاره به مقام والاي علمي و فقهي شهيد آيت الله سيد محمد باقر صدر گفت: توسعه دادن به مرزهاي دانش بويژه علوم اسلامي از برجسته ترين ويژگي شهيد صدر است.

به گزارش ايرنا، آيت الله عليرضا اعرافي روز پنجشنبه در «آيين بزرگداشت شهيد آيت الله صدر و خواهر شهيده اش بنت الهدي صدر» در تالار قدس مجتمع آموزش عالي امام خميني(ره) قم اظهار داشت: از مظلوميت هاي آن عالم مبارز و مجاهد اين است كه افكارش از سوي شاگردانش تداوم پيدا نكرده است.
وي اضافه كرد: از ميان شاگردان شهيد صدر كمتر كسي است كه محورهاي اصلي فكري آن شهيد را به درستي عمق بخشيده باشد، در حالي كه او مرزهاي دانش را توسعه داد و از جمله نوابغي است كه ضريب هوشي عاطفي و هيجاني توام با شجاعت بالايي داشت.
امام جمعه موقت قم، نگاه شهيد صدر به حوزه هاي علوم اسلامي را مورد اشاره قرار داد و افزود: معمولا ايجاد تحول هاي عميق انقلاب گونه در حوزه علم بدون يك نگاه جامع كه علوم به هم پيوند زده شوند، رخ نمي دهد و اين موضوع نيزكه كسي كه سن آن كمتر از 50 سال است، اين همه آثار و افتخار آفريده باشد و در زمره انقلاب آفرينان در علوم اسلامي و توسعه دهنده مرزهاي علوم اسلامي قرار بگيرد نيز دنيايي از سخن پيرامون آن وجود دارد.
اعرافي با اشاره به مدل سازي عملي شهيد صدر و ارايه روش هاي عملي ريزتر و دقيق تر در قلمروهاي اجتماعي و سياسي بويژه حكومت اسلامي افزود: شهيد صدر در نظام بخشي به نظام هاي اداري و فكري حوزه هاي علميه نيز صاحب سبك بوده است.
رئيس جامعه المصطفي العالميه همچنين شهيد صدر را يك انسان مجاهد، اخلاق مدار و از خود گذشته دانست و افزود: اين كه يك شخص مانند آن شهيد در عين قرار داشتن در تراز بالاي علمي و در رتبه پديد آوردندگان تحول هاي علمي و در يك جايگاه مرجعيتي تمام وجودش را قرباني انقلاب اسلامي كند و همچنين مجاهدت ها و حركت هاي حكيمانه و شجاعانه اي را در راه خدا انجام دهد، درس بزرگ و آموزنده اي براي حوزيان از مليت هاي مختلف است.
اعرافي گفت: از اين رو بايد با توليد آثار فراوان در خصوص اين شخصيت بزرگ در قالب هاي گوناگون زمينه الهام بخشي حوزه ها از آن را فراهم كنيم.
همچنين حجت الاسلام سيد عبدالهادي شاهرودي از شاگردان شهيد صدر به بيان خاطره هايي از آن عالم مجاهد پرداخت.
اين همايش به همت پژوهشگاه تخصصي شهيد صدر و جامعه المصطفي العالميه ترتيب يافته بود.
سيد محمدباقر صدر فقيه شيعه و فعال سياسي عراق بود، وي در دهم اسفند سال 1313 هجري شمسي در كاظمين عراق متولد شد، و در 16 فروردين ماه سال 1359 توسط نيروهاي بعثي اين كشور دستگير و به بغداد انتقال داده شد و سه روز بعد در نوزدهم فروردين ماه به همراه خواهرش بنت الهدي صدر به جرم جانب داري از حضرت امام و انقلاب اسلامي به دستور صدام حسين حاكم مستبد و معدوم عراق به شهادت رسيد.
7403/ 1175 خبرنگار: محسن آقاگلي ** انتشار دهنده: رضا عليمحمدي