اهواز - ايرنا - رئيس دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز گفت: تا پايان امسال سه بيمارستان در اهواز و دشت آزادگان به بهره برداري مي رسد.

به گزارش ايرنا اسماعيل ايدني در سخنراني پيش از نماز جمعه اين هفته اهواز، در مصلاي مهديه اين شهر، به مناسبت هفته ملي سلامت اظهار كرد: امسال بيمارستان جايگزين ابوذر و بيمارستان سوانح سوختگي اهواز و بيمارستان دشت آزادگان به بهره برداري مي رسند.
وي يكي از دستاوردهاي جمهوري اسلامي را بهبود وضعيت بهداشت و سلامت و افزايش دسترسي به خدمات بهداشتي و آب سالم دانست و افزود: اميد به زندگي در كشور كه در اول پيروزي انقلاب اسلامي پايين بود الان به 78 سال رسيده است؛ البته نمي توان گفت كه همه مشكلات حل شده و كاستي هايي وجود دارد.
ايدني با اشاره به اجراي طرح تحول سلامت در كشور با ابلاغ سياست هاي كلان سلامت توسط رهبر معظم انقلاب گفت: تا پيش از اجراي اين طرح هزينه هاي سلامت تا 60 درصد و در بيمارستان هاي دولتي به 37 درصد رسيده بود كه باعث شده بود حفاظت مالي بيماران به ويژه در بيماري هاي سخت علاج پايين آيد.
وي اضافه كرد: با اجراي گام نخست اين طرح با هدف كاهش هزينه هاي درمان، اكنون متوسط هزينه اي كه بيماران در بيمارستان هاي دولتي خوزستان مي پردازند به حدود 6 درصد رسيده و هم اكنون حاضر متوسط پرداختي بيماران 940 هزار ريال است.
به گفته وي، در بيمارستان شفاي اهواز بيماران مبتلا به سرطان هيچ دغدغه مالي ندارند و هزينه هاي درمان آنها تامين مي شود.
ايدني يكي ديگر از مشكلات كشور را سياست هاي جمعيتي در سال هاي گذشته دانست و گفت: كاهش نرخ مواليد باعث مي شود در 25 تا 30 سال آينده با پيري جمعيت و كاهش جمعيت جوان كه موتور محركه اقتصاد كشور هستند، روبه رو شويم كه در همين راستا سياست هاي جمعيتي تغيير كرد و فرزندآوري در برنامه قرار گرفت.
وي با اشاره به رايگان شدن زايمان طبيعي در طرح تحول سلامت اظهار كرد: در كشور يك ميليون و 100 هزار و در خوزستان 85 هزار زايمان طبيعي رايگان تا پايان سال 95 انجام شد.
رئيس دانشگاه علوم پزشكي اهواز همچنين كمبود تخت بيمارستاني را يكي از چالش هاي خوزستان در سال هاي گذشته عنوان كرد و افزود: در طرح تحول سلامت يك هزار و 700 تخت در حوزه كاري دانشگاه علوم پزشكي اهواز راه اندازي شده است.
وي ادامه داد: مركز جامع فوق تخصصي قلب در بيمارستان گلستان با 115 تخت احداث شده كه در حال تجهيز است.
وي با اشاره به بازسازي 50 درصد تجهيزات اين دانشگاه گفت: بيمارستان بقايي 2 با همكاري سپاه با ظرفيت 400 تخت به بيماران سرطاني اختصاص يافت و قرار است با همكاري بنياد بركت بيمارستان فعلي شفا به عنوان مركز منطقه اي جامع سرطان احداث شود كه مي تواند مورد استفاده استان ها و كشورهاي همجوار قرار گيرد.
ايدني گفت: ساخت بيمارستان 2 هزار تختخوابي در اهواز نيز در دستور كار دولت قرار گرفته است.
وي افزود: 105 خانه بهداشت در طرح تحول سلامت در خوزستان احداث و 162 خانه بهداشت نيز در حال ساخت است.
ايدني اظهار كرد: در بخش سلامت براي 2هزار و 600 نفر در خوزستان ايجاد اشتغال شده است.
وي در ادامه با اشاره به شعار هفته سلامت 'زندگي سالم با نشاط و اميد' گفت: افسردگي يكي از مشكلات كنوني در دنياست كه ما نيز با آن درگير هستيم؛ در صورت گفت وگو و ارتباط با يكديگر، يا به عبارتي با احياي آنچه در اسلام 'صله رحم' گفته مي شود، مي توان از بسياري از عوارض روحي رواني مصون ماند.
ايدني با تاكيد بر خودمراقبتي و توجه به مسائل بهداشتي افزود: نشاط و اميد در زندگي روي سلامتي تاثير زيادي دارد و بدون داشتن اميدواري در زندگي، نمي توان انتظار سلامتي جسمي را داشت.
يكم تا هفتم ارديبهشت ماه 'هفته سلامت' نامگذاري شده و 7 آوريل (18 فروردين) روز جهاني بهداشت نيز روز جهاني بهداشت است كه محور شعار امسال آنها مقابله با افسردگي است.
طرح تحول نظام سلامت از ارديبهشت 1393 آغاز شد.

7151 /6037
خبرنگار: نادره وائلي زاده ** انتشار دهنده: عبدالحميد راجي