سنندج - ایرنا- مدیركل بیمه سلامت استان كردستان گفت: تاكنون هیچ دولتی در منطقه خاورمیانه به این سرعت، همانند دولت تدبیر و امید در حوزه سلامت و ارتقای سطح شاخص های آن، سرمایه گذاری نكرده است.

سید انور اسماعیلی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: برای نخستین بار در كشور، در دولت تدبیر و امید بیش از 11 میلیون نفر زیرپوشش بیمه سلامت قرار گرفتند.
وی اضافه كرد: این افراد بیمه شده بدون هیچ تفاوتی با سایر افراد از تمام خدمات بهداشتی و درمانی، بدون پرداخت سرانه بهرمنده شدند و مشمول بسته های حمایتی پایه قرار گرفتند.
وی اظهار كرد: طبق اعلام كارشناسان بهداشت جهانی، تاكنون هیچ كشوری در دنیا نتوانسته در این مدت كوتاه به این اندازه چتر حمایت بیمه ای خود را افزایش دهد.
مدیركل بیمه سلامت كردستان با اشاره به گسترش چتر بیمه ای در این استان نیز گفت: در راستای حمایت از اقشار كم برخوردار و آسیب پذیر جامعه و بعد از شروع به كار دولت تدبیر و امید، 372 هزار نفر از جمعیت استان كه فاقد هرگونه پوشش بیمه ای بودند بدون پرداخت حق بیمه، رایگان زیرپوشش بیمه همگانی سلامت قرار گرفته اند.
وی افزود: با اجرای طرح تحول نظام سلامت و گسترش بیمه سلامت اكنون بیش از یك میلیون و 150 هزار نفر زیرپوشش بیمه قرار گرفته و برای این تعداد نیز دفترچه درمانی داده شده است.
به گفته وی بیشترین جمعیت تحت پوشش بیمه سلامت استان مربوط به روستائیان بوده كه اكنون 614 هزار و 680 نفر تحت پوشش این صندوق هستند.
اسماعیلی گفت: مابقی بیمه شدگان در قالب صندوق های كاركنان دولت و سایر اقشار كه شامل خانواده معزز شهدا، جانبازان و افراد تحت پوشش سازمان های حمایتی از جمله بهزیستی است بیمه شده اند.

**هزینه های حمایتی بیمه سلامت در كردستان چهار برابر شده است
مدیركل بیمه سلامت كردستان گفت: این بیمه حمایت های خود را در سه سطح روستاییان، 2و 3 درمانی به بیمه شدگان ارائه می دهد كه هزینه های آن در سال 1392 در حدود 900 میلیارد ریال بود كه سال 1395 این مبلغ به بیش از سه هزار و 660 میلیارد ریال افزایش یافت.
اسماعیلی با تفكیك هزینه های صورت گرفته افزود: در سال 1392 در هر بخش روستایی در كردستان 90 میلیارد ریال هزینه شده بود كه در سال 93 این مبلغ به 460 میلیارد ریال و در سال 95 با بیش از 6 برابر افزایش، به 600 میلیارد ریال رسید.
وی اضافه كرد: در سطوح 2 و 3 درمانی نیز هزینه ها و حمایت های دولت در سال1392در حدود 760 میلیارد ریال بود كه در سال 93 یك هزار و 400 میلیارد ریال رسید.
وی اظهار كرد: هزینه های این بخش در سال 1394 در بخش درمان سطوح ( 2و 3 ) به 2 هزار 160 میلیارد ریال رسید و در سال 95 به 2 هزار و 700 میلیارد ریال افزایش یافت.
به گفته اسماعیلی با اجرا شدن طرح تحول نظام سلامت، بیماران روستایی تنها سه درصد و بیماران شهری 6 درصد هزینه های بستری را در مراكز بیمارستان و دولتی پرداخت می كنند.

**حمایت های بیمه سلامت از بیماران خاص كردستان 4 برابر شده است
مدیركل بیمه سلامت كردستان گفت: در سال 1392 در مجموع یك هزار و 176 بیمار خاص در استان تحت پوشش بیمه سلامت قرار داشت كه برای این افراد در مجموع 54 میلیارد ریال هزینه شده بود.
اسماعیلی اضافه كرد: در سال 1394 افراد دارای بیماری خاص تحت پوشش در كردستان به 150 نفر افزایش پیدا كردند اما حمایت های بیمه به 120 میلیارد ریال رسید.
وی اظهار كرد: در سال 1395 تعداد بیماران خاص تحت پوشش بیمه سلامت در استان به یك هزار و 828 نفر رسید اما هزینه های انجام شده برای انها به 200 میلیارد ریال افزایش یافت.
اسماعیلی گفت: در بحث بیماران خاص علاوه بر افزایش میزان پوشش اقلام دارویی مورد نیاز این بیماران كه بیشتر داروهای گران قیمت هستند، میزان حمایت ها از این بیماران نیز افزایش پیدا كرد.
به گفته وی هم اكنون بعد از بیماران خاص، بیشترین حمایت های بیمه سلامت از بیماران سرطانی كه بیماری خاص نیستند صورت می گیرد.
در استان كردستان در مجموع 2 هزار و 220 نفر دارای بیماری های خاص شامل ام اس، هموفیلی، تالاسمی، دیالیز و پیوند كلیه شناسایی شده است.

** شهروندان می توانند جزو ناظران اجتماعی بیمه سلامت باشند
مدیركل بیمه سلامت كردستان گفت: این بیمه می خواهد نظارت بیشتری بر خدمات ارائه شده به بیماران داشته باشد و شهروندان می توانند با مراجعه به سایت اینترنتی http://kd.ihio.gov.ir جهت ثبت شكایات و نظر خود اقدام كنند.
اسماعیلی افزود: علاوه بر این آدرس اینترنتی، شهروندان می توانند در ساعت اداری با تماس با شماره تلفن 33284870 یا شماره همراه 09189726982 و سامانه پیامك 30001608006982 مشكلات خود را با كارشناسان این بیمه در میان بگذاراند تا بررسی شود.
وی اضافه كرد: علاوه بر این نظارت های مردمی، اكیپ های مشترك این بیمه با تیم های بازرسی استانداری كردستان، مراكز درمانی را مورد بازرسی مستمر قرار می دهند.
اسماعیلی به طرح های جدید این بیمه نیز اشاره كرد و گفت: از امسال بیمه سلامت به زیر مجموعه وزارت بهداشت درآمده و در راستای سیاست های این وزارتخانه اقدام خواهد كرد.
به گفته وی كردستان به پایلوت كشوری طرح حذف دفترچه های درمانی در سطح كشور تبدیل شده و این طرح از تیرماه اجرا می شود.
مدیركل بیمه سلامت كردستان گفت: هم اكنون در استان 122 داروخانه، تمامی مراكز درمانی و بهداشتی و 98 درصد پزشكان استان با بیمه سلامت قرارداد دارند و شهروندان تحت پوشش این بیمه می توانند به این مراكز مراجعه و خدمات مختلف دریافت كنند.
به گزارش ایرنا، طرح تحول نظام سلامت اردیبهشت سال 93 به منظور كاهش پرداخت هزینه های درمانی از جیب مردم، حضور پزشكان متخصص در بیمارستان های مشمول، ارتقا كیفیت خدمات درمانی و ویزیت در بیمارستان های مشمول، حفاظت مالی از بیماران صعب العلاج، خاص و نیازمند، ارتقای كیفیت هتلینگ بیمارستان های مشمول طرح و حمایت از ماندگاری پزشكان در مناطق محروم به مرحله اجرا درآمد.
نام نویسی برای بیمه سلامت ایرانیان نیز همزمان در سراسر كشور از اول اردیبهشت سال 1393 آغاز و توزیع دفترچه های درمانی نیز از سوم خرداد همان سال آغاز شد.
در سرشماری سال 1395 جمعیت كردستان یك میلیون و 603 هزار و 11 نفر سرشماری شده كه از این تعداد 70.8 درصد در مناطق شهری و 29.2 درصد هم در مناطق روستایی استان ساكن هستند.
3020/ 1904
**خبرنگار: عبدالله رحمانی/** انتشاردهنده: مسعود احمدی