یزد – ایرنا - مدیرعامل شركت فولاد آلیاژی ایران گفت: این شركت با ركورد 100 هزار تن صادرات در سال جاری، جهش بزرگی خواهد كرد.

به گزارش ایرنا محمد‌ابراهیم قدیریان عصر روز شنبه در جمع خبرنگاران استان یزد افزود: امسال، سال پرچالشی برای فولاد آلیاژی است و مصوب شده 450 هزار تن محصول از 485 هزار تن مذاب استحصال شود و به ركورد جدید 100 هزار تن صادرات برسیم.
به گفته وی این یك جهش بسیار بزرگ است كه به همدلی بیشتر نیروهای خوب و مغزافزارهای فولاد آلیاژی نیاز دارد.
مدییرعامل فولاد آلیاژی با بیان اینكه واحد حسابرسی داخلی در این مجموعه تشكیل شده است گفت: شفاف سازی و تحقق اقتصاد مقاومتی از الزامات فولاد آلیاژی است كه در تمام مجموعه های دارای سهام انجام می شود و به منظور ارائه عملكرد صحیح بوده و ربطی به مچگیری ندارد.
قدیریان اضافه كرد: در مجموعه فولاد آلیاژی ایران با توجه به اینكه نگاه به نیمه پر لیوان و عملكردها موجب ایجاد امید و شادی در مردم می شود گفت: در سال 1395 توفیقات زیادی برای این مجموعه ایجاد شود كه اطلاع رسانی شود.
وی افزود: در سال گذشته 340 هزار تن محصول از سوی هیات مدیره برای تولید در فولاد آلیاژی پیش‌بینی شده بود كه با تلاش مجموعه كاركنان 402 هزارتن تولید داشتیم كه در حوزه فولاد در مقایسه با سال 94 در حدود 20 درصد افزایش تولید داشته است.
** ثبت ركورد جدید در صادرات محصولات به كشورهای اروپایی در سال 95
مدیرعامل فولاد آلیاژی ایران درباره وضعیت صادرات گفت: در سال گذشته 45هزار تن به عنوان یك ركورد جدید به كشورهای اروپایی همچون آلمان ، ایتالیا و تركیه صادرات داشتیم كه آخرین ركورد سال 91 كه 33 هزار تن بود شكسته است.
قدیریان اضافه كرد: همچنین در سال گذشته برای نخستین بار شمش فولاد ریلی در این مجموعه تولید و دو هزار تن شمش فولاد ریلی به اصفهان برای تبدیل به نورد تحویل داده شد كه كیفیت مطلوب استاندارد بین‌المللی نیز داشت و امیدواریم امسال نیز با حمایت وزارت صنایع این محصول به تولیدات فولاد آلیاژی اضافه شود.
** رشد 25 درصدی كیفیت محصولات فولاد آلیاژی در سال گذشته
وی تولید فولاد كیفی در سال گذشته و رشد 25 درصدی آن اظهار كرد: تولید با كیفیت بالا و با ارزش افزوده بیشتر در كنار محصول های جدید برای مشتریان جدید و نیز حركت در مسیر اقتصاد مقاومتی مهمترین برنامه فولاد آلیاژی بوده است.
این مسئول درباره محورهای اقتصاد مقاومتی در حوزه فولاد گفت: افزایش تولید ، بهبود كیفیت محصولات ، تلاش برای قرار گرفتن موفق در رقابت ها ، توجه به رویكرد صادراتی و افزایش صادرات و نیز كاهش ضایعات ار محورهای اقتصاد مقاومتی مدنظر این مجموعه است .
مدیرعامل فولاد آلیاژی ایران تصریح كرد: از مسیر همین محورها باید به سود بیشتر رسیده و از سود بیشتر به افزایش ظرفیت تولید ، توسعه سرمایه‌گذاری برای اشتغال‌زایی و نیز راه اندازی مجموعه فولاد ' یزد یك ' برسیم ؛ طرحی كه سال های زیادی به دلیل چالش منابع مالی متوقف بود اما از آبان‌ماه سال گذشته یك آغاز شده و تا دو سال آینده به ثمر خواهد نشست.
قدیریان با بیان اینكه با راه اندازی واحد یزد یك برای 2 هزار نفر به صورت مستقیم و چند هزار نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال زایی می شود ، ادامه داد: بودجه و هزینه این طرح در واقع باید با تولید بیشتر ، قیمت پایین تر و حداقل ضایعات تامین شود كه امیدواریم با بازگشت بیشتر رونق اقتصادی در این امر موفق تر باشیم.
وی اظهار امیدواری كرد تا رونق بیشتر بازرهای جهانی و بیشتر شدن صادرات زمینه جایگزینی این موضوع با بازارهای داخلی و دور شدن از التهاب های كشور فراهم شود.
** برنامه صادرات 25 درصدی محصولات تولیدی به بازارهای بین المللی
مدیرعامل فولاد آلیاژی ایران در عین حال با بیان اینكه از 345 هزار تن تولید سال گذشته حدود 300 هزارتن مصرف داخل و مابقی صادر شده است ، گفت: برنامه مجموعه فولاد آلیاژی ایران صادرات 20 تا 25درصد محصولات تولید به بازارهای بین المللی است كه امیدواریم طبق برنامه پیش رویم.
قدیریان دیگر دستاوردهای سال 95 را افزایش 31درصدی تولیدات ، 23 درصدی تناژ محصولات ، 80 درصدی افزایش تولیدات با كیفیت كه گاززدایی شده ، كاهش 1.6 درصدی ضایعات ریخته گری و تولید فولاد زنگ نزن برای نخستین بار در این مجموعه اعلام كرد.
وی درباره چگونگی مدیریت هزینه ها هم اظهار كرد: هدف‌گیری شركت فولاد آلیاژی ایران توسعه صادرات است كه با بهره‌برداری از پروژه یزد یك قطعا تحقق می یابد با این حال ، وظیفه این مجموعه، توسعه و سودآوری است و باید بتواند در این مجموعه خصولتی به دلیل وجود سهام عدالت در آن كه ارثیه اقتصاد دولتی است بی انضباطی های مالی را سرو سامان دهد.
** مبارزه با ویژه خواری ها با كنترل هزینه ها همراه با داشتن نگاه مثبت
مدیرعامل فولاد آلیاژی ایران درباره برنامه های مدیریت فولاد آلیاژی برای مبارزه با ویژه خواری ها بویژه در قراردادها تصریح كرد: از منظر اقتصادی برای حل این نابسامانی ها و حل كمبودهای مالی باید قیمت تمام شده را در كنار افزایش تولید و نیز كیفیت محصولات افزایش دهیم و در رقابت ها بیشتر ورود كنیم یعنی با كنترل هزینه ها و كاهش آنها به موفقیت برسیم.
قدیریان با تاكید بر لزوم داشتن نگاه مثبت و پرهیز از بزرگنمایی برخی نارسایی ها افزود: در مرحله بعدی باید مناقصاتی برگزار و اطمینان حاصل شود كه كارها با بهترین كیفیت انجام می‌شود ضمن اینكه معتقدم اعتماد خوب است اما كنترل بهتر است و باید با تحكیم ضوابط بر فرآیندها نیز نظارت شود.
مدیرعامل فولاد آلیاژی ایران ادامه داد: با وجود برخی ایرادات و رسوبات از گذشته باید در سایه همدلی و رعایت ارش های اسلامی از فضای فرهنگ دلتی فاصله گرفته و برای رقابت جدی در عرصه اقتصاد و بویژه اقتصاد مقاومتی آماده شد.
** تلاش برای افزایش تولید و تكمیل زنجیره تولید در مجموعه فولاد آلیاژی
وی در بخش دیگری از این جلسه درباره مجموع ظرفیت فولاد آلیاژی و اشتغال آن گفت: ظرفیت تولید مجموعه فعلی تا سال 97 باید به 500 هزار تن برسد كه با راه اندازی واحد یزد یك 700 هزارتن در یك بازه سه سال به این ظرفیت اضافه خواهد شد .
این مسئول با بیان اینكه كارشناسان و متخصصان فولاد آلیاژی در حال بررسی افزایش ظرفیت تولید در واحدهای پایین دستی هستند، تصریح كرد: یك واحد احیا نیز در مجموعه راه اندازی می شود تا زنجیره تولید از معدن تا تولید فولاد و شمش تكمیل شود.
قدیریان با بیان پیمانكاری بودن بخش عمده ای از نیروهای این مجموعه تا سال گذشته و با تاكید بر لزوم توجه ویژه به معیشت كاركران و كاركنان یادآور شد: در اواخر سال 95 با حمایت هیات مدیره از 730 نیروی پیمانكاری قرارداد 670 نفر با فولاد شد و مشكل مابقی نیز با حذف قید مدرك تحصیلی بزودی حل خواهد شد و در این صورت از مزایای دیگر كاركنان برخوردار خواهند شد.
شركت فولاد آلیاژی ایران بزرگترین تولید كننده انواع فولاد آلیاژی در ایران و خاورمیانه و یكی از مدرن ترین كارخانه های تولید فولاد آلیاژی دنیاست كه در سال 1378 در شهرك صنعتی خضرآباد شهرستان اشكذر استان یزد به بهره برداری رسید.
كارخانه های فولاد سازی، نورد مقاطع سنگین، نورد مقاطع سبك، عملیات حرارتی و تكمیل كاری، مجهز به پیشرفته ترین تجهیزات و برخوردار از بالاترین سطح دانش فنی روز دنیاست كه امكان تولید فولادهای آلیاژی و مخصوص را با بهترین كیفیت و منطبق با استانداردهای بین المللی میسر ساخته است.
محصولات این شركت در صنایع خودرو سازی، ماشین سازی، نفت و گاز و پتروشیمی، ابزارسازی، نیروگاهی، ریلی، ساخت لوازم پزشكی و جراحی و سایر صنایع ویژه كاربرد وسیع دارد.
1968/6197 خبرنگار : محمودرضا رحمانی ** انتشار : فلاح
@irnayazdd