به گزارش خبرنگار ايرنا، علي زرافشان روز يكشنبه در آيين افتتاح نخستين نمايشگاه دستاوردهاي دانش آموزان پژوهش سراهاي كشور و چهارمين جشنواره علمي پژوهشي پژوهش سراهاي شهر تهران در دانشگاه صنعتي اميركبير اظهار كرد: اين اساسنامه، پژوهش سراها را به عنوان يك مركز دانش آموزي صرف نديده بلكه در مديريت پژوهش سراها، مديريت به صورت هيات امنايي و با حضور نهادهاي علمي در منطقه استقرار اين مراكز شكل گرفته تا پيوند ميان دانشگاه و مدارس در سراسر كشور ايجاد و گسترش پيدا كند.
وي با اشاره به اختصاص بودجه به پژوهش سراهاي دانش آموزي گفت: در رديف بودجه دولت كه به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيده، از سال گذشته ذيل بودجه پژوهشي آموزشي و پرورش، رديف خاصي براي توسعه و تجهيز پژوهش سراها و تهيه ابزار مورد نياز پژوهشگران اختصاص داده شده است.
معاون آموزش متوسطه وزير آموزش و پرورش برگزاري نمايشگاه ها و جشنواره هاي همچون نمايشگاه دستاوردهاي دانش آموزان پژوهش سراهاي كشور در دانشگاه صنعتي اميركبير را نمونه اي از ارتباط آموزش و پرورش و دانشگاه دانست و افزود: امروزه آموزش و پرورش به واسطه فعاليت هاي پژوهشي به خصوص در پژوهش سراها از يك نهاد آموزشي به نهاد تحقيقاتي و علمي - پژوهشي تبديل شده است.
زرافشان با اشاره به ارتقاي كيفي فعاليت هاي آموزش و پرورش در دولت يازدهم اظهار كرد: در اين رويكرد، كيفيت ياددهي و يادگيري و تربيت دانش آموزان پژوهنده مورد توجه قرار گرفته است.
وي گفت: در راستاي آشنايي دانش آموزان با روش هاي پژوهشي، درس تفكر و پژوهش به مجموعه دروس دانش آموزان اضافه شد تا زمينه ديدگاه فلسفي، چگونه فكركردن، پرسش كردن و به دنبال پاسخ بودن در سطح مدارس براي آنان فراهم شود.
معاون وزير آموزش و پرورش با بيان اينكه حمايت از دانش آموزان پژوهشگر، ايجاد زمينه براي فعاليت آنان و توسعه كمي و كيفي پژوهش سراها در دستور كار آموزش و پرورش قرار گرفته، افزود: از سال 81 تا 92، 300 پژوهش سرا در كشور ايجاد شد كه در دولت يازدهم 328پژوهش سراي جديد راه اندازي شده و اكنون 628 پژوهش سرا در سراسر كشور فعاليت مي كنند كه با استقبال نهادهاي علمي و عمومي كشور روبه رو شده اند.
زرافشان با اشاره به همكاري پاركهاي علمي فناوري و دانشگاهها براي كمك به توسعه پژوهش دانش آموزي اظهار كرد: اين نهادها نسبت به ظرفيت پژوهشي دانش آموزان باور پيدا كردند و امروزه شاهد برگزاري تعداد قابل توجهي از نمايشگاه ها و جشنواره ها در اين حوزه هستيم و حتي طرحهاي دانش آموزي در مواردي قابليت تجاري سازي پيدا مي كنند.
وي با بيان اينكه در مواردي ايدههاي برتر دانش آموزي مانند ايدههاي دانشجويي مورد حمايت مادي و علمي قرار ميگيرند، گفت: نبايد خلاقيت و كارآفريني را به تحصيلات دانشگاهي موكول كنيم بلكه بايد زمينه ايجاد فكرهاي نو را در دوران ابتدايي آغاز كرده و براي پيشبرد مسير علمي تلاش كنيم.
معاون آموزش متوسطه وزير آموزش و پرورش با اشاره به شوراي عتف در وزارت علوم براي حمايت از طرحهاي پژوهش كشور اظهار كرد: در جلسه اخير اين شورا براي حمايت از پژوهش سراهاي دانش آموزي بحث و بررسي انجام شده است.
* توجه به روش هاي علمي براي توسعه پژوهش سراها
عليرضا كمرئي مديركل آموزش و پرورش شهر تهران نيز در اين آيين با اشاره به رويكرد علمي آموزش و پرورش در حوزههاي فناوريهاي نوين براي توسعه پژوهش سراها گفت: با چنين اقداماتي زمينه اي براي بروز و ظهور توانايي ها و استعدادهاي دانش آموزان فراهم مي شود.
وي برگزاري نخستين نمايشگاه دستاوردهاي دانش آموزي پژوهش سراهاي كشور و چهارمين جشنواره علمي پژوهشي پژوهش سراهاي تهران در دانشگاه صنعتي اميركبير را نقطه عطفي در فعاليت پژوهش سراها دانست و گفت: زمينه جديدي از همكاريها با توجه به اهميت ارتباط آموزش و پرورش و دانشگاهها ايجاد شده و اميدواريم چنين برنامه هايي تداوم داشته باشد.
كمرئي با تاكيد بر كيفيت بخشي به عنوان اصل در فعاليتهاي آموزش و پرورش به خصوص در حوزه پژوهشي، اظهار كرد: در اين راستا توجه به پژوهش سراها براي بروز خلاقيت ها و استعدادهاي دانش آموزان مورد توجه قرار گرفته است.
به گزارش ايرنا، آيين افتتاح نخستين نمايشگاه دستاوردهاي دانش آموزي پژوهش سراهاي كشور و چهارمين جشنواره علمي پژوهشي پژوهش سراهاي پايتخت روز يكشنبه با حضور علي زرافشان معاون آموزش متوسطه وزير آموزش و پرورش، عليرضا كمرئي مديركل آموزش و پرورش شهر تهران، جواد شكرالهي مغاني معاون فرهنگي و دانشجويي دانشگاه صنعتي اميركبير، محمدعلي دشتي پور مدير پژوهش سراهاي دانش آموزي شهر تهران و جمعي ديگر از مسئولان آموزش و پرورش در دانشگاه صنعتي اميركبير برگزار شد.
علاوه بر دستاوردهاي علمي و پژوهشي 3هزار دانش آموز تهراني، حدود 600 اثر از 30 استان كشور در 20 رشته و بخش هاي خلاقيت، كارآفريني، قرآن پژوهي، زيست فناوري، هوافضا، ادبيات، هنر، علوم دريا، نمايش هاي علمي، كارگاه هاي آموزشي، سلول هاي بنيادي، مكاترونيك، گياهان دارويي، نانو، محيط زيست، رباتيك، برنامه نويسي، نجوم، پل مجازي، توليد بازي هاي رايانه اي تا چهارم ارديبهشت ماه در اين نمايشگاه ارائه شده كه تا چهارم ارديبهشت ماه در دانشگاه صنعتي اميركبير برپاست.
*براي اطلاع از اخبار متنوع انتشار يافته در شبانه روز با كانال ايرنا استان تهران در تلگرام به نشاني IRNATEHRAN@ همراه شويد.
خبرنگار: معصومه جوان معبودي /تهرام/7245/
تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۹
تهران-ايرنا- معاون آموزش متوسطه وزير آموزش و پرورش با اشاره به تدوين اساسنامه پژوهش سراهاي دانش آموزي گفت: اين اساسنامه به تصويب شوراي عالي آموزش و پرورش و امضاي رئيس جمهوري رسيده و به پژوهش سراها نيز ابلاغ شده است.