تهران- ایرنا- معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ و نقل راه‌آهن گفت: از مهمترین اهداف كلان شبكه ریلی افزایش سهم جابجایی بار به 30 درصد و مسافر به 20 درصد است.

به گزارش دوشنبه تارنمای راه آهن جمهوری اسلامی ایران، نورالله بیرانوند افزود: افزایش ناوگان و توسعه ترانزیت، راه اندازی خطوط برقی، ارتقای كیفیت، ساخت خطوط سریع‌السیر و توسعه قطارهای حومه‌ای با مشاركت بیشتر بخش خصوصی از دیگر اهداف مهم راه آهن است.
وی تاكید كرد امسال بهینه ‌سازی و صرفه‌جویی سوخت به‌ عنوان یكی از موضوع های اصلی اقتصاد مقاومتی سرلوحه كاری راه‌آهن است، همچنین درصددیم با تكمیل راهگذرهای شمال به جنوب و شرق به غرب میزان ترانزیت كالا را تا پایان برنامه ششم توسعه بیش از پیش افزایش دهیم.
معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ و نقل راه‌آهن افزود: وسایط نقلیه ریلی و جاده‌ای در بخش حمل بار با توجه به نوع وسیله نقلیه (كامیون و كفی) در زمینه مصرف سوخت نسبت یك‌ به‌ هفت دارند، بنابراین با توجه به مزیت‌های فراوان حمل‌ و نقل ریلی نظیر ایمنی، صرفه‌جویی در مصرف انرژی، حفظ محیط‌ زیست و مقایسه هزینه‌های ساخت راه‌آهن در رشد اقتصادی كشور بسیار تاثیرگذار است.
به گفته وی، برقی كردن خطوط ریلی تهران- مشهد و گرمسار به اینچه ‌برون و همچنین ساختن خطوط سریع‌السیر در كاهش مصرف سوخت و كاهش هزینه‌ها تاثیر زیادی دارد.
وی افزود: توسعه خطوط حومه‌ای برای جابجایی مسافران حاشیه‌ نشین به مركز شهرها نیز در تسهیل تردد مسافران در حاشیه كلانشهرها تاثیر زیادی دارد كه آلودگی هوا و مسائل زیست ‌محیطی را نیز كاهش می دهد.
به گزارش ایرنا، طول خطوط ریلی ایران اكنون 13 هزار كیلومتر است و دولت در نظر دارد برای توسعه حمل و نقل ریلی كشور در برنامه ششم توسعه طول این شبكه به بیش از 16 هزار كیلومتر افزایش یابد.

برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام**1108*1961* تنظیم: ایرج منصوری* انتشار: مریم مسعود