مجيد قدمي روز دوشنبه در همايش مديران مراكز استثنايي آذربايجان غربي بر توانمند سازي دانش آموزان استثنائي تاكيد كرد و افزود: كسب دانش به روز و مهارت متناسب با مخاطب حوزه آموزش و پرورش استثنائي يك ضرورت است و پژوهشگري مي تواند مهمترين گام در اين زمينه باشد.
وي با بيان اينكه مدرسه محل تمرين آمادگي براي حضور در جامعه است، اظهار كرد: مدرسه محوري در مدارس استثنائي يك پروژه موفق جهاني است كه بايد ظرفيت هاي آن ايجاد شود.
وي دانش آموزان استثنائي را داراي ظرفيت ها و ويژگي هاي خاص معرفي كرد و افزود: اين دانش آموزان داراي توانايي هاي بالقوه و خاص هستند و روانشناسي خاص دانش آموزان و اوليا آنها بايد مورد توجه قرار گيرد.
وي توجه ويژه به پاسخگويي و ارتباط موثر با اوليا، نظارت بر ارزشيابي و تجهيز كتابخانه هاي مدارس استثنائي را از موارد اولويت دار و قابل توجه عنوان كرد.
رئيس اداره آموزش و پرورش استثنائي آذربايجان غربي نيز در اين همايش گفت: 2 هزار و 218 دانش آموز در مدارس استثنائي استان تحصيل مي كنند.
عيسي محمدي با بيان اينكه 27 فضاي آموزشي خاص دانش آموزان استثنائي با 90 كد آموزشي در استان فعاليت دارد افزود: 15 مركز آموزشي اختلالات يادگيري در استان فعال است و 2 هزار دانش آموز با شرايط خاص نيز به صورت تلفيقي در مدارس عادي تحصيل مي كنند.
وي از پوشش تحصيلي 95.6 درصدي در حوزه آموزش و پرورش استثنائي خبر داد و افزود: يك ميليارد ريال اعتبار تعمير و تجهيز به مدارس استثنائي استان اختصاص داده شده است.
كسب رتبه هاي كشوري توسط دانش آموزان استثنائي استان در مسابقات ورزشي، فرهنگي و علمي و كمبود نيروي تخصصي و توانبخشي در اين حوزه از ديگر موضوعات مورد بحث در اين جلسه بود.
در اين همايش مشكلات و نيازهاي مدارس استثنائي استان آذربايجان غربي مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
آذربايجان غربي داراي چهار هزار و 200 دانش آموز استثنائي است كه 2 هزار و 200 دانش آموز آن در مدارس استثنايي و 2 هزار دانش آموز با شرايط خاص در مدارس عادي تحصيل مي كنند.
در ايران۱۲۳ هزار دانش آموز استثنايي وجود دارد كه ۷۳ هزار تن در يك هزار و ۵۰۰ مدرسه ويژه استثنايي و ۵۰ هزارتن به صورت آموزش تلفيقي در مدارس عادي تحصيل مي كنند.
7125/2093 **خبرنگار : طاهره نويد آرين ** انتشار دهنده: صابر چهرقاني
تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۱
اروميه - ايرنا - رئيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي كشور گفت: همه عناصر فعال در مدرسه از معلم تا دانش آموز بايد پژوهنده و جستجوگر باشند و اين امر نبايد در مدارس استثنائي مورد غفلت واقع شود.