شهركرد- ايرنا- معاون آموزش، پژوهش و فناوري وزارت صنعت، معدن و تجارت با بيان اينكه آموزش هاي دانشگاهي تقاضا محور نيست، گفت: دانشگاه و بنگاههاي اقتصادي در كشور با يكديگر بيگانه هستند

به گزارش ايرنا، برات قباديان روز چهارشنبه در نخستين گردهمايي 'هم انديشي صنعت با دانشگاه' در شهركرد با بيان اينكه آموزش، پژوهش، فناوري و نوآوري حلقه مفقوده بنگاههاي اقتصادي است، اظهار كرد: استقلال و پويايي در صنعت كشور نيازمند نوآوري و آموزش است.
وي افزود: 5 ميليون دانشجو در مقاطع مختلف مشغول به تحصيل هستند و 4 ميليون فارغ التحصيل دانشگاهي در كشور وجود دارد كه ايجاد اشتغال براي اين افراد از سوي دولت هم امكان پذير نيست.
قباديان ادامه داد: دانشگاهها و بخش صنعتي در كشور بايد با تشكيل كميسيون هاي تحقيقاتي و همكاري براي رفع مشكل بيكاران فارغ التحصيل دانشگاهي و نياز صنعت به نيروهاي متخصص و ماهر چاره جويي كنند.
معاون آموزش، پژوهش و فناوري وزارت صنعت، معدن و تجارت تصريح كرد: اين وزارتخانه سه طرح اجرايي با هدف ارتباط بيشتر صنعت و دانشگاه شامل اجراي طرح كارآموزي دانشجويان در صنايع، فرصت مطالعاتي خارج از كشور با هدف به روز كردن دانش نرم افزاري و سخت افزاري براي استادان دانشگاهها و طرح پسا دكتراي صنعتي را در دستور كار قرار داده است.
قباديان افزود: دانشگاه بايد با تخصصي كردن آموزش ها و بخش صنعت نيز با به روز كردن تكنولوژي و دانش، ديوار بي اعتمادي بين اين 2 بخش را بردارد.
وي با بيان اينكه دولت يازدهم خردگراست و طرح هاي اشتغالزايي خود را با تدبير اجرا كرده است، افزود: طرح هاي اشتغالزايي در دولت هاي گذشته بدون مطالعه و پايداري انجام شده است.
وي افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت سال گذشته 3 ميليون نفر ساعت آموزش هاي تخصصي و حرفه اي صنعت در كشور اجرا كرد كه مطابق برنامه ريزي ها آموزش هاي امسال 3 برابر سال گذشته خواهد بود.
وي با گلايه از تاخير در راه اندازي كسب و كار در كشور اظهار كرد: مطابق گفته برخي كارشناسان راه اندازي كسب و كار در كشور 720 روز به طول مي انجامد، درحالي كه زمان انتظار در عربستان 36 روز است.
قباديان افزود: غربالگري نيازمندي هاي تكنولوژي، توليد و آموزشي بخش صنعت در كشور محسوس است و بايد در كوتاه ترين زمان اين نيازسنجي از سوي افراد كارشناس و كاردان با هدف كمك به دولت اجرا شود.
رئيس پارك علم و فناوري چهارمحال و بختياري نيز در اين نشست گفت: براي رسيدن به توسعه در بخش اقتصاد و صنعت بايد نوآوري و خلاقيت ايجاد شود كه آموزش هاي به روز دانشگاهي و شركت هاي دانش بنيان تنها راهكار است.
اسماعيل پيرعلي افزود: در برنامه ششم توسعه شاخص هاي جديد نوآوري، رقابت پذيري و اشتغال از سوي شركت هاي دانش بنيان برنامه ريزي شده است كه فعالان بخش صنعت مي توانند از اين فرصت بهره كافي را براي پوياي بخش خود بكار گيرند.
به گفته وي، در ابتداي دولت يازدهم 100 شركت دانش بنيان در كشور فعال بود كه اينك به 2 هزار و 700 شركت ارتقا يافته و 13 هزار شركت ديگر براي ثبت شدن ثبت نام كرده و در انتظار ثبت هستند.
معاون پژوهشي دانشگاه شهركرد نيز در اين نشست گفت: دانشگاهها با بودجه و اعتبار محدود نمي توانند صنعت را در كشور به سمت پيشرفت حركت دهند.
محمد فرامرزي صنعت را به بدن انسان و موجود زنده تشبيه كرد و افزود: صنعت نيز همانند موجود زنده هر روز نياز به مراقبت، دانش افروزي و پويايي است.
به گفته وي، صنعت براي پويايي و رقابت پذيري خود در بازارهاي داخلي و خارجي نيازمند هزينه، اعتبار و ارتباط تنگاتنگ با دانشگاهيان است.
به گزارش ايرنا، نخستين گردهمايي 'هم انديشي صنعت با دانشگاه' با حضور فعالان بخش صنعت و معدن و دانشگاهيان در اتاق بازرگاني شهركرد برگزار شد، اين گردهمايي با هدف تسهيل و ارتباط دوسويه دانشگاهيان و صنعتگران برگزار شد.
بنابر گزارش سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختياري هم اينك يكهزار و 200 واحد توليدي و صنعتي در اين استان وجود دارد.
خبرنگار: نرگس كريمي**انتشار:جهانبخش صفري
7361/6021