تهران- ایرنا- وزیر راه و شهرسازی بر لزوم فعال ‌سازی طرح اتصال ایران به چین از طریق قرقیزستان تاكید كرد و گفت: باید با چین برای مشاركت و سرمایه گذاری در این زمینه مذاكره ای داشته باشیم تا این طرح سرعت بیشتری به خود بگیرد.

به گزارش چهارشنبه پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در دیدار رئیس‌ مجلس قرقیزستان در تهران درباره اتصال ریلی ایران به چین با همكاری كشورهای تاجیكستان، قرقیزستان و افغانستان در طرح «كتای»* (خط ریلی ترانزیتی) توضیح داد: اكنون راه‌آهن ایران به افغانستان وصل شده و قطعه 72 كیلومتری خواف به هرات نیز در دست تكمیل است.
وی با استقبال از توسعه روابط حمل و نقلی ایران و قرقیزستان برای برگزاری نشست پنج جانبه با چین، تاجیكستان، افغانستان و قرقیزستان برای فعال‌سازی این طرح اعلام آمادگی كرد و گفت: گسترش خطوط ریلی، جاده‌ای و هوایی بین ایران و قرقیزستان راه همكاری‌های تجاری 2 كشور را برای بازرگانان و گردشگران بیش از پیش تسهیل می كند.
وی از آمادگی ایران برای ارایه خدمات لجستیكی در بندرهای ایران به قرقیزستان خبر داد و افزود: ایران و قرقیزستان در یك حوزه تمدنی مشترك قرار دارند و زمینه‌های زیادی برای توسعه همكاری‌های اقتصادی بین 2 كشور وجود دارد.
وزیر راه و شهرسازی ابراز امیدواری كرد در كمیسیون مشترك بعدی كه در تهران برگزار می شود همه توافق های همكاری اقتصادی 2 كشور پیگیری شود.
رئیس مجلس قرقیزستان نیز در این دیدار اعلام كرد: قرقیزستان از توسعه روابط كه در نهایت به توسعه ترانزیت و تجارت در منطقه منجر شود، حمایت می‌كند.
«چینی بای تور سونبكوف» از امكان برقراری پرواز مستقیم بین 2 كشور و آغاز فعال‌سازی پروژه اتصال ایران به چین از طریق قرقیزستان خبر داد و گفت: این طرح برای قرقیزستان نیز اهمیت بسزایی دارد.
به گزارش ایرنا، رئیس مجلس قرقیزستان كه دوشنبه به همراه یك هیات پارلمانی به تهران وارد شد با رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و درباره راهكارهای توسعه همكاری های دوجانبه رایزنی كرد.
...........................
* Ktai
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام**1108** خبرنگار: ایرج منصوری