اروميه - ايرنا - نماينده ولي فقيه در آذربايجان غربي و امام جمعه اروميه گفت: برگزاري جشنواره هاي پژوهشي نقش بسزايي در ارتقاي علمي طلاب و روحانيون دارد و حوزه هاي علميه نيز همچون مراكز دانشگاهي، گام هاي بلندتري در راستاي برگزاري جشنواره هاي پژوهشي ماندگار و ارزشمند بردارد.

حجت الاسلام والمسلمين سيدمهدي قريشي در آيين اختتاميه نخستين جشنواره محمدبن خليلان در اروميه افزود: فعاليت در حوزه علمي و پژوهشي ارزشمند و ماندگار است و برگزاري اين جشنواره ها در تقويت حوزه نشر كتاب هاي معتبر ديني موثر است.
وي اظهار كرد: علما در ادوار مختلف تاريخ اسلام نقش بسزايي در نشر و گسترش معارف اسلامي و ديني داشته اند و بايد با پژوهش هاي مختلف در خصوص زندگي آنان، ياد علماي بزرگ گرامي داشته شود.
وي اضافه كرد: در طول تاريخ اسلام روحانيون و علماي بزرگي در مكتب اسلام پرورش يافته اند كه آوازه بيشتر اين علما جهاني است و بسياري از نوشته هاي آنان در مجامع علمي بين المللي تدريس مي شود.
يكي از اساتيد سطح عالي حوزه علميه قم نيز در اين آيين گفت: ثبت آثار مكتوب رمز جاودانگي علما و دانشمندان است و بايد در حوزه هاي علميه برتقويت و تربيت طلاب در زمينه نگارش آثار علمي برنامه ريزي شود.
حجت الاسلام والمسلمين احمد عابدي افزود: ثبت آثار كاربردي مانند آثار آيت الله قريشي نياز امروز حوزه علميه است و بايد مورد توجه جدي قرار گيرد.
وي اظهار كرد: مطالعه آثار مختلف، پرورش ذهني اثر قبل از نگارش، ايده پردازي و پرهيز از نقل قول ها مي تواند در اخلاق پژوهشي طلاب موثر باشد و بايد اين موضوع مورد توجه اساسي باشد.
معاون پژوهشي حوزه علميه برادران آذربايجان غربي نيز در اين آيين با ارائه گزارشي از روند برگزاري اين جشنواره گفت: هدف از برگزاري اين جشنواره ايجاد انگيزه و زمينه رقابت با نشاط علمي بين طلاب استان، رسيدن به شرايط لازم براي كسب مجوز برگزاري جشنواره علامه حلي (ره) در استان، شناخت نقاط قوت و ضعف معاونت‌هاي پژوهش و شناسايي زمينه‌هاي همكاري علمي و فرهنگي بين حوزه علميه برادران و خواهران است.
جعفر عليزاده افزود: اين جشنواره در 2 موضوع عمومي و ويژه برگزار مي‌شود كه موضوع مقالات در بخش عمومي شامل تفسير علوم قرآني، حديث و درايه، كلام، اخلاق و تربيت، فقه و حقوق اسلامي، فلسفه و منطق، اصول فقه، تاريخ اسلام و تشيع و ادبيات و علوم انساني مرتبط با حوزه دين است.
وي اضافه كرد: در بخش ويژه نيز مقالاتي در موضوع مهدويت، فرصت‌ها و آسيب‌ها، مذاهب و فرق اسلامي و نيز بايسته‌هاي حوزه انقلابي براي پايه هفت به بالاتر براي آقايان و سطح سه براي طلاب خواهر موضوع جشنواره است.
معاون پژوهش حوزه علميه برادران آذربايجان‌غربي با اشاره به اينكه ميزان مشاركت طلاب و ميزان امتياز هر مدرسه در ارزيابي موثر است، گفت: مدارس علميه بر اساس چهار محور از لحاظ كمي و كيفي مورد ارزيابي قرار مي گيرند.
وي رسيدن به شرايط لازم براي كسب مجوز برگزاري جشنواره علامه حلي (ره) در استان را برگزاري چنين جشنواره هايي عنوان كرد و افزود: سال گذشته 100 مقاله به جشنواره علامه حلي ارسال شده و امسال نيز 690 اثر، مقاله و پايان نامه از سوي طلاب آذربايجان غربي ثبت شده است.
دبير جشنواره محمدبن خليلان بيان كرد: مجموع آثار رسيده به اين جشنواره 592 اثر است كه از اين تعداد 236 اثر مربوط به برادران و 356 اثر مربوط به خواهران است كه در چهار سطح يك، دو، سه و چهار مورد ارزيابي قرار گرفته‌اند.
به گزارش ايرنا، در اين جشنواره از 15 نفر از افراد منتخب تجليل شد.
به استناد كتب روايي مهم شيعه، ابو عبدالله محمد بن خليلان از محدثين و راويان شيعه در عصر غيبت صغري و اوايل غيبت كبري امام زمان(عج) در قرن سوم و اوايل قرن چهارم هجري است.
خليلان در نقل روايات اهتمام داشت و احاديث را به‌واسطه پدر و اجدادش نقل مي‌كرد، اين بيوت محدثين شيعه در دوران ائمه اطهار(ع) و عصر غيبت صغري زندگي مي‌‌كرد و با نواب خاص امام زمان(عج) ارتباط داشت و از مواليان و محارم اسرار امامان معصوم(ع) بودند.
محمد بن خليلان در بغداد كه در آن زمان آن را دارالسلام مي‌خواندند، ساكن بوده و احاديث ائمه (ع) را در آن سرزمين پخش مي‌كرده است و در آن از مبلغان و مروجان فرهنگ مهدويت بود چنانچه درباره تاريخ مسعود حضرت مهدي (ع) و مادر نرجس خاتون (س) احاديثي را روايت كرده كه شيخ صدوق آنها را با واسطه در كتاب «كمال‌الدين و تمام‌النعمه» آورده است.
اساتيد شيخ صدوق در قدس و تقوا و علم و فضيلت برتر بودند و با دو واسطه يعني «محمدبن ابراهيم اسحاق طالقاني» و «حسن بن علي بن ذكريا» شيخ صدوق از شاگردان محمد بن خليلان بوده كه احاديث او را در كتاب‌هايش نقل كرده است.
طبق روايات، محمد بن خليلان را علماي پس از شيخ صدوق و شيخ طوسي و طبري، همانند حر عاملي در كتاب «اثبات الهداه بالنصوص و المعجزات» و سيدهاشم بحراني در كتاب «حليله الابرار في احوال محمد و آله الاطهار» و نيز در كتاب ديگرش «مدينه معاجز الائمه الاثني عشر» و علامه مجلسي در «بحارالانوار» و عبدالله بحراني اصفهاني در كتاب «عوالم العلوم و المعارف و الاحوال من الايات و الاخبار و الاقول» نقل كرده‌اند.
محمد بن خليلان از تبار قريش و از ذريه عبد مناف جد بزرگوار پيامبر(ص) است و از نسل عموزادگان پيامبر(ص) محسوب مي‌شود.
مضجع مطهر محمد بن خليلان بيش از هزار سال است كه در قبرستان تاريخي كنار شهر اروميه قرار داشته و از قرون گذشته نام اين قبرستان به محمد خليلان مشهور است و در حال حاضر تنها اثر باقي مانده از اين قبرستان بناي تاريخي بقعه محمد بن خليلان است كه با قدمت و معماري مربوط به عصر صفوي احداث شده است.
شناسايي اين بقعه حاصل سالها مطالعه، تحقيق و مشاهده ميداني محمد رضا آبرون نويسنده و پژوهشگر علوم ديني در آذربايجان غربي است كه سالهاي بسياري از عمر خود را صرف تحقيق و شناسايي پيرامون اين بقعه كرده است.
8137/2093 ** خبرنگار: سيده فاطمه سجادي ** انتشاردهنده: صابر چهرقاني