قصرشیرین- ایرنا- صعود سراسری 25 هزار تن ازكاروان های راهیان نور، بسیجیان ، خانواده های شهدا، ایثارگران، جانبازان و یادگاران هشت سال دفاع مقدس به ارتفاعات بازی دراز شهرستان سرپل ذهاب امروز (جمعه هشتم اردیبهشت) با رمز مقدس یا زهرا (س) آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در این آیین هزاران تن از عاشقان شهدا به یاد شهیدان هشت سال دفاع مقدس و گلگون كفنان عملیات غرورآفرین بازی دراز به صورت گروهی و انفرادی با پای پیاده به این ارتفاعات صعود كردند.
شركت كنندگان در این آیین معنوی از 2 مسیر تعیین شده خواهران و برادران به ارتفاعات بازی دراز صعود می كنند تا با صیقل روح و روان خود خاطرات سال های رزم شهیدان را بخصوص در این مكان مقدس برای خود تداعی كنند.
برخی از شركت كنندگان نیز كه از شب گذشته خود را به این مكان مقدس رسانده اند صعود خود را با قرائت دعای ندبه در جوار مزار شهیدان گمنام و گلگون كفن این نقطه آغاز كردند و اینگونه مسیر عاشقی این خطه را با دعا برای فرج و ظهور امام عصر (عج) طی كردند.
در طول مسیر نیز راویانی از یادگاران و رزمندگان هشت سال دفاع مقدس و دوران حماسه و عاشقی حضور دارند و به مرور خاطراتی برای شركت كنندگان در این آیین روح بخش و معنوی می پردازند.
فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه سرپل ذهاب نیز در حاشیه شروع صعود سراسری 25 هزار عاشق به ارتفاعات بازی دراز در گفتگو با خبرنگار ایرنا، از انجام تمهیدات لازم و ارائه خدمات رفاهی، اسكان، امدادی و برپایی ایستگاه های صلواتی برای پذیرایی از صعود كنندگان به ارتفاعات بازی دراز خبر داد.
سرهنگ پاسدار مسعود قنبری افزود: همه امكانات شهرستان سرپل ذهاب با همكاری فرمانداری و سایر دستگاه های اجرایی برای خدمات رسانی به كاروان های راهیان نور شركت كننده در صعود سراسری فراهم شده و روز گذشته نیز شاهد برگزاری باشكوه یادواره شهدای عملیات بازی دراز در جوار حرم احمد ابن اسحاق (ره) و سالروز شهادت شهید شیرودی در یادمان این شهید والامقام در روستای 'زرین جوب' بودیم.
وی گفت: هرساله جمع زیادی از خانواده‌های شهدا و ایثارگران كشور با حضور خودجوش در این صعود معنوی و مشهد شهیدان عشق و عرفان، روح تازه‌ای در كالبد راهیان نور غرب كشور در سال جدید می دمند كه این صعود آغازی برای برگزاری اردوهای راهیان نور به جبهه های غرب كشور است.
سخنرانی و مداحی و اجرای برنامه های فرهنگی از دیگر برنامه های در نظر گرفته شده برای گرامیداشت سالروز عملیات غرورآفرین بازی دراز است كه تا ساعاتی دیگر برگزار می شود.
عملیات ظفرمند بازی دراز در اردیبهشت ماه 1360 از سوی رزمندگان سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی ایران با پشتیبانی تیزپروازان هوانیروز كرمانشاه كه در راس آنان خلبان شهید شیرودی حضور داشت انجام شد و در هشت روز عملیات دلاورانه ارتفاعات بازی دراز از چنگال متجاوزان رژیم بعثی خارج و دشمن با تحمل هزاران كشته؛ صدها اسیر و انهدام شمار زیادی تانك و تجهیزات نظامی مجبور به عقب نشینی شد.
بازی دراز از مناطق مهم و راهبردی است كه در بین شهرستان های سرپل ذهاب، قصرشیرین و گیلانغرب قرار دارد و ارتش متجاوز عراق در ابتدای جنگ تحمیلی با تصرف این ارتفاعات تسلط كاملی بر این سه شهر غربی استان كرمانشاه داشت و از این منطقه ویژه برای دیده بانی و رصد فعالیت های رزمندگان اسلام استفاده می كرد.
در عملیات بازی دراز 54 دستگاه تانك و نفربر، سه فروند هواپیما، 2 فروند بالگرد، 2 دستگاه ادوات مهندسی دشمن بعثی منهدم و بیش از 2 هزار و 200 سرباز رژیم بعث عراق نیز كشته، زخمی و اسیر شدند.
ارتفاعات بازی دراز در شهرستان سرپل ذهاب واقع شده است.
سرپل ذهاب در غرب كرمانشاه با بیش از 90 هزار تن جمعیت در هشت سال جنگ تحمیلی بارها مورد حمله هوایی، گلوله باران و موشك باران ارتش بعث قرار گرفت و در دوران دفاع مقدس 856 شهید، یك هزار و 400 جانباز و 112 آزاده سرافراز تقدیم نظام اسلامی كرده است.
3012/8066 خبرنگار: نازنین باباخانی ** انتشار دهنده:علی مولوی