پكن - ایرنا - وزارت امور خارجه كره جنوبی روز شنبه با محكومیت شدید پرتاب موشك بالستیك كره شمالی كه صبح امروز صورت گرفت، اعلام كرد كه انجام این گونه آزمایش ها صلح و امنیت منطقه و جامعه بین المللی را در معرض خطرات جدی قرار می دهد.

به گزارش ایرنا، این كشور كه در كنار آمریكا در حال وارد كردن بیشترین فشارهای نظامی، سیاسی و اقتصادی بر كره شمالی است، انجام این آزمایش را خلاف قطعنامه های شورای امنیت دانست.
در بیانیه وزارت امور خارجه كره جنوبی تاكید شده كه این سومین آزمایش كره شمالی فقط در ماه آوریل (فروردین - اردیبهشت) است و این موضوع به هیچ وجه برای سئول قابل پذیرش نیست.
همزمان «چو جون هیوك» سخنگوی وزارت خارجه كره جنوبی نیز امروز در سخنانی گفت: این آزمایش بر خلاف قطعنامه های سازمان ملل صورت گرفته و از كره شمالی می خواهد دست به آزمایش موشك های بالستیك نزند.
وی خاطر نشان كرد كه كره شمالی با آزمایش های موشكی خود صلح و امنیت منطقه و جامعه بین المللی را به شدت تهدید می كند.
این سخنگو به كره شمالی هشدار داد كه اگر درخواست های شورای امنیت و كشورهای دیگر را نادیده بگیرد با اقدامات تنبیهی جدی مواجه خواهد شد كه بخشی از آن را شورای امنیت هدایت می كند.
وی آزمایش های مكرر موشكی كره شمالی را نگران كننده و گستاخانه توصیف كرد و گفت كه این كارها باعث افزایش فشار بر پیونگ یانگ می شود.
وزارت امور خارجه كره جنوبی و ستاد كل ارتش این كشور نیز امروز اقدامات كره شمالی و پرتاب های موشكی را بازی با آتش توصیف كرده و از كره شمالی خواسته اند این اقدامات را فورا متوقف كند.
این آزمایش كه بر اساس گزارش خبرگزاری یونهاپ كره جنوبی احتمالا از مدل موشك های میان برد بالستیك «كی ان ۱۵» كره شمالی بوده و در واقع یك موشك «اسكاد ـ یی آر» قلمداد می شود، ساعت 5:30 دقیقه صبح امروز (به وقت محلی) از استان پیون گان جنوبی كره شمالی صورت گرفته است.
كره شمالی پس از آنكه نزدیك شدن ناوگروه هجومی كارل وینسون به منطقه و آزمایش یك موشك قاره پیمای بالستیك آمریكا را محكوم كرد و به دنبال برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل در روز جمعه؛ دست به چنین آزمایشی زد.
آساق**۲۳۱**انتشاردهنده:فرهاد راستی