تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۲

تهران- ايرنا- روزنامه ايران درباره گشايش طرح آزاد راه تهران- شمال به گفت وگو با خيرالله خادمي معاون وزير راه و شهرسازي پرداخت و نوشت: قطعه اول آزادراه را همان‌ طور كه آقاي وزير گفته ‌اند، تا پايان تابستان مورد بهره‌برداري قرار مي‌دهيم تا در همين دولت مردم بتوانند از آن استفاده كنند.

در ادامه اين گفت وگو مي خوانيم:‌ در جاده كن- سولقان يا در بخش‌ هايي از جاده چالوس، سازه‌ هاي عظيم، ماشين‌ ها و جرثقيل ‌هاي غول‌ پيكر ديده مي‌ شوند كه هر روز مشغول كار هستند. در نزديكي ‌هاي امامزاده داوود، در هر پيچ جاده، بخشي از اين غول راه‌ سازي خودنمايي مي‌كند كه البته سال‌ها، ساكن و ساكت رها شده بود و طي دو سال گذشته، سر و صداي آن بلند شده است. طرح آزادراه تهران - شمال، طي 17 سال تا پيش از سال 92، به طلسمي در راه‌ها و حمل‌ونقل كشور تبديل شده و تنها 32 درصد پيشرفت كرده بود. اما دو سال است كه اين طلسم باز شده و تابستان امسال، قطعه اول آن به بهره‌برداري مي‌رسد. اين طرح همچنين به محل ادعاهاي كذب در مناظره‌ و تبليغات انتخابات رياست‌جمهوري تبديل شده بود و به همين دليل، براي روشن شدن ابعاد مختلف آن، «ايران» پاي گفت‌وگو با خيرالله خادمي، معاون وزير راه و شهرسازي و مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور نشسته است.

** ماجراي طولاني شدن طرح آزادراه تهران-شمال دقيقاً به چه‌صورت است و چه روندي طي كرده است؟
ساخت آزاد راه سال ‌هاست شروع شده و مردم خيلي زودتر بايد شاهد بهره‌برداري از آن مي‌بودند. بررسي روند ساخت آزاد راه همه‌چيز را درباره آن روشن مي‌كند. در گذشته هم بارها اعلام شده كه قطعه اول اين آزادراه، مهم‌ترين قطعه آن است. اين بخش تأثير زيادي در كاهش ترافيك كرج و اتوبان تهران-كرج خواهد داشت و مسير 90 كيلومتري را 32 كيلومتر كوتاه مي‌كند.

اين قطعه طي 17 سال از قبل از سال 92، مجموع پيشرفت فيزيكي‌اش حدود 30 تا 32 درصد بوده است. در طول كل دولت‌هاي گذشته اقدامات پيمان‌كار چيني تنها به اين ميزان پيشرفت داشت. از زمان روي كارآمدن دولت يازدهم، موضوع اصلي ما خارج كردن طرح از ركود فيزيكي بود. اين كار با آمدن آقاي آخوندي به وزارت راه و شهرسازي و آقاي سعيدي‌كيا به بنياد مستضعفان كه آشنايي بيشتري با راه‌سازي دارد، رويكرد جديدي گرفت و به تفاهمي ميان دو نهاد تبديل شد. در حال حاضر طرح آزادراه تهران- شمال به يكي از بزرگ‌ترين كارگاه‌هاي راه‌سازي خاورميانه تبديل شده و طي دو سال، اين طرح نزديك به 50 درصد پيشرفت فيزيكي پيدا كرده است. اگر در سال‌هاي گذشته مانند اين دو سال انجام عمليات داشتيم، مدت‌ها پيش بايد قطعه اول تمام مي‌شد. از متخصصين خواهش مي‌كنم كه از حجم عظيم عمليات آزاد راه حتي در قطعه اول بازديد و بعد در ذهن خودشان قياس كنند. فقط قطعه اول حدود 32 كيلومتر تونل دارد. مابقي تونل‌ها بسيار بلند است و چيزي به‌ عنوان جاده‌ سازي نداريم. سازه‌هاي بسيار سنگين، بايد ايجاد كنيم و عبور دهيم. در 133 جبهه كاري اين عمليات فعال است كه موجب پيشرفت 52 درصدي شده است. قطعات بعدي هم مطالعات آن به روز و تكميل شده و مناقصات براي اجراي آنها برگزار شده است. بنابراين حجم كار انجام شده در اين دو سه ساله بسيار عظيم و منحصر به ‌فرد است. طرح آزاد راه تهران-شمال مي‌تواند يكي از افتخارات صنعت را‌ه‌سازي و مهندسي كشور باشد، چرا كه اين سازه‌ هاي عظيم را توسط پيمان‌كاران ايراني ساخته‌ايم.

** علت طولاني شدن 17 ساله اين طرح چه بوده است و الان چه كساني كار اجرايي را به عهده دارند؟
بعد از اينكه پيمان‌كاران چيني را در طرح‌ محدود و پيمان ‌كارهاي ايراني و متخصصان داخل كشور را وارد طرح كرديم، 7 پيمان‌كار اين قطعه را در دست گرفتند. از لحاظ مهندسي اعداد بسيار بزرگ و غرور آفريني رقم خورده كه مي‌تواند افتخاري براي ما باشد. در راه‌سازي بايد احجام را به نسبت مهندسي بگوييم و قضاوت كنيم چه كارهايي انجام شده و بعد ببينيم چقدر براي جمهوري اسلامي غرور آفرين است.

طول كشيدن اين طرح قطعاً هيچ ربطي به دو سه سال گذشته ندارد و ريشه‌ هاي تمام اين زمان طولاني را نمي‌توانم تحليل كنم. ولي يكي از عوامل اصلي اختلال در كار، اختلاف بين پيمان‌كار خارجي و سرمايه‌ گذار داخلي بوده است كه نتوانسته‌اند طرح را پيش ببرند. رويكرد اين‌ دو طرف هماهنگ نبوده و در كنار سرمايه‌ گذاري سنگين، دچار بحران در دولت‌هاي قبلي شدند. خواستند با همان پيمان‌كار خارجي كار را تمام كنند اما با هم به مشكل خوردند.

حالا هم عامل موفقيت در اين طرح اين است كه فضاي كار براي پيمان‌كار چيني محدود و مابقي به متخصصان ايراني واگذار شد كه طرح را از گود خارج كردند. من افتخار مي‌كنم كه در سال اقتصاد مقاومتي چنين عمليات خوبي انجام داديم.

** سرمايه ‌گذاري و تأمين مالي اين طرح به چه صورت پيش مي‌رود؟
50 درصد از سرمايه ‌گذاري اين طرح را وزارت راه ‌و شهرسازي از طريق منابع عمومي دولت و 50 درصد را هم بنياد مستضعفان بر عهده دارد. پيمان‌ كارها هم از طريق مناقصه، كار را در دست گرفته‌اند. واگذاري اين طرح‌ها به پيمان‌كار در هر طرحي متناسب با خودش انجام مي‌شود. بعد از ارزيابي‌ هاي فني از طريق مناقصه عمومي 7‌‌ پيمان‌كار كه از بهترين‌هاي راه‌سازي هستند، با مناقصه برنده و طي دو سال گذشته توسط شركت آزادراه تهران-شمال مشغول به كار شدند. حجم كار انجام گرفته را بايد با صورت وضعيت و كاركردهاي مالي سنجيد. با احتساب حجم بتن‌ريزي و تونل‌سازي، تقريباً ماهي حدود 92 ميليارد تومان در اين آزادراه خرج مي‌شود. هيچ طرحي در كشور به اين صورت بزرگ و پيشرونده نيست.

** قطعه اول چه زماني به بهره‌برداري مي‌رسد؟ در قطعات ديگر كار به چه صورت دنبال مي‌شود؟
قطعات 2 و 3 هم نياز به بازطراحي داشت. اين كار صورت گرفت، پيمان‌كارها را هم انتخاب كرده‌ايم و حالا نياز به سرمايه‌گذاري طرفين دارد و آن قطعات هم تكميل مي‌شوند. اما مهم‌ترين و مؤثرترين قطعه، قطعه يك است كه بالاخره به اتمام نزديك شده است.

** بجز بحث آزاد راه تهران-شمال، خبر از اتصال همدان به شبكه ريلي كشور رسيده است. در اين مورد نيز توضيح مي‌دهيد؟
استان ‌هاي همدان، كرمانشاه، آذربايجان ‌غربي، آذربايجان شرقي و كردستان در قالب اقتصاد مقاومتي طي امسال به شبكه ريلي متصل‌ مي‌شوند. بيش از 95 درصد عمليات زيرسازي اين طرح‌ها به اتمام رسيده است. اگر از بعضي طرح‌ ها بازديد كنيد هر محور اَبَر پروژه است، فقط در محور رشت 58 تونل و نزديك 50 دستگاه پل بزرگ قرار دارد. با حدود 265 كيلومتر مسير زيرسازي و 23 كيلومتر ريل‌گذاري جديد روز گذشته به همدان رسيديم و به اين ترتيب مسير ريلي مركز استان همدان به شبكه ريلي كشور متصل مي‌شود و اميدواريم بلافاصله ريل‌گذاري را به سمت كردستان ادامه دهيم. در بقيه مسيرها هم روزانه در چهار جبهه رشت، پنج جبهه كرمانشاه و دو جبهه تبريز ريل‌گذاري مي‌كنيم. روزانه نزديك به 5 كيلومتر طول ريل‌گذاري اين محورهاست. اين خود ركورد خيلي خاصي است. هيچ‌ وقت در اين حجم همزمان در پنج محور ريل‌گذاري نداشتيم. اين اتفاق بسيار خوب و مباركي براي كشور است.

*منبع: روزنامه ايران، 1396.2.10
**گروه اطلاع رساني**9117**2002**انتشار دهنده: فاطمه قنادقرصي