دزفول - ایرنا - مدیر جهاد كشاورزی دزفول گفت: محصول چغندرقند تولید این شهرستان به كارخانه های تولید شكر 6 استان كشور ارسال می شود.

احمد زارعی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی با تاكید بر ضرورت تسریع در روند راه اندازی مجدد كارخانه قند دزفول در شمال خوزستان افزود: بارگیری محصول چغندرقند منطقه به مقصد كارخانه های تولید شكر استان های اصفهان ، كرمانشاه ، همدان ، قزوین و كارخانه یاسوج مشكلات فراوانی برای كشاورزان ایجاد كرده است.
وی حمایت از سرمایه گذار كارخانه قند برای تسریع در راه اندازی این كارخانه را ضروری دانست و گفت:پس از وقفه ای 10 ساله كشت چغندرقند در دزفول از سال 93 با كشت یكهزار هكتار از سر گرفته شد كه با استقبال كشاورزان این رقم در سال 1394 به 2 هزارو 480 هكتار و در سال 95 به سه هزار و 783 هكتار افزایش یافت.
زارعی با بیان اینكه كشت چغندرقند در دزفول و شمال استان خوزستان با استقبال كشاورزان در حال احیا شدن است گفت:برای برداشت و انتقال محصول چغندر قند تولید دزفول به هفت كارخانجات قند كشور واقع در 6 استان كشور روزانه 700 دستگاه كامیون نیاز است.
وی افزود:از آنجا كه برداشت محصول چغندرقند با برداشت سایر محصولات همراه است و ماشین آلات موردنیاز اغلب از سایر شهرستان ها تامین می شود لذا از ادارات و دستگاه های اجرایی انتظار می رود ماشین آلات خود را در اختیار جهاد كشاورزی قرار دهند تا در برداشت و حمل محصول چغندر قند منطقه تسریع شود زیرا ضربه به بخش كشاورزی به سایر بخش ها نیز ضربه جبران ناپذیر وارد می كند.
زارعی ضمن از تعامل خوب شركت ملی پخش فرآورده های نفتی دزفول بابت تامین سوخت مورد نیاز ماشین آلات كشاورزی منطقه گفت:با توجه به برداشت محصول پیاز در دزفول حدود یكهزار و 800 دستگاه كامیون حامل پیاز از میدان میوه و تره بار دزفول بارگیری می شود.
به گزارش ایرنا راه اندازی مجدد كارخانه قند شمال خوزستان به عنوان یكی از كارخانه های بزرگ چغندرقندی كشور كه پس از واگذاری به بخش خصوصی بیش از یك دهه است تعطیل شده با روی كار آمدن دولت تدبیر و امید در دستور كار قرار گرفت.
گام نخست برای راه اندازی این كارخانه با اعطای 100 میلیارد ریال اعتبار از سوی دولت یازدهم از سال 1394 كلید خورد و مقرر شد با پرداخت تسهیلات بیشتر روند بازسازی و احیای مجدد این كارخانه با شتاب ادامه یافته تا پس از یك دهه تعطیلی ، بار دیگر چرخ تولید این كارخانه چغندرقندی در سال 1396 به حركت در آید.
برداشت محصول چغندرقند از مزارع منطقه شمال خوزستان آغاز شده است.
در سال زراعی جاری بیش از 10 هزار هكتار چغندرقند در استان خوزستان كشت شده است.
6068/7278
خبرنگار:رقیه كردی ** انتشار: محمدعلی فریدپناه