كلاله - ايرنا - نماينده مردم شهرستان هاي مينودشت، گاليكش، كلاله و مراوه تپه در مجلس شوراي اسلامي بااشاره به جايگاه والاي مختومقلي فراغي، گفت: بيشتر مردم ايران و جهان، تركمن ها را بواسطه اين شاعر و عارف فرهيخته مي شناسند.

به گزارش خبرنگار ايرنا، شهرام كوسه غراوي روز سه شنبه درمراسم نكوداشت دويست و هشاد و چهارمين سال تولد مختومقلي فراغي، شاعر و عارف نامي تركمن، اظهار داشت: آثار اين شاعر از زمان جلوتر و اعتلابخش جايگاه و مقام انسانيت است.
وي گفت: دعوت به اتحاد و همدلي از ويژگي هاي آثار مختومقلي است.
فرماندار كلاله نيز دراين مراسم بااشاره به جايگاه و منزلت مختومقلي فراغي و آثار او، اظهار داشت: اين شاعر بزرگ و آثار او جهانشمول است و نبايد او را به يك قوم و ملت محدود كرد.
نصرت بزرگر افزود: تفكر، گفتار و كردار نيك در آثار مختومقلي تبلور يافته است به خصوص شعر او در مدح امام حسين(ع) از اشعار ماندگار اين شاعر عارف تركمن است.
وي اضافه كرد: در اشعار مختومقلي فراغي شاعر و عارف نامي ايراني، اثري از مدح و ستايش شاهان و حاكمان به جشم نمي خورد بلكه در آثار اين شاعر و عارف تركمن، مدح و ستايش خدا، پيامر (ص)، ائمه اطهار (ع)، اتحاد و همدلي و انساندوستي موج مي زند.
دراين مراسم كه با اجراي برنامه هاي متنوع فرهنگي و هنري همراه بود از برخي فعالان و پيشكسوتان موسيقي تركمن با اهداي لوح و هدايايي تجليل شد.
به گزارش ايرنا، مختومقلي فراغي شاعر و عارف تركمن در سال 1733 ميلادي برابر با 1112 شمسي در روستاي حاجي قوشان گنبدكاووس متولد شد و سال وفات او را 1790 ميلادي مطابق با 1169 شمسي ذكر كرده اند كه در زمان وفات 57 سال سن داشته است.
مختومقلي فراغي در كنار چشمه عباساري در دامنه كوه سونگي داغ درگذشت و پيكرش را بر شتر سپيدي نهاده به روستاي آق تقه در 40 كيلومتري غرب مراوه تپه (شمال شرق استان گلستان ) بردند و در جوار آرامگاه پدرش به خاك سپردند و هم اينك بناي يادبودي بر سر مزار او ساخته شده است و همه ساله در دهه سوم ارديبهشت مراسم بزرگداشت اين شاعر در اين مكان و جاي جاي استان گلستان برگزار مي شود.
مختومقلي فراغي بزرگترين شاعر تركمن ها محسوب مي شود و هيچ يك از شاعران تركمن نتوانسته اند به مرتبه علمي و ادبي او برسند و او به عنوان احياگر زبان و ادبيات تركمن شناخته مي شود.
اشعار اين شاعر بزرگ تركمن داراي مضامين اجتماعي، سياسي، ديني و عرفاني است و ديوان معروف او گنجينه گرانبهايي محسوب مي شود و به چندين زبان زنده دنيا مثل انگليسي، روسي و فارسي ترجمه و چاپ شده است.
شهرستان كلاله با بيش از 110 هزار نفر جمعيت درشرق استان گلستان قرار دارد.
/7478/3039/1648
خبرنگار : حاجي محمد خدري ** تنظيم : علي لكزانوري ** انتشار: پري سالارنيا