خرمشهر – ايرنا - دانشگاه علوم و فنون دريايي خرمشهر و اداره كل استاندارد و تحقيقات صنعتي خوزستان روز سه شنبه تفاهم نامه همكاري مشترك امضا كردند.

به گزارش ايرنا نشست گسترش همكاري مشترك اعضاي هيات علمي دانشگاه علوم و فنون دريايي خرمشهر با كارشناسان و مدير كل استاندارد و تحقيقات صنعتي خوزستان روز چهارشنبه در سالن اجتماعات دانشگاه علوم و فنون دريايي خرمشهر برگزار شد.
مدير كل استاندارد و تحقيقات صنعتي خوزستان در اين نشست گفت:سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي متولي هماهنگي و صحه گذاري استاندارد است ولي نوشتار و كار مطالعاتي معمولا بيرون از مجموعه سازمان انجام مي شود.
رضا دهدشتي زاده اظهار داشت:سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي عضو سازمان بين المللي استاندارد است لذا اولويت استفاده از استانداردهاي بين المللي لازم و ضروري است.
وي با اشاره به استانداردهاي تجهيزات دريايي گفت:اگر موضوعي مربوط به استانداردسازي تجهيزات دريايي از سوي دانشگاه تعيين شود، به كارگروه مربوطه منعكس شده و در جاهايي كه نياز به تغيير، ارتقاء و يا تجديد نظر باشد، ايرادات آن رفع مي شود.
دهدشتي افزود: سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي هر پنج سال يكبار، استاندارد هاي ملي و بين المللي را مورد تجديد نظر قرار مي دهد و در صورتي كه اشكالي وجود داشته باشد، رفع مي شود.
وي بر استفاده از استانداردهاي بين المللي و كشورهاي ديگر تاكيد كرد و گفت:استانداردها زبان مشتركي هستند و در تمامي كشورها تجارت را آسان مي كنند.
معاون پژوهشي دانشگاه علوم و فنون دريايي خرمشهر نيز در اين نشست گفت:ايران، كشور دريايي است اما متاسفانه نه تنها بهره برداري لازم از منابع دريايي برده نمي شود بلكه روي بخش هاي محدودي از منابع متمركز شده و خيلي بي رويه بهره برداري مي كنيم، درحالي كه بهره برداري بهينه و حفاظت اكوسيستم دريايي لازم است.
وحيد ياوري افزود: دانشگاه علوم و فنون دريايي خرمشهر داراي 80 عضو هيات علمي با تخصص هاي مختلف در زمينه علوم و فنون دريايي به عنوان كارشناسان همكار اداره استاندارد مي توانند نقش موثر داشته باشند.
وي با بيان اينكه 25 درصد دانشجويان دانشگاه علوم و فنون دريايي بومي، 48درصد استان خوزستان و 27 درصد خارج از استان تشكيل مي دهد، گفت: با توجه به تخصص هايي كه در زمينه علوم دريايي 15 آزمايشگاه تخصصي در دانشكده هاي مختلف دانشگاه علوم و فنون دريايي مجهز به تجهيزات با كاربري در مناطق ساحلي، ويژگي خاص منحصر به فرد وجود دارد.
ياوري افزود:استاندارد آزمايشگاه هاي اين دانشگاه عضو شبكه آزمايشگاهي علمي ايران بوده و به طور خاص در حوزه دريايي همكاري خوبي با سازمان حفاظت محيط زيست داريم و دانشگاه علوم و فنون دريايي آزمايشگاه معتمد اين سازمان است.
وي ارتباط و همكاري با استانداردهاي بين المللي و تمامي سازمان ها و ارگان هاي دريايي داخل كشور را يادآور شد و گفت:همكاري هاي آموزشي و پژوهشي با دانشگاه مختلف كشور و همچنين در منطقه خليج فارس ارتباط خوبي با كشورهاي منطقه داريم.
ياوري افزود: علاوه بر اين در زمينه فعاليت هاي پژوهشي منطقه اي با سازمان منطقه اي حفاظت از محيط زيست دريايي كه مسئوليت حفاظت محيط زيست اكوسيستم هاي دريايي خليج فارس و درياي عمان در منطقه را برعهده دارد، ارتباط تنگاتنگي وجود دارد.
وي ادامه داد: همچنين ارتباط بين المللي با سازمان جهاني دريانوردي كه متولي فراهم كردن زمينه براي ناوگان تجاري جهاني است، داريم و جلوگيري از آلودگي محيط زيست دريايي توسط اين سازمان انجام مي شود.
به گزارش ايرنا در پايان اين نشست به منظور گسترش فعاليت و همكاري بين دانشگاه علوم و فنون دريايي و اداره استاندارد خوزستان تفاهمنامه همكاري منعقد شد.
7100/6125خبرنگار : كميله حجازي *** انتشار دهنده: سيد بهادر حسيني