آبادان - ایرنا - مدیركل دفتر رودخانه های مرزی وزارت نیرو گفت:دژهای امنیتی و دفاعی اروندرود در چارچوب قرارداد 1975 الجزایر برداشته می شود.

پیمان‌نامه ۱۹۷۵ الجزایر قراردادی میان كشورهای ایران و عراق با وساطت الجزایر است كه خط مرزی ایران و عراق در آب‌های اروندرود را تعیین كرده است.
آذرماه 1393 با حضور 'علی شمخانی' دبیر شورای عالی امنیت ملی و 'اكبر تركان' دبیر شورای عالی مناطق آزاد كشور و جمعی از مسئولان محلی آغاز شد.
دژ خاكی از سال 1367 برای جلوگیری از ورود نیروهای عراقی به طول 13 كیلومتر در ساحل رودخانه اروند احداث شده و در حال حاضر مشكلات زیادی را برای گردشگران و صیادان منطقه ایجاد كرده است.
به گزارش ایرنا جبار وطن وفا روز چهارشنبه در حاشیه بازدید اعضای منتخب كمیته هماهنگی رودخانه های مرزی از محدوده اروندرود در نشست هماهنگی این بازدید در سازمان منطقه آزاد اروند گفت:اروندرود از رودهای مهم كشور به شمار می رود كه بنا به دلایل امنیتی و همسایگی با كشور عراق دارای دژهای امنیتی است.
وی اظهار داشت:برای تبدیل اروندرود به سواحل زیبا نیاز به بررسی امنیتی است و برداشته شدن دژهای امنیتی در این رودخانه در چارچوب قرارداد 1975 صورت می گیرد.
مدیركل دفتر رودخانه های مرزی وزارت نیرو گفت:در مورد برداشتن دژهای ساحل اروندرود، بحث های امنیتی، گردشگری و اقتصادی مطرح است كه لازم و ملزوم همدیگر است و كار باید به موازات همدیگر انجام شود تا بتوان حداكثر استفاده را از منطقه داشت.
وطن وفا تصریح كرد:برای توسعه منطقه و داشتن امنیت پایدار، رونق گردشگری و توسعه منطقه باید برای تامین امنیت پایدار برنامه اقدام كرد.
معاون فنی و امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند نیز در این نشست گفت:برداشته شدن دژ مرزی روال قانونی دارد كه تمهیدات امنیتی و نظامی در آن دیده شود.
موعود شمخانی اظهار داشت:بحث پدافند غیر عامل، تصویب طرح ها در كمیته رودخانه های مرزی و ستاد مشترك نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران نیز باید در این مورد نظر دهند.
وی افزود:دو سال پیش با حضور اكبر تركان دبیر شورای عالی مناطق آزاد كشور، 1.7 كیلومتر از دژ امنیتی برداشته شد و مجوز احداث جاده به جای دژ نیز اخذ شد.
شمخانی تصریح كرد:دو ماه پیش مجوز احداث این جاده را گرفتیم كه با تعیین پیمانكار مربوطه از امروز كار ساخت این جاده آغاز شد.
معاون فنی و امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند گفت:به طور حتم در آینده نزدیك و با پیشرفت جاده سازی به جای دژ، فاز دوم برداشتن دژهای امنیتی كنار اروندرود آغاز می شود.
شمخانی تصریح كرد:امیدواریم مجوز لازم برای برداشته شدن همه دژهای امنیتی را اخذ كنیم تا شاهد ساختن سواحل در كنار اروند رود باشیم.
آیین برداشتن دژ دفاعی مینوشهر شهرستان خرمشهر استان خوزستان، روز جمعه 23
7104/6125**خبرنگار:مسعود گادار**انتشار دهنده:سید بهادر حسینی