تهران – ايرنا – كارشناس مذهبي از زيارت آل ياسين به عنوان يكي از بهترين راه هاي توجه و انس با حضرت ولي عصر(عج) ياد كرد و گفت: 19 صفت از امام زمان(عج) در اين زيارت آمده است.

حجت الاسلام محمدصادق كفيل روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار معارف ايرنا اظهار داشت: اصل زيارت آل ياسين از وجود امام زمان(عج) رسيده كه زمان صدور اين زيارت مربوط به دوران غيبت صغري است و مي توان اين زيارت را هديه و سفارش آن حضرت دانست.
وي افزود: تاكيد امام عصر(عج) در زيارت آل ياسين بر اين است كه هر وقت خواستيد به وسيله ما به سوي خدا توجه كنيد، اين زيارت را بخوانيد و لذا اين زيارت راهكار توجه و پيوند و انس با وجود ولي عصر(عج) است.
معاون آموزش و پژوهش بنياد فرهنگي حضرت مهدي موعود (عج) درباره سند اين زيارت گفت: يكي از شيعيان به نام محمد بن عبدالله حميري كه در دوران غيبت صغري زندگي مي كرده، سوالاتي را از طريق نائبان امام زمان(عج) به آن حضرت مي داد و حضرت حجت (عج) هنگام پاسخ به يكي از اين سوالات، زيارت آل ياسين را آموزش دادند كه مرحوم طبـرسي در كتاب الاحتجاج و مرحوم علامه مجلسي در بحارالأنوار اين موضوع را ذكر كرده اند.
وي افزود: البته اين زيارت اختصاصي به روزهاي جمعه ندارد و در همه زمان ها مي توان آن را قرائت كرد. چون آن حضرت فرمود «اذا اردتم التوجه» يعني هر زماني كه خواستيد توجه كنيد اين زيارت را بخوانيد.
كفيل با بيان اين كه در زيارت آل ياسين 19 صفت از ويژگي هاي امام عصر(عج) آمده، اظهار داشت: واژه سلام تقريبا 23 بار در اين زيارت آمده و بر اساس معارف ديني هر زماني كه سلام مطرح مي شود، به دنبال آن نيز جوابي بايد باشد، به ويژه زماني كه اين سلام خدمت امام معصوم عرضه شود.
وي اولين محور در زيارت آل ياسين را امام شناسي دانست و گفت: در سلام هاي اين زيارت، امام شناسي با بيان اوصاف شناسي و همچنين پيوند عاشقانه با امام مطرح مي شود كه در سلام ها اوصافي از امام زمان همچون داعي الله، ميثاق الله، وعد الله و بقيه الله گفته مي شود كه صفاتي جامع و زيباست.
اين كارشناس مذهبي افزود: هنگامي كه در اين زيارت به امام زمان(عج) سلام مي دهيم، در واقع پيوندي عاشقانه با امام برقرار مي كنيم. چون عاشق در تمام لحظات به ياد محبوب خود است و در اين زيارت مي گوييم كه در صبحگاه و عصرگاه تسليم شما هستم و در همه شبانه روز با شما هستم و گويي در اين زيارت مي گوييم كه آرزوي ما اين است كه امام زمان(عج) را ناظر و مراقب احوال تمام لحظات عمر خود ببينيم.
وي اضافه كرد: بهترين حالت در ميان حالت هاي امام زمان (عج) مربوط به نماز است و در سلام هاي زيارت آل ياسين به قيام و قعود امام و ساير حالت هاي نماز آن حضرت يعني از زمان تكبيره الاحرام تا ركوع و سجده امام سلام مي كنيم.
كفيل با تاكيد بر اين نكته كه نماز انسان بايد با ياد امام زمان(عج) باشد، گفت: مرحوم آيت الله محمدتقي بهجت تاكيد داشت كه قبل از تكبيره الاحرام نماز، سلامي به امام عصر(عج) بدهيد و گويا انسان زماني كه به ملاقات خدا مي رود، از امامش كمك مي گيرد.
وي افزود: امام واسطه فيض، راهنما و رهگشاست و خوب است در شروع مسير از وجود امام كمك بخواهيم و كسي كه آل ياسين مي خواند، پيوسته به اين فكر مي كند كه نمازش چه شباهتي به نماز امام دارد و سعي مي كند اين شباهت ها را ايجاد كند.
اين پژوهشگر مذهبي همچنين گفت: نماز امام زمان(عج) همواره با رعايت همه آداب آن است. يعني آن حضرت هميشه در اول وقت و در مسجد و با حضور قلب نماز مي خواند و اگرچه ما نمي توانيم همچون آن حضرت، حضور قلب امام يا پيوند عاشقانه امام با خدا را داشته باشيم ولي برخي امور را مي توان رعايت كرد و كسي كه زيارت آل ياسين مي خواند و پيوند با نماز امام زمان(عج) برقرار مي كند، تمام تلاش خود را دارد تا اينگونه باشد.
فراهنگ**1003** 1823خبرنگار: محمدرضا جعفرملك * انتشار: طاهره نبي اللهي