ارومیه- ایرنا- معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی گفت: با تلاش چهارساله دولت تدبیر و امید وضعیت كشور در هفت شاخصه مهم اقتصادی از جمله سهولت كسب و كار، آزادی اقتصادی و كیفیت زندگی در این مدت رشد داشته و جایگاه ایران به طور محسوسی در دنیا بهبود یافته است.

به گزارش ایرنا جمشید انصاری روز شنبه در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی آذربایجان غربی افزود: دولت تدبیر و امید در چهار سال گذشته فعالیت های قابل توجهی برای بهبود فضای اقتصادی انجام داده كه نتیجه آن تغییرات مثبت شاخص های مهم در كشور به گواه مراجع بین المللی دارای صلاحیت بوده است.
وی اضافه كرد: بین سال های 92 تا 95 شاهد رشد 35 رتبه ای كشور در شاخص نوآوری جهانی، 32 رتبه ای در شاخص سهولت كسب و كار، 28 رتبه ای در حوزه ریسك اعتباری، 22 رتبه ای در بخش آزادی اقتصادی، 15 رده ای در حوزه كارآفرینی و توسعه، 14 رتبه ای در شاخص كیفیت زندگی و 13 رتبه ای در بخش شفافیت و مبارزه با فساد بوده ایم و این آمار بیانگر موفقیت دولت در این بخش هاست.
وی اظهار كرد: در حال حاضر رتبه 78 در بین كشورهای مختلف دنیا را در نوآوری جهانی، رده 120 بین المللی را در سهولت كسب و كار، رتبه 54 را در حوزه ریسك اعتباری، رتبه 85 جهانی را در بخش كارآفرینی و توسعه، رتبه 52 را در شاخص كیفیت زندگی، رتبه 131 را در شاخص شفافیت و مبارزه با فساد و رتبه 152 جهانی را در حوزه آزادی اقتصادی در اختیار داریم.
وی ادامه داد: با وجود تلاش دولت تدبیر و امید در بهبود رتبه های بین المللی كشورمان در شاخص های مختلف اقتصادی، در برخی شاخص ها هنوز به حد مطلوب نرسیده ایم كه باید برای بهبود آنها تلاش مسئولان و فعالان اقتصادی همواره تداوم یابد.
جانشین رئیس ستاد اقتصاد مقاومتی در آذربایجان غربی در ادامه با اشاره به نامگذاری امسال به نام سال ' اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال' در كشور بر تداوم برنامه ریزی های سال گذشته در راستای بهبود وضعیت اقتصادی استان های مختلف در سال جاری تاكید كرد و گفت: شناسایی واحدهای مشكل دار، رفع مشكلات آنها در كارگروه رفع موانع تولید و اختصاص سرمایه در گردش لازم برای آنها از جمله مواردی است كه امسال نیز باید در دستور كار مسئولان استانی قرار گیرد.
انصاری تاكید كرد: طرح های مشكل داری كه سال گذشته كمك به آنها نتیجه نداشته، امسال باید در اولویت كاری قرار گیرد و علاوه بر آن حمایت های تكمیلی از واحدهای دریافت كننده تسهیلات سرمایه در گردش نیز لحاظ شود.
وی تخصیص منابع بانكی برای طرح های با پیشرفت فیزیكی بالای 60 درصد را از جمله برنامه ریزی های ستاد اقتصاد مقاومتی در كشور در سال گذشته عنوان كرد و افزود: امسال نیز این روند تداوم دارد ولی می توان در راستای سرعت بخشیدن به توسعه اقتصادی آذربایجان غربی، طرح های با پیشرفت بالای 50 درصد را در این طرح مورد حمایت قرار داد.
وی از برنامه ریزی برای تامین مالی طرح ها با استفاده از سرمایه گذاری خارجی در سال جاری خبر داد و اضافه كرد: در این راستا جذب 15 میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم و 20 میلیارد دلار سرمایه گذاری از طریق فاینانس خارجی در دستور كار است كه امیدواریم استان های مختلف از جمله آذربایجان غربی از این ظرفیت با بیشترین میزان ممكن استفاده كنند.
معاون رئیس جمهوری با اشاره به اختصاص منابع قابل توجه مالی از صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح های صادرات محور در بخش های صنعت و كشاورزی تا پایان سال، اظهار كرد: از این محل نیز می توان به میزان قابل توجهی در راستای بهبود وضعیت صنعت و كشاورزی استان بهره برد ولی برنامه ریزی برای جذب آن نیاز اساسی است.
وی بهره بردن از ظرفیت شركت های دانش بنیان را اصلی اساسی در توسعه صنعتی و اقتصادی كشور و استان های مختلف برشمرد و ادامه داد: امسال سهم قابل توجهی برای اشتغال در این شركت ها اختصاص داده شده كه نیازمند تمهیدات ویژه برای راه اندازی صنایع دانش بنیان با همراهی بخش صنعت و دانشگاه است.
وی از آماده شدن برنامه توسعه اشتغال كشور در 2 هفته آینده خبر داد و گفت: قرار است در این برنامه هدفگذاری های كمی در راستای ایجاد ظرفیت های شغلی در سه بخش صنعت، كشاورزی و خدمات در كشور ابلاغ شود كه به موازات آن، سهم استانی نیز در این برنامه مشخص خواهد شد.
به گزارش ایرنا پس از نامگذاری سال گذشته به نام سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل، دولت تدبیر و امید راه اندازی ستادهای اقتصاد مقاومتی را در كشور و استان های مختلف برنامه ریزی كرد و در این راستا، اقدامات حوزه های مختلف در راستای عمل به فرمایشات رهبر معظم انقلاب ساماندهی شد.
2093/3072 ** خبرنگار: صابر چهرقانی ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی