به گزارش روز شنبه ایرنا از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فخریه كاشان در این یادداشت نوشت: «ساخت ١٠ تا ٢٠ درصد قطعات در ایران و استفاده در هواپیماهای خارجی مستلزم آن است كه این توان در داخل وجود داشته باشد. دوم، این قطعه از نظر استانداردهای بینالمللی مورد تأیید قرار بگیرد؛ سوم، شركت خارجی كه میخواهد آن را استفاده كند، برای استفاده از آن، رضایت داشته باشد. چهارم، باید چنین كاری اجازه صادراتی از طرف كشورهای صادركننده هواپیما داشته باشد. پنجم، این اقدام با زمانبندیای كه مد نظر ماست، سازگار باشد و قیمت تمامشده آن هم مناسب باشد. در كشور قطعا توانهایی برای ساخت هست؛ اما همه این قطعات، استاندارد بینالمللی ندارد.»
«بههمیندلیل در هواپیماهای داخلی خود هم كه قرار بود بسازیم و تاكنون نساختیم، مجبور شدیم به سراغ افرادی برویم كه دارای استاندارد باشند و آنها قطعات را برای ما تأیید كنند. درحالحاضر هیچكدام از آنها در كشور امكانپذیر نیست.»
«حتی اگر همه این شرایط فراهم باشد، حداكثر میتوانید روی صد هواپیما، صد قطعه بگذارید. كجای دنیا برای صد هواپیما، سرمایهگذاری هنگفت میكنند، وقتی هیچ تضمینی وجود ندارد كه ایرباس یا یك هواپیماساز دیگر آن قطعه را بخرد. اطلاعات آقای میرسلیم متأسفانه كافی نبوده است.»
«ما به جای اینكه به ایرباس بگوییم صد قطعه میسازیم، شركتهای دانشبنیان را به ایرباس معرفی كردهایم تا آنها را ارزیابی و بررسی كند كدامیك از آنها میتواند چه قطعه یا نرمافزار را بسازد و پس از آن، این قطعات یا نرمافزارها را در زنجیره تداركات ایرباس قرار بدهد.»
«ممكن است این فرایند به 50 هواپیمای ما نرسد؛ اما وقتی به این مرحله رسید، شركتهای ایرانی یكی از ساپلایرهای(عرضه كننده های) ایرباس خواهیم بود و به جای اینكه برای صد هواپیما قطعه بسازیم، برای هزار هواپیما در سال، فعالیت خواهیم كرد.»
«با تشكیل كمیته مشترك با ایرباس و معاونت فناوری ریاستجمهوری، این اقدام را در دستور كار قرار دادهایم؛ بنابراین آقای میرسلیم كه چنین اظهاراتی دارد، قطعا اقتصاد صنعت هوایی را نمیشناسد. اكنون برای خرید هواپیما از بزرگان هواپیمایی اقدام كردهایم. وقتی این هواپیما را زودتر به كشور وارد میكنیم، صرفهجویی ارزی كرده و اشتغال ایجاد میكنیم و با تعمیرات با كمك ایرباس، دانش را پلهپله به داخل كشور منتقل میشود.»
به گزارش ایرنا، سیدمصطفی میرسلیم از نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری دیروز(جمعه) در دومین مناظره نامزدهای این انتخابات ، گفت: «در دولت قبل شاهد این بودیم كه حدود 50 طرح پژوهشی پیشبینیشده بود و برای آن مبالغ هنگفت میلیاردی خرج شده بود كه به نتیجه برسند؛ یكی از آنها طرح هواپیمای ملی بود اما متأسفانه در دولت یازدهم همه این طرحها تعطیل شد؛ ما اینطور میخواهیم برای كشورمان كاركنیم. باید خوشحال شویم كه هواپیما وارد میكنیم و جشن میگیریم و كار ایجاد میكنیم برای جوانان دیگر كشورها.»
وی افزود:« حداقل می توانستیم 10 تا 20 درصد قطعات هواپیمایی را كه وارد میكنیم در داخل كشور تولید كنیم؛ مگر از كمتر از دولت تركیه هستیم كه همین كار را با شركتهای ایرباس و بوئینگ میكنند و قطعات هواپیما را خودشان میسازند و میفروشند.»
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام**9189**1561** خبرنگار: اسماعیل داودی**انتشار:مژگان توانا
تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۲
تهران- ایرنا- «اصغر فخریهكاشان» قائممقام وزیر راه و شهرسازی در امور بینالملل، نسبت به اظهارات یكی از نامزدهای انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری، در دومین مناظره واكنش نشان داد و در یادداشتی نوشت: «آقای میرسلیم كه چنین اظهاراتی دارد، قطعا اقتصاد صنعت هوایی را نمیشناسد».