محمد قاسمی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این هواپیمای پیشرفته، پس از برجام خریداری و وارد كشور شده است.
به گفته وی، قبل از این تست دستگاه ها توسط هواپیماهای پاكستان، قرقیزستان و دیگر كشورها انجام می شد كه در حال حاضر توسط هواپیمای پیشرفته و به دست متخصصان ایرانی انجام می شود.
مدیر فرودگاه زنجان گفت: هواپیمای فلایت چك (وارسی پروازی) كه ظهر جمعه گذشته وارد این فرودگاه شد امروز و در چند روز آینده دستگاه های ناوبری VOR - DME، راداری، چراغ های باند پاپی و تقرب 30 جدید فرودگاه را بررسی خواهد كرد.
وی افزود: چراغهای تقرب باند 30 كه برای اولین بار دراین فرودگاه نصب شده و با توجه به اینكه این باند بیشتر مورد استفاده پروازهای ورودی است موجب كاهش ابطال و ارتقای ضریب ایمنی پروازها هنگام نشستن در این باند می شود.
قاسمی تاكید كرد: در بخش دوم نیز این هواپیما چراغ های محدوده 300 متری اضافه شده به باند فرودگاه ومحدوده STOPWAY باند 30 ، در بخش سوم چراغ های پاپی باند 12 این فرودگاه چك می شود كه به هواپیما زاویه نشستن می دهد و به تازگی نصب شده است.
مدیر فرودگاه زنجان گفت: این چراغ ها با اعتباری بالغ بر 10 میلیارد ریال از محل اعتبارات شركت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران خرید و نصب شده است.
قاسمی خاطرنشان كرد: هواپیمای فلایت چك به صورت متوالی و پشت سرهم نشست و برخاست خواهد كرد و شهروندان زنجانی در جریان باشند كه هیچ مشكلی برای هیچ پروازی وجود ندارد.
مدیر فرودگاه زنجان گفت: هواپیمای فلایت چك به صورت استاندارد باید هر 6 ماه دستگاه های ناوبری و چراغ های باند پاپی و تقرب جدید این فرودگاه را چك كند.
قاسمی با بیان اینكه این هواپیما در تهران مستقر است، یادآورشد: این هواپیما همه فرودگاه ها و مسیرهای هوایی و حتی بعضی فرودگاه های نظامی را هم چك می كند.
وی افزود: هواپیمای فلایتچك ایران در پی عبور از تحریم ها، ازخرداد سال گذشته فعالیت خود را آغاز و 45 فرودگاه كشور، 153 دستگاه كمك ناوبری و راه های هوایی را وارسی و چك می كند.
مدیر فرودگاه زنجان گفت: هواپیمای فلایتچك به طور مداوم بین فرودگاههای فعال كشور پرواز می كند تا شرایط آنها را برای ایمنی و مراقبت از پرواز تایید كند، موضوعی كه میتواند از نظر اقتصادی، نظامی و امنیتی برای كشور اهمیت داشته باشد.
قاسمی اظهاركرد: پیش از این، ایران یك فروند هواپیمای جت فالكن برای فلایت چك داشت كه اسفند 1392 به علت نقص فنی در آب های اطراف جزیره كیش سقوط كرد و تحریم صنعت هوانوردی كشور مانع خرید هواپیمای جایگزین شد.
وی ادامه داد: از این رو، سازمان هواپیمایی كشوری برای كنترل سیستم های پروازی از هواپیمای اجاره ای فلایت چك قزاقستان و دیگر كشورهااستفاده می كرد كه افزون بر مشكلات امنیتی هزینههای سرسامآوری را هم به كشور تحمیل میكرد.
مدیر فرودگاه زنجان یاد آورشد: سرانجام در پی گشایش های به وجود آمده به سبب توافق هسته ای برجام (برنامه جامع اقدام مشترك)، آذر 1394 پس از سقوط فالكن سازمان هواپیمایی در كیش یك فروند هواپیمای «كینگ ایر350» مدل 2013 ساخت شركت «بیچكرفت» به ایران رسید.
قاسمی خاطرنشان كرد: این هواپیما كه تا پیش از این 2 سال در بخش هوانوردی دانمارك فعال بود، خرداد 1395 پروازهای خود را در ایران آغاز كرد.
به گفته وی دستگاه «اف.آی.اس-FIS» (دستگاه ناوبری هوایی در هواپیماهای فلایت چك) از نوع آئرودیتای آلمان (AERODATA) با مدل 2014 است كه پیشرفتهترین و قابل اعتمادترین دستگاه روز دنیا به شمار می رود.
به گزارش ایرنا، فرودگاه زنجان، یكی از فرودگاههای فعال ایران از نوع داخلی است كه در مركز استان زنجان واقع شده است.
این فرودگاه از سال 1390 شروع به فعالیت كرده است كه در زمان حاضر پروازهای فرودگاه زنجان به مقصد مشهد انجام می شود.
از خردادماه سال 92، پروژه توسعه باند فرودگاه زنجان آغاز شده است و با توجه به مصوبه دولت مبنی بر تبدیل فرودگاه زنجان به مرز هوایی اردیبهشت 91 نیز نخستین پرواز خارجی به مقصد عربستان برای انجام حج عمره انجام شد.
7325/8068
خبرنگار: حدیث ابوالحسنی** انتشار دهنده: اسماعیل جهانبخش
تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۴
زنجان - ایرنا - مدیر فرودگاه زنجان گفت: برای نخستین بار هواپیمای فلایت چك (وارسی پروازی) به منظور بررسی دستگاه های كمك ناوبری، چراغ های باند پاپی و تقرب 30 جدید وارد فرودگاه زنجان شد.