تهران - ايرنا - مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي، تدوين ضوابط ساخت و ساز در پهنه‌هاي گسلي كلانشهرها را با هدف كاهش خسارات و تلفات ناشي از زلزله آغاز كرد .

بر اساس گزارش روز يكشنبه ايرنا از روابط عمومي مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي، تدوين ضوابط ساخت و ساز در پهنه هاي گسلي كلانشهرها ، با همكاري اساتيد، دانشگاه‌ها و مهندسان صاحب نظر و كميته اجرائي آيين ‌نامه طراحي ساختمان‌ها در برابر زلزله -استاندارد 2800 ايران شروع شده است .
يكي از مهمترين الزامات توسعه پايدار درشهرهاي لرزه‌ خيزعملياتي شدن برنامه‌هاي مديريت كاهش خطرپذيري لرزه‌اي در سياست‌ها و برنامه‌ريزي‌هاي شهري است و يكي از نگراني‌هاي مديريت شهري، عدم تطابق مكان‌يابي، نوع كاربري‌ها و ضوابط احداث ساختمان و زير ساخت‌هاي عمراني شهر با نقشه پهنه گسل‌هاي اصلي و فرعي شهر است.
مدير دفتر تدوين ضوابط و استانداردها مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي در توضيح مراحل تدوين ضوابط ساخت و ساز در پهنه‌هاي گسلي كلانشهرها گفت: همواره جابه‌جايي سطحي گسل در هنگام زلزله، تأثير شديد و مخربي روي سازه‌هاي احداث‌ شده بر آن دارد و در زلزله‌هاي گذشته، مواردي از تأثير زلزله بر ساختمان‌ها و اقدامات پيشگيرانه به منظور كاهش خسارات و تلفات ناشي از زلزله الزامي است.
مهدي خوش كردار افزود: با توجه به بررسي‌هاي موجود، مشخص شده است مي‌توان با رعايت فاصله مناسب از گسل‌‌هاي فعال، از تخريب ساختمان جلوگيري و تلفات جاني ناشي از آن را كاهش داد، بنابراين وجود ضوابط براي ساخت ساختمان در پهنه‌هاي اطراف گسل الزامي بوده و عدم ساخت‌ و ساز در اطراف گسل‌هاي فعال، مي‌تواند آسيب‌هاي وارده به سازه‌ها را كاهش دهد.
وي افزود: با توجه به اينكه در جلسه 25 مرداد ماه 95 شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران، نقشه‌هاي پهنه‌هاي گسلي شهر تهران، حريم و محدوده‌هاي آن مورد تصويب قرار گرفته و به دليل فقدان ضوابط ويژه براي ساخت و ساز در پهنه‌هاي گسلي براي شهرها، مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي اقدام به تدوين ضوابط ساخت ‌و ساز در پهنه‌هاي گسلي شهرها متناسب با شرايط اجتماعي، فرهنگي، سياسي و اقتصادي در قالب كميته‌اي متشكل از استادان دانشگاه‌ها، مهندسان صاحب نظر در حرفه و پژوهشگران را فراهم كرده است.
خوش كردار گفت: اين كميته از دي ماه سال گذشته فعاليت خود را آغاز كرده و در اولين گام ضوابط ومقررات مربوط به ساخت ‌و ساز در پهنه‌ ‌بندي گسل‌ها در ساير كشورها را از جمله مقررات مربوط به ساخت‌ و ساز در پهنه ‌‌بندي گسل‌ها كه براي اولين ‌بار در سال 1972 در كاليفرنيا با عنوان مقررات آلكويست - پريولو، با هدف كاهش خطر گسلش سطحي از طريق همكاري بين شهرداري‌ها، مراجع كنترل و صدور پروانه، مديران بحران، متخصصان علوم زمين و مالكان زمين‌هاي واقع روي گسل تدوين شد، مورد بررسي قرار داده است.
مدير دفتر تدوين ضوابط و استانداردها تصويب نقشه پهنه‌هاي گسلي شهر تهران را در شوراي عالي شهرسازي و معماري را گامي اساسي براي اعمال ضوابط جديد ساخت و ساز در محدوده‌هاي داراي خطر بالاي زلزله دانست و افزود: تدوين ضوابط مذكور مي‌تواند تأثير بسزايي در بكارگيري تمهيدات و ملاحظات پيشگيرانه و مقاوم ‌سازي در صنعت ساخت ‌و ساز داشته باشد.
براي آگاهي از آخرين اخبار اقتصادي ايران و جهان با كانال اقتصادي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام**1108*1579* خبرنگار: ايرج منصوري* انتشار : مرضيه فاتحي