تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۳

تهران- ایرنا- پرونده رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری فرانسه در دومین دور بسته شد كه نتیجه آن برد حامیان ماندن در اتحادیه اروپا بود؛ نتیجه ای كه دست كم برای پنج سال دیگر تهدید خروج از اتحادیه را از بین برد.

به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه با مشاركت 85 درصدی مردم، دیشب هفدهم اردیبهشت ماه پایان یافت و سرنوشت بیست و پنجمین رییس جمهوری فرانسه و جانشین «فرانسوا اولاند» رییس جمهوری كنونی این كشور برای پنج سال آینده مشخص شد.
در این رقابت ها «امانوئل مكرون» نامزد مستقل و میانه‌ روی حزب تازه تاسیس «به پیش» با كسب 65.2 درصد آرا در مقابل 34.8 درصد «مارین لوپن» رهبر جناح راست افراطی «جبهه ملی» برنده انتخابات شد تا هشتمین رییس جمهوری پنجم فرانسه باشد كه وارد كاخ الیزه می شود.
این دور از انتخابات نیز همانند دور پیشین زیر تدابیر امنیتی شدید انجام گرفت و بیش از 50 هزار نیروی پلیس مسوول برقراری امنیت و آرامش شدند. ضمن آن كه هفت هزار نفر از نیروهای ارتشی كه پس از حملات تروریستی سال 2015 در شهرهای فرانسه مستقر شده اند نیز در كنار آنها به تامین امنیت انتخابات كمك كردند.

** چرایی گرایش به محافظه كاران و دوری از راست تندرو
نظرسنجی ها در دور دوم همانند نخستین دور انتخابات از پیشگامی مكرون در مقابل لوپن حكایت داشت . در دور اول 23 آوریل (سوم اردیبهشت) با حضور 11 نامزد برگزار شد كه پنج نفر از آنان بیش از سایرین شانس ورود به مرحله دوم داشتند.
پس از برگزاری انتخابات دور اول، امانوئل مكرون و مارین لوپن با كسب 24 و 21.7 درصد آرا به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه راه یافتند. «فرانسوا فیون» نامزد حزب راست سنتی «جمهوریخواهان» 20 درصد آرا را از آن خود كرد و «ژان لوك ملانشون» نامزد چپگرای جنبش «فرانسه سركش» 19.2 درصد آرا را به دست آورد. «بنوا امون» نامزد حزب سوسیالیست، حزب حاكم تنها كمی بیش از 6 درصد آرا را كسب كرد.
بنابراین، تمامی نامزدها به جز دو نفر اول حذف شدند. در این انتخابات اما رویدادی نادر رقم خورد چرا كه برای اولین بار در تاریخ انقلاب پنجم فرانسه (از 1958 تاكنون) هیچ یك از نامزدهای راست سنتی و سوسیالیست به دور دوم راه نیافته اند و راست سنتی جای خود را به جناح راست افراطی جبهه ملی فرانسه داده است.
مردم فرانسه با انتخابات دور نخست و دور دوم خود نشان دادند كه بیش از گرایش های افراطی به جریان محافظه كار برای اداره امور تمایل دارند. شعارها و وعده های لوپن در اوج نارضایتی های عمومی از وضعیت داخلی فرانسه نتیجه نداد و بیكاری، ركود اقتصادی و نگرانی های امنیتی باعث نشد تا آرای زیادی به نفع وی در صندوق ها انداخته شود.
رهبر حزب راستگرای جبهه ملی از حامیان سختگیری بر مهاجران و تجدیدنظر بر قوانین مهاجرتی و همچنین مخالف تجارت آزاد است كه به باور وی سبب نابودی مشاغل و در نتیجه افزایش بیكاری و ركود شده است. وجود چنین نگرش و باورهایی در لوپن و حزب وی، موجبات رشد فزاینده محبوبیت و در نتیجه ورود او را به دور دوم انتخابات فراهم كرده بود.
در مقابل او اما مكرون به عنوان جوانترین نامزد این دور از انتخابات، برنامه های مشخص و قابل قبولی برای ارایه داشت؛ برنامه هایی كه حمایت از تجارت و بازار آزاد، كاهش مالیات شركت های بزرگ، كاهش هزینه های عمومی و پزشكی، رفع سیاست های تبعیض آمیز علیه مهاجران و مسلمانان، توسعه انرژی های تجدید پذیر و حمایت از شركت های نوین دیجیتال را شامل می شد.
یكی از مهمترین دلایل رای دهندگان به تفاوت نگرش مكرون و لوپن در قبال ماندن یا خروج از اتحادیه اروپا مرتبط بود.

** پایان تهدید فرگزیت
پس از «برگزیت» (جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا)، بحث «فرگزیت» (جدایی فرانسه از اتحادیه) به موضوع مهمی به ویژه در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه تبدیل شد. برنامه های مكرون و لوپن در این ارتباط كاملا مشخص و تعیین كننده بود.
برنامه مكرون، حمایت از ماندن در كنار اتحادیه اروپا و ایفای نقش موثرتر پاریس در این اتحادیه بوده است. در مقابل همان طور كه انتظار می رفت، خانم لوپن، وعده برگزاری همه پرسی برای جدایی از اتحادیه را داد.
مردم فرانسه با انتخاب خود بین مكرون و لوپن در حقیقت بین ماندن دراتحادیه یا رفتن از آن دست به انتخاب زدند و ماندن را برگزیدند. شاید یكی از دلایلی كه باعث شد برخی پیش بینی ها مبنی بر عدم حضور حامیان مكرون پای صندوق های رای، اشتباه از آب درآید به همین موضوع ارتباط می یافت.
پیش از آغاز دور دوم انتخابات برخی معتقد بودند كه لوپن توانایی بسیج حامیان خود را دارد حال آن كه ممكن است مكرون در جذب آرای طرفداران خود و كشاندن آنان به حوزه های اخذ رای ناتوان بماند. حتی نظرسنجی هایی كه بین 60 تا 64 درصد را برای مكرون متصور شده بودند حال شاهد حمایت بیش از 65 درصد مشاركت كنندگان از این نامزد مستقل و وزیر پیشین اولاند هستند.
بنابراین، تهدید و شبح جدایی از اتحادیه، همگان را مصمم تر به برگزیدن مكرون و كنار زدن لوپن كرد؛ رویدادی كه با اتحاد اعضا و حامیان طیف های مختلف این كشور چند حزبی، در جریان دومین دور انتخابات بیشتر خود را نشان داد.
از طرفی، انتخابات فرانسه برای اعضای اتحادیه اروپا نیز مهم و تعیین كننده بود و احساس شادمانی را می توان از سخنان و موضع گیری های سران اتحادیه در دو دور انتخابات دید.
پس از موفقیت مكرون در جریان دور اول انتخابات، سران اتحادیه با ارسال پیام هایی، حمایت خود را از نامزد مستقل اعلام كردند كه مواضع «فدریكا موگرینی» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بیش از دیگران برجسته بود؛ مواضعی كه پس از دور دوم انتخابات و مشخص شدن پیروز نهایی بیشتر و آشكارتر اعلام شد. همان گونه كه ساعاتی پس از اعلام نتایج انتخابات، موگرینی در پیام توییتری نوشت «زنده باد فرانسه؛ زنده باد اروپا».
پژوهشم**9130**1601**خبرنگار: حسن شكوهی نسب ** انتشاردهنده : شهناز حسنی