تهران - ایرنا - معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزیر صنعت، معدن و تجارت می گوید، فروشگاه های زنجیره ای به طور میانگین 15 درصد قیمت كالا را برای مصرف كنندگان كاهش داده اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «یدالله صادقی» امروز (دوشنبه) در نخستین گردهمایی اتحادیه كشوری فروشگاه های زنجیره ای كه در اتاق اصناف تهران برگزار شد، گفت: مصرف كنندگان از فروشگاه های زنجیره ای نسبت به خرده فروشان سنتی استقبال كرده اند.
وی با بیان اینكه اختلاف نظر جدی درباره لزوم توسعه فروشگاه های زنجیره ای میان دولت و اصناف وجود ندارد، افزود: دیدگاه صنعت نیز توسعه این مجموعه ها است.
صادقی رساندن فروشگاه های زنجیره ای به جایگاه مناسب خود را برای تولیدكننده سودمند دانست و افزود: در سال های پس از انقلاب، فروشگاه های زنجیره ای رشد مطلوبی نداشتند، اما در سال های اخیر رشد آنها چشمگیر بوده است.
صادقی تاكید كرد: با توجه به مزایای فروشگاه های زنجیره ای در دولت، به این نتیجه رسیدم كه اتحادیه این فروشگاه ها تشكیل شود تا با برنامه ریزی به نقطه مطلوب خود برسند.
وی كاهش قیمت كالا را از رئوس سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی رهبر معظم انقلاب عنوان كرد و افزود: اقتصاد ایران باید بتواند خود را به روز كرده و در موقعیت مناسب و قدرت كافی نگهدارد تا در برابر تكانه های اقتصادی ضربه نبیند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت یكی دیگر از سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی را سهم بری همه افراد در زنجیره تامین و توزیع اقتصاد بیان كرد و گفت: باید تلاش كنیم فاصله قیمت از تولید تا مصرف به حداقل برسد و همزمان تولیدكننده امكان برنامه ریزی بلندمدت تر برای خود داشته باشد.
صادقی با اشاره به لزوم افزایش سهم فروشگاه های زنجیره ای در نظام توزیع افزود: سند توسعه این فروشگاه ها نیز با توجه به تصویر موجود و تصویر مطلوب آنها در حال تنظیم است.
وی به چالش های توسعه فروشگاه های زنجیره ای اشاره كرد و گفت: یكی از این چالشها مقاومت با توسعه آنها به ویژه در شهرستان ها و سنتی بودن كسب و كارها است، در حالی كه فروشگاه های كوچك بهره وری كمتری نسبت به فروشگاه های زنجیره ای دارند بنابراین قیمت نهایی آنها برای مصرف كنندگان بالاتر است.
صادقی، شفافیت اطلاعات را از دیگر مزایای فروشگاه های زنجیره ای عنوان كرد و افزود: باید تصمیم های لازم اتخاذ و مشخص شود كدام اعداد برای جلوگیری از فرار سرمایه محرمانه باقی بماند و كدام اعداد برای برنامه ریزی تولیدكنندگان منتشر شود چرا كه مبنای اقتصاد دانش بنیان شفافیت اطلاعاتی است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت یكی از خواسته های دولت را داشتن اتحادیه هایی با تفكر، عملكرد و صورت جلسات علمی و دانش بنیان دانست و افزود: این موضوع مهم در فعالیت اتحادیه فروشگاه های زنجیره ای محقق شده است كه جای قدردانی دارد.
وی تصریح كرد: برای فائق آمدن بر چالش های موجود در زمینه فروشگاه های خرده فروشی به جای در مضیقه قرار دادن آنها، باید تسهیلات لازم را برای به روز كردن كسب و كار ارایه دهیم.
صادقی از اعضای اتحادیه فروشگاه های زنجیره ای خواست برای توسعه فعالیت های خود در استان ها با همكاران وزارت صنعت در استان ها و نمایندگان استانداری همكاری كنند.
به گزارش ایرنا، « علی فاضلی» رئیس اتاق اصناف ایران نیز در این نشست گفت، فروشگاه‌های زنجیره‌ای سهم چندانی در نظام توزیع ندارند و هنوز به جایگاه واقعی خود دست نیافته اند.
وی بر لزوم حضور گسترده و همگانی مردم در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و چهارمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا تاكید كرد و افزود: به دور از همه بداخلاقی‌ها و گلایه های موجود باید توجه داشته باشیم كه در 37 سال گذشته چه اقدامات بزرگی در كشور انجام شده است.
وی ادامه داد: ما در بدترین شرایط قرار داشتیم اما امروز به نقطه روشنی رسیده‌ایم و اقدامات بزرگی برای رسیدن به این جایگاه انجام شده كه نباید آن‌ها را نادیده گرفت.
‎فاضلی در باره انتخابات پیش رو نیز گفت: مساله مهم این نیست كه چه كسی در انتخابات پیروز می‌شود، بلكه مهم حضور در انتخابات است كه مردم فرد اصلح را انتخاب خواهند كرد.
به گزارش ایرنا، اتحادیه كشوری فروشگاه های زنجیره ای فعالیت خود را از اردیبهشت 95 شروع كرده و در حال حاضر دو هزار و 450 شعبه و 65 عضو در سطح كشور دارد.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
@IRNAeco
https://t.me/irnaeco
اقتصام *٩١٣٢*1070**1561**خبرنگار: فرزانه سلامت بخش**انتشار:مژگان توانا