ارومیه- ایرنا- راه اندازی پایانه صادراتی منطقه آزاد ماكو كه مرز بازرگان را به عنوان بزرگترین مرز زمینی كشور به كریدور صادارتی تبدیل و توجه بسیاری از شركت های بین المللی ترانزیت كالا را به خود جلب كرده است، دستاورد ارزشمندی از دولت یازدهم در این منطقه به شمار می رود.

به گزارش ایرنا، این دستاورد دولت تدبیر و امید در حوزه حمل و نقل و ترانزیت منطقه آزاد ماكو بسیاری از بحران ها و مشكلاتی را كه در سال های پیشین گریبانگیر شركت ها و رانندگان كامیون ها بود را برطرف كرده و جایگاه گمرك بازرگان در مبادلات اقتصادی و تردد مسافران را ارتقا داده است.
نبود امكانات رفاهی برای رانندگان كامیون ها، رعایت نشدن نوبت و صف، معطل ماندن رانندگان در گمرك، نبود انبارهای مناسب برای ترخیص كالا، فروش گازوئیل به كامیون‌های آن سوی مرز از سوی برخی از افراد در گمرك بازرگان، نا آشنا بودن تجار و بازرگانان به قوانین وارداتی از جمله مشكلاتی است كه روند فعالیت های عادی در دومین مرز رسمی ایران را دچار مشكل كرده بود.
دولت یازدهم پس از به دست گرفتن سكان كشور عزم خود را برای به حركت در آوردن چرخ های صادرات جزم كرد و پس از پاره كردن زنجیر تحریم، بها دادن به مناطق آزاد هفت گانه كشور به عنوان مناطقی مستعد برای صادرات را در دستور كار قرار داد.
این اقدام دولت به ویژه در منطقه آزاد ماكو كه با دارا بودن بیش از پنج هزار هكتار مساحت، بزرگترین منطقه آزاد كشور و دومین منطقه آزاد وسیع جهان به شمار می رود و همچنین به عنوان دروازه ایران به اروپا از آن یاد می شود، بسیار حائز اهمیت بوده و ضمن ارتقای رضایت بهره برداران، چهره زیبایی را در ورودی كشور به اتباع دیگر كشورها نشان می دهد.
** منطقه آزاد ماكو به كریدور صادرات كشور تبدیل شده است
مدیركل گمرك و ترانزیت سازمان منطقه آزاد ماكو در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: پایانه صادراتی این منطقه به عنوان یكی از دستاوردهای دولت یازدهم با كاهش متوسط زمان صادرات به سه ساعت به كریدور صادرات كشور تبدیل شده است.
اكبر نوبخت با اشاره به تاثیر قابل توجه تبدیل منطقه آزاد ماكو به پایانه صادراتی در ارتقای تجارت این منطقه افزود: تحقق صادرات 60 میلیون دلاری این پایانه در سال 95 و توسعه حمل و نقل داخلی به همراه افزایش ظرفیت انبارداری از نتایج مهم اقتصادی اجرای این طرح به شمار می رود.
وی اضافه كرد: عملیات اجرایی این پایانه در سال 93 شمسی آغاز شد و فاز نخست آن در بهمن سال 94 به بهره برداری رسید و در اختیار فعالان اقتصادی قرار گرفت؛ زیر ساخت های صادراتی در منطقه آزاد ماكو نیز در سال مزین به اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال ایجاد شده است.
وی اظهار كرد: علاوه بر صادرات محصولات پتروشیمی، صنایع فلزی و پلاستیكی از این پایانه محصولات دیگری نظیر میوه و تره بار نیز می تواند با حفظ كیفیت در كمترین زمان ممكن از طریق این پایانه به كشورهای حوزه دریای سیاه و اروپای شرقی صادر شود كه این امر در توسعه كمی و كیفی صادرات نقش بسزایی دارد.

** پایانه صادراتی منطقه آزاد ماكو نظر فعالان ترانزیت خارجی را جلب كرده است
كامیون دار مسن و باتجربه تركیه ای در خصوص وضعیت پایانه صادراتی منطقه آزاد ماكو به خبرنگار ایرنا گفت: برای اولین بار شاهد اقدامات بسیار خوبی در مرز بازرگان از سوی مقامات جمهوری اسلامی هستیم كه باید از این اهتمام جدی تشكر كرد.
حسن فانگیرل كاردشلر / Hasan Fangirl Kardesler / افزود: از مشكلات مهم كامیون داران در مرز بازرگان در سال های گذشته نبود محل مناسب برای تخلیه بار بود و در گذشته گرد و خاك و گل و لای باعث خسارت به بار و ایجاد مشكل برای كارگران و رانندگان می شد كه اكنون با احداث این پایانه این مشكلات حل شده است .
وی اضافه كرد: انبارهای سرپوشیده و محوطه بتن ریزی شده برای تخلیه بار این پایانه شبیه نمونه های اروپایی است و ما رضایت داریم.
راننده تریلر اهل استانبول نیز در این خصوص اظهار كرد: ساختمان های اداری، بهداشتی، رفاهی، امكانات تخلیه و بارگیری و از همه مهمتر فعالیت 24 ساعته با چراغ های شبانه و كادر بسیار مهربان و وجود مترجم در این پایانه باعث شده است كه ما در هر جا از امكانات صادراتی ایران تعریف كنیم.
احمد بالین /Ahmad Balin/ بیان كرد: در صورت استفاده كامل رانندگان كامیون ها از این پایانه مشكل صف ها و دیگر مشكلات گمركی حل می شود.
نماینده شركت حمل و نقل و صادرات داخلی نیز كه در حال رسیدگی به محموله های صادراتی بود، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: وجود چندین باسكول 60 تنی و پیشرفته ترین و استانداردترین ماشین آلات و جرثقیل در این پایانه، مردم منطقه را روسفید كرده است.
امیر ابراهیمی افزود: از زمان ایجاد منطقه آزاد ماكو اقدامات بسیار خوبی در این منطقه صورت گرفته و به ویژه در سه سال گذشته امید در بین ساكنان این منطقه افزایش یافته است.
به گزارش ایرنا و بر اساس اظهار نظرهای بهره برداران، احداث پایانه صادراتی در منطقه آزاد ماكو بسیار موفقیت آمیز بوده است و می تواند به رشد و توسعه صادرات و بهبود نگاه رانندگان دیگر كشورها نسبت به زیرساخت های كشور منجر شود.
7132/2093
** گزارش از: حمید قاسمی ** انتشاردهنده: صابر چهرقانی