اراك - ایرنا - مدیركل امور اقتصاد و دارایی استان مركزی گفت: 40 درصد سرمایه گذاری های خارجی این استان در دولت تدبیر و امید جذب شده است.

حسن میرزاخانی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: از ابتدای انقلاب اسلامی تا كنون 41 سرمایه گذار خارجی با حجم سرمایه گذاری 978 و 9 دهم میلیون دلار در استان مركزی جذب شده است كه 11 سرمایه گذار با حجم سرمایه گذاری 391 و سه میلیون دلار آن در دولت یازدهم بوده است.
وی ادامه داد: از مجموع سرمایه گذاری های خارجی محقق شده در استان مركزی 298 و چهار دهم میلیون دلار و از تلاش هایی كه در حوزه سرمایه گذاری خارجی در دولت تدبیر و امید شده 37 و هشت دهم میلیون دلار جذب و به استان وارد شده است.
مدیركل امور اقتصادی و دارایی استان مركزی خاطرنشان كرد:این سرمایه گذاری ها منابعی را شامل می شود كه هیات های سرمایه گذاری برای حضور در طرح ها به استان وارد كرده و پرونده آن در هیات سرمایه گذاری خارجی تصویب شده و سرمایه گذاری جذب شده آن دسته از منابعی است كه سرمایه و ماشین آلات متقاضی برای اجرای طرح ها به استان وارد شده است.
مدیركل امور اقتصاد و دارایی استان مركزی خاطر نشان كرد: 21 سرمایه گذار جذب شده در استان مركزی از آسیا، 17 سرمایه گذار از اروپا و سه سرمایه گذارنیز از ایرانیان مقیم خارج كشور بوده است.
میرزاخانی گفت: از میزان كل سرمایه گذاری های محقق شده در استان مركزی، 2 سرمایه گذاری در شهرستان آشتیان، 10 مورد در اراك، سه مورد در زرندیه، یك سرمایه گذاری در دلیجان، 20 مورددر ساوه،چهار مورد در محلات و یك سرمایه گذاری در شهرستان شازند بوده است.
وی ادامه داد: 9 سرمایه گذاری خارجی استان در زمینه صنایع شیمیایی، سه مورد در زمینه صنایع ساختمان، چهار مورد در زمینه صنایع الكترونیكی، چهار سرمایه گذاری در صنایع غذایی، سه مورد در حوزه خودروسازی، سه مورد در زمینه محصولات فلزی، سه مورددر صنعت نساجی، دو مورد در حوزه بازیافت ضایعات، چهار سرمایه گذاری در محصولات غیر فلزی، یك مورد فلزات اساسی، یك مورد در زمینه محصولات كشاورزی، یك سرمایه گذاری در زمینه معادن، یك مورد در در زمینه برق و یك مورد نیز در زمینه صنایع سلولزی بوده است.
مدیركل امور اقتصاد و دارایی استان مركزی افزود: تشكیل كمیته استعداد یابی و بازدید از اراضی ملی استان برای ایجاد نیروگاه خورشیدی، تهیه و تدوین كتاب شناسایی و اولویت بندی مهمترین موانع جذب و جمایت از سرمایه گذاری خارجی در استان، تهیه و تدوین كتاب بررسی و پایش محیط كسب و كار و ارایه راهكارهای بهبود سرمایه گذاری با تاكید بر شاخص های بانك جهانی از فعالیت های انجام شده در دولت یازدهم در استان بوده است.
میرزاخانی خاطرنشان كرد: در این مدت در كارنامه فعالیت های اقتصادی و سرمایه گذاری خارجی استان بهسازی پورتال مركز خدمات سرمایه گذاری استان، برگزاری نشست با هیات های خارجی و متقاضیان سرمایه گذاری و برگزاری مستمر نشست های مركز خدمات سرمایه گذاری نیز وجود دارد.
میرزاخانی گفت: 55 فرصت سرمایه گذاری در به تفكیك شهرستانی استان مركزی شناسایی شده و یك طرح با عنوان تولید كاغذ سنگی نیز در تمام شهرستان ها به ویژه محلات و دلیجان قابل اجرا است.
استان مركزی با مساحتی معادل 29 هزار و 127 كیلومترمربع، هشت و یك دهم درصد از مساحت كل كشور را در برگرفته است.
این استان از شمال به استان‌های تهران و قزوین، از غرب به استان همدان، از جنوب به استان اصفهان و لرستان و از شرق به استانهای قم و اصفهان محدود است.
بر اساس سرشماری سال گذشته یك میلیون و 429 هزار و 475 نفر جمعیت دارد.
این استان با موقعیت­های ممتاز جغرافیایی، نیروی انسانی متخصص، قرار گرفتن در مسیر ارتباطی شمال به جنوب و غرب به شرق، عبور خطوط انرژی (نفت، گاز و برق)، استقرار مراكز صنعتی و دانشگاهی، مفاخر برجسته و مذهبی و علمی، اراضی مستعد كشاورزی و مراتع، ذخایر معدنی، نزدیكی به قطب­های صنعتی و بازار مصرف از توانمندی­های اقتصادی مناسبب برای سرمایه گذاری برخوردار باشد.
اصالت تاریخی، وسعت منابع مادی، انسانی و توانمندی‌های تولیدی و سرمایه‌گذاری به خصوص در بخش صنعت، موجب شده است استان مركزی از ابتدای فرآیند جذب سرمایه‌گذاری خارجی در كشور (از تصویب قانون جلب و حمایت سرمایه‌‌های خارجی 1334) همواره یكی از مقاصد جذب سرمایه‌گذاران خارجی باشد.
1955/6013/خبرنگار:مهدی عظیمی**انتشاردهنده:مژگان حیدری