اهواز - ايرنا - رئيس ستاد انتخابات خوزستان گفت: بر اساس آخرين اطلاعات تا كنون 64 نفر از رد صلاحيت شدگان داوطلبان شوراي شهر در استان، از سوي هيات مركزي نظارت بر انتخابات كشور، تاييد صلاحيت شده اند.

علي حسين حسين زاده شنبه در گفت وگو با ايرنا درباره آخرين آمار داوطلبان پنجمين دوره شوراي اسلامي شهر اظهار كرد: 338 نفر از داوطلبان شوراي اسلامي شهر از سوي هيات نظارت خوزستان رد صلاحيت شده بودند، كه از اين تعداد، صلاحيت 64 نفر در هيات مركزي نظارت انتخابات كشور احراز شده است.
وي با اشاره به برگزاري انتخابات در 76 شهر خوزستان، افزود: تا كنون 286 نفر از داوطلبان انتخابات شوراي اسلامي شهر در استان انصراف خود را اعلام كرده اند.

*تخلف در تبليغات
معاون سياسي اجتماعي استاندار خوزستان همچنين آغاز تبليغات انتخاباتي شوراهاي اسلامي شهر و روستا را يادآور شد و تاكيد كرد: نامزدها در تبليغات انتخاباتي قانون و اخلاق اسلامي را رعايت كنند.
وي افزود: بر اساس بخشنامه هاي وزارت كشور، مصاديق مجاز و غيرمجاز تبليغات انتخاباتي مشخص شده است (بند 2 ماده 62 و 63 قانون انتخابات شوراها)، به طور مثال هر گونه پلاكارد با ابعاد بيشتر از 70 سانتيمتر در 100 سانتيمتر جز در محل ستاد تبليغاتي نبايد نصب شود، همچنين ديوارنويسي، راه اندازي كاروان هاي تبليغاتي و استفاده از بلندگو در خارج از محل ستاد انتخاباتي ممنوع است.
حسين زاده تصريح كرد: گزارشاتي از تخلف برخي نامزدهاي شوراي شهر دريافت شده كه به قوانين بي توجهي كرده و در قسمت هاي شهر بخصوص اهواز به ويژه در نصب بنرهاي تبليغاتي رعايت نشده است.
وي اظهار كرد: دستور جمع آوري تبليغات و بنرها و تذكر به اين نامزدها توسط فرمانداري داده شده و در صورت نياز برخورد قانوني با آنها صورت مي گيرد.
حسين زاده اضافه كرد: بر اساس قانون مرتبط با فعاليت هاي تبليغات مجازي، تصريح شده كه نامزدهاي انتخاباتي و ستادهاي انتخاباتي بايد همه فعاليت هاي تبليغاتي خود را در فضاي مجازي در بستر يكپارچه تبليغات انتخابات كشور (بيتاك) ثبت كنند، در غير اينصورت تخلف انتخاباتي شناخته شده و مطابق قانون با متخلفان رفتار مي شود.
وي گفت: نامزدهاي انتخاباتي و ستادهاي آنان صرفا از رسانه هاي ارائه تبليغات ثبت شده در سامانه ساماندهي، براي تبليغ انتخاباتي استفاده نموده و بايستي نسبت به ثبت چارچوب تبليغي مورد توافق، خود با ارايه دهنده محتوا، در بستر يكپارچه تبليغات انتخابات كشور (بيتاك) اقدام كنند.
حسين زاده همچنين با انتقاد از تبليغات شهري برخي نامزدهاي شوراي شهر و چسباندن پوسترهاي تبليغاتي در سطح معابر عمومي، تصريح كرد: متاسفانه شاهد هستيم كه پوسترها روي جداول، ميادين، ساختمان هاي دولتي و ايستگاههاي اتوبوس چسبانده شده، اين در حاليست كه اين نامزدها قرار است در آينده مسئوليت توسعه شهر را برعهده گيرند.
وي تاكيد كرد: با نامزدهايي كه خارج از چارچوب قانون، تبليغات مي كنند، از سوي مراجع مربوطه برخورد لازم صورت مي گيرد.
حسين زاده در ادامه اظهار كرد: گزارشات خاصي درباره اختلال در برگزاري مراسم و سخنراني ها به ستاد انتخاباتي نرسيده و تقريبا همه گروه هاي حامي كانديداهاي رياست جمهوري توانسته اند برنامه هاي خود را اجرا كنند.
وي درباره به تعطيلي كشاندن ستادهاي انتخاباتي روحاني نامزد رياست جمهوري در شهرستان هاي هويزه، بندر امام و رامشير گفت: مشكلاتي در زمينه محل تشكيل ستادها وجود داشت، كه اكنون حل شده است.
بر اساس اين گزارش، پنجمين دوره انتخابات شوراي اسلامي شهر و روستا همزمان با دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در تاريخ 29 ارديبهشت سال جاري برگزار مي شود.
16 هزار و 913 نفر در خوزستان براي انتخابات شوراهاي شهر و روستا در خوزستان داوطلب شده بودند، كه چهار هزار و 55 نفر براي انتخابات شوراي شهر و 12 هزار و 858 نفر نيز براي شوراي روستاها ثبت نام كرده بودند.
آمار داوطلبان شوراهاي اسلامي شهر و روستا در خوزستان با احتساب ردصلاحيت شده ها و انصراف داده ها، تا بيستم ارديبهشت، 14 هزار و 298 نفر بوده كه با تجديد نظر هيات مركزي نظارت، افزايش يافته است. تا همين تاريخ آمار سه هزار و 112 نفر نامزد شوراي شهر در خوزستان بوده است.
در تاييد صلاحيت برخي نامزدها مشكلاتي وجود داشته كه برخي از آنها مانند شهرستان باغملك هنوز حل نشده است و اين مساله باعث شده آمار نهايي اين شهرستان ها هنوز مشخص نباشد.
رد صلاحيت گسترده اصلاح طلبان در اين دوره، به ويژه در اهواز با اعتراض شوراي سياست گذاري اصلاح طلبان، نمايندگان اهواز در مجلس روبه رو بوده و شريعتي استاندار خوزستان نيز نسبت به اين مساله اظهار نگراني و انتقاد كرده و براي پيگيري آن، هفته گذشته به تهران رفته بود.
به رغم اين اعتراضات، چهره هاي شاخص اصلاح طلبان، از سوي هيات نظارت تاييد صلاحيت نشدند، اين در حاليست كه صلاحيت برخي از نامزدها با وجود داشتن پرونده هاي مالي، احراز شده است.

7151/6002
خبرنگار: نادره وائلي زاده**انتشار دهنده : كبري آقازري