اهواز - ایرنا - تبلیغات نامناسب شهری نامزدهای انتخابات پنجمین دوره شورا و تخریب چهره شهرها به ویژه در اهواز، نارضایتی شهروندان را در سه روز گذشته در پی داشته است به طوریكه فعالان محیط زیست با راه اندازی كمپین 'نه به پوستر' سعی در مقابله با تخلف نامزدهای انتخاباتی دارند.

بامداد 21 اردیبهشت كه تبلیغات انتخاباتی پنجمین دوره شوراهای شهر آغاز شد، چند ساعت بیشتر طول نكشید تا پوسترهای تبلیغاتی نامزدها تمام شهر را بپوشاند.
صبح 21 اردیبهشت، هیچ جایی از گزند پوسترهای كاغذی در امان نمانده بود. حالا دیوار خانه ها و مغازه ها و اداره ها، میدان های شهر، جدول های كنار خیابان، پایه های برق و حتی تابلوهای راهنمایی پر شده است از پوسترهای تبلیغاتی زنان و مردانی كه قرار است تا یك هفته دیگر سكان شهر را به دست بگیرند.
'عاطفه' یكی از شهروندان اهوازی در این باره می گوید: من به كسانی كه بخصوص روی تابلوهای راهنمایی پوستر می چسبانند رای نمی دهم؛ حتی اگر بهترین برنامه ها را داشته باشند.
او می افزاید: تبلیغات قرار است یك هفته باشد و زندگی روزمره شهر كه باید ادامه پیدا كند با این تبلیغات دچار اختلال می شود، از سوی دیگر این مدعیان شورای شهر چگونه می خواهند شهرمان را آباد كنند، وقتی به این صورت چهره شهر را آلوده می كنند.
'محمدرضا' یكی دیگر از شهروندان اهوازی نیز با بیان اینكه با این نوع تبلیغات كاغذی و سنتی مخالف هستم، می گوید: از نامزدهای شورای شهر انتظار داریم كه به قانون پایبند باشند و با بی خلاقی، چهره شهر را با تبلیغات خود تخریب نكنند؛ زیرا هیچ عقل سلیمی چسباندن پوستر تبلیغاتی را روی در و دیوار شهر تایید نمی كند.
وی می افزاید: این اقدام نامزدها باعث ناراحتی و نارضایتی شهروندان می شود و و نه تنها آثار مثبت برای جلب آرا به نفع نامزدها به همراه ندارد بلكه در نهایت 'ضد تبلیغ' شده و باعث می شود مردم از دادن رای به آنها امتناع كنند.
این شهروند اضافه می كند: 'پوستر چسبانی' برای برخی نامزدها به 'چشم و هم چشمی' تبدیل شده و تقریبا همه دارند از این رویه غلط پیروی می كنند.

*راه اندازی پویش 'نه به پوستر'
از زمان ثبت نام نامزدهای شورای شهر، برخی فعالان محیط زیست درصدد برآمدند تا مانع تكرار وقایع انتخابات های گذشته و تخریب چهره شهر به ویژه در كلانشهر اهواز شدند. با نزدیك شدن به زمان تبلیغات نامزدها، تلاش فعالان محیط زیست و برخی از انجمن های زیست محیطی در فضای مجازی بیشتر شد.
تعدادی از شهروندان و فعالان محیط زیست اعلام كرده اند از رای دادن به نامزدهای شورای شهر كه پوسترهای خود را بر در و دیوار شهر می چسبانند، خودداری می كنند.
اخیرا نیز یكی از انجمن های زیست محیطی، كمپین 'نه به پوستر' را در اهواز راه اندازی كرده و از نامزدهای شورای این شهر خواسته است كه بدون استفاده از پوستر كاغذی تبلیغات خود را انجام دهند.
مسئول كمپین 'نه به پوستر' در این باره می گوید: انجمن زیست محیطی 'جامعه درختكاران خوزستان' به مناسبت های مختلف كمپین هایی برای جلب توجه دوستداران محیط زیست و حفاظت از آن راه اندازی كرده و در ایام انتخابات نیز با راه اندازی این كمپین در فضای مجازی سعی داشته از نامزدها برای پیوستن به این كمپین دعوت كند.
علی شا امیری می افزاید: تا كنون حدود 20 نفر از نامزدهای شورای شهر اهواز به این كمپین پیوسته اند و وعده كرده اند كه برای تبلیغات خود از پوستر استفاده نمی كنند كه ما نام این نامزدها را در فضای مجازی منتشر می كنیم.
این عضو 'جامعه درختكاران خوزستان' اظهار می كند: ممكن است برخی تصور كنند كه نامزدها برای تبلیغات بیشتر به این كمپین می پیوندند اما در هر حال ما به دنبال فرهنگسازی و نهادینه شدن ممنوعیت پوستر هستیم؛ البته این مساله مانع از راستی آزمایی نامزدهای این كمپین نمی شود و در صورتی كه برخلاف تعهد خود عمل كنند، آنها را از لیست كمپین حذف می كنیم.
وی اضافه می كند: متاسفانه نامزدها به سختی حاضر می شوند از تبلیغ با پوستر دل بكنند و تعداد كمی هستند كه قبول كرده اند، روش های جایگزین را استفاده كنند.
شا امیری همچنین می گوید: اعضای این كمپین با سركشی به ستادهای تبلیغاتی و دیدار چهره به چهره با نامزدها و طرفداران آنها نیز سعی می كند مسائل زیست محیطی را تبلیغ و این افراد را به عدم استفاده از پوستر، جلوگیری از تخریب چهره شهر و تولید زباله كمتر همراه كند.

*برخورد با تخریب كنندگان شهر
بر اساس قوانین تبلیغات انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا (ماده 90 قانون انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا) الصاق هر گونه آثار تبلیغاتی نامزدها بر روی علائم راهنمایی و رانندگی، تابلوی بیمارستان ها، تابلوی مدارس و سایر موسسات آموزشی و تابلوهای منصوبه در معابر عمومی توسط بخش دولتی و وابسته به دولت و همچنین تاسیسات عمومی و دولتی و صندوق های پست، باجه های تلفن، پست های برق و تلفن، تابلوها و املاك بخش خصوصی (مگر با رضایت مالكان یا متصرفان) و هر گونه تابلوی راهنما ممنوع است و ماموران انتظامی در صورت مشاهده چنین مواردی باید متخلفان را جلب و به منظور تعقیب قانونی به مقامات قضایی تحویل دهند. با این حال هیچ ارگانی از تخلف تبلیغاتی نامزدهای انتخابات جلوگیری نكرده است و به ناچار انجمن ها به این مساله ورود كرده اند.
رئیس هیات مدیره انجمن زیست محیطی 'رفتگران طبیعت خوزستان' همچنین می گوید: انجمن های فعال در حوزه محیط زیست از مدت ها قبل سعی داشتند با تبلیغات و فرهنگسازی در فضای مجازی و به صورت چهره به چهره، نامزدها و طرفداران آنها را متوجه چهره ترسناك تبلیغات كاغذی و آثار منفی آن بر روی چهره شهر و باقی ماندن تصاویر نازیبا از چهره شهر كنند، اما اكنون می بینیم كه این تلاش ها تاثیری نداشته و در گوشه و كنار شهر آثار تاسف بار تبلیغات شورای شهر به چشم می خورد.
صادق دشت بزرگی برخورد جدی مسئولان با نامزدهایی كه با تبلیغات خود چهره شهر را تخریب می كنند را خواستار شده و می افزاید: باید به شكل قانونی و از طریق مراجع مرتبط این مساله چسباندن پوستر بر روی در و دیوار شهر، پیگیری و رسیدگی شود تا در هر انتخابات شاهد تخریب چهره شهر نباشیم.
وی تصریح می كند: چسباندن پوسترهای تبلیغاتی كاغذی باید جزو تخلفات نامزدها به شمار برود و با كاندیداهای متخلف نیز برخورد قانونی صورت گیرد، حتی در صورت لزوم از شركت در انتخابات محروم شوند، زیرا این رفتار نابهنجار نامزدها باعث هزینه های هنگفت معنوی و مادی به شهر و شهروندان می شود.
این فعال محیط زیست با انتقاد از شهرداری اهواز برای عدم جانمایی محل مناسب تبلیغات نامزدهای انتخابات اظهار می كند: در كشورهای دیگر در زمان انتخابات بیلبوردها، تابلوهای شهری و تابلوهای تبلیغاتی تاكسی ها به صورت عادلانه در اختیار نامزدها قرار می گیرد كه این مساله ابزار لازم برای نامزدها را فراهم می كند؛ البته باید به این مساله توجه شود كه كمبود رسانه نمی تواند، رفتار نامناسب تبلیغاتی نامزدها را در تخریب چهره شهر توجیه كند و آنها در هر حال باید راه مناسبی برای این منظور پیدا كنند.
وی تاكید كرد: تبلیغات كاغذی و چسباندن پوستر به هر حال باید برای نامزدها ممنوع شده و تبلیغات دیگری جایگزین آن شود.

*پیشتازی تبلیغات سنتی
با گسترش فضای مجازی و شبكه های پیام رسان، انتظار می رفت تحولی در تبلیغات نامزدهای این انتخابات داشته باشد و از حجم پوسترهای كاغذی بكاهد اما خلاف این مساله در روزهای گذشته مشاهده شده و كاندیداها نشان داده اند پابه پای شبكه های اجتماعی، تبلیغات سنتی گذشته را هم رها نكرده اند.
حالا سه روز از زمان تبلیغات نامزدهای شورای شهر می گذرد. با این حال تنها 20 نفر از 665 نامزد شورای شهر اهواز پذیرفته اند كه هوای شهر را داشته باشند و پوسترهای كاغذی خود را بر سر و روی شهر نچسبانند. شعارهای آبادی و مدیریت شهر اما بدون استثناء بر روی همه پوسترهای انتخاباتی خودنمایی می كند. شعاری كه با نخستین گام عملی این نامزدها زمین تا آسمان فاصله دارد. باید منتظر بود و دید آیا مسئولان نظارتی و شهری، با متخلفانی كه چهره شهر را تخریب كردند، برخورد می كنند؟
7151/6064
خبرنگار: نادره وائلی زاده** انتشار دهنده: محسن بهاروند