تهران- ایرنا- سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، شركت كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شركت ملی نفتكش عصر امروز (یكشنبه) قرارداد تاسیس شركت مشترك ساخت و تعمیر كشتی های پهن پیكر را امضا كردند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، وزیر صنعت، معدن و تجارت در این آیین گفت: زمان آغاز به كار دولت یازدهم شركت كشتی سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزو ایكو) به دلیل روش های خصوصی سازی كه برای رد دیون سهامشان واگذار شده بود، در وضعیت نیمه تعطیل به سر می برد و هم شركت صدرا تعطیل بود.
به گفته «محمدرضا نعمت زاده» ،با تلاش های انجام شده و برگزاری جلسات متعدد، صدرا دوباره فعال شد و اختلافات ایوزایكو با شركت كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شركت ملی نفتكش برطرف و به مشاركت مبدل شد.
وی درباره اهمیت این توافق، تصریح كرد: در گذشته به دلیل اختلافات بین این شركت ها دست كم 100 كشتی از خارج وارد شد، در حالی كه با تعامل می توانستیم آنها را در داخل تولید كنیم؛ امروز و با امضای این قرارداد منافع مصرف كننده و تولیدكننده با هم ادغام شده و یك قرارداد برد- برد است.

** نیاز صنعت كشتی سازی به 30 میلیارد دلار سرمایه گذاری تا سال 1404
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در این آیین گفت: بر اساس برنامه راهبردی صنعت كشتی سازی كشور نزدیك به 30 میلیارد دلار سرمایه گذاری در این صنعت تا سال 1404 نیاز است.
به گفته منصور معظمی، امروز شاهد مشاركت بسیار خوبی در صنعت كشتی سازی كشور هستیم زیرا روحیه تقابل به روحیه تعامل و مشاركت تبدیل شده است.
معظمی اضافه كرد: این برنامه با استفاده از خرد جمعی دست اندركاران پس از هشت ماه مذاكره تهیه شد و از این پس توانمندی بیشتری را در صنعت كشتی سازی كشور شاهد خواهیم بود.
به گفته وی، یك شركت مشترك بین ایدرو، شركت كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شركت ملی نفتكش تشكیل می شود كه سهم آنها به ترتیب 20، 40 و 40 درصد است و در یك بند آن قید شده است بخشی از سهام شركت های نفتكش و كشتیرانی به شركای منتخب خارجی واگذار می شود.
مدیرعامل شركت ایدرو ادامه داد: 2 شركت خارجی سهامدار این مشاركت خواهند بود كه به طرف های قرارداد مشاركت امروز افزوده می شوند.

** توافق با یكی از سازندگان شناورهای پهن پیكر از كره جنوبی
مدیر صنایع دریایی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) در حاشیه این مراسم به ایرنا گفت: شركت كشتی سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزو ایكو) زیرساختی است كه با بیش از 2 میلیارد دلار سرمایه گذاری از پیش از انقلاب تاكنون در بندرعباس ایجاد شده است.
به گفته «سعید جعفری»، این شركت از هفت شركت تشكیل شده است و توانایی ساخت شناورهای كوچك تا سه هزار تن باربری و شناورهای تا 75 هزار تن باربری را دارد.
وی بیان داشت: زیرساخت جدید ایجاد شده در این شركت، ساخت شناورهای پهن پیكر با ظرفیت تا 300 هزار تن است.
جعفری ادامه داد: بازار آماده ای برای تردد نفتكش های تجاری در خلیج فارس مهیاست و در وهله نخست به دنبال تعمیر و در مرحله بعد ساخت شناورهای بزرگ هستیم.
وی اضافه كرد: برای تحقق این امر به 300 میلیون دلار سرمایه گذاری نیازمندیم و با یكی از سازندگان شناورهای پهن پیكر از كره جنوبی به توافق رسیده ایم كه پس از امضای قرارداد مشاركت سه جانبه، اضافه می شود.
به گزارش ایرنا،‌آذرماه پارسال قرارداد ساخت 10 فروند كشتی بین هیوندای كره جنوبی و كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران امضا شد.
همان زمان معاون اول رییس جمهوری با انتقاد از تاخیر تحویل كشتی های ساخت داخل توسط كشتی سازان ایرانی، گفت: ما نتوانسته‌ایم ساز و كار مالی مناسبی را برای تامین هزینه مورد نیاز برای تعمیر و ساخت كشتی در داخل ایران پیش‌بینی كنیم.
اسحاق جهانگیری در مراسم تحویل كشتی ایران كاشان در مجتمع ایزو-ایكو به كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اعلام كرد این كشتی سفارش یك دهه پیش بود و توانایی ساخت سریع این كشتی در این مجموعه وجود داشت اما تزریق نشدن اعتبارات و نامناسب بودن سازوكارهای مالی سبب شد ساخت این كشتی بسیار طولانی شود.

برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
‏IRNAeco@
‏https://t.me/irnaeco
اقتصام*3065*9132*1961* گزارش: محمد ملك دار* انتشار: مریم مسعود