كوالالامپور- ایرنا - یك گزارش جدید نشان می دهد تعداد زنان بومی استرالیا كه در زندان به سر می برند به صورت سرسام آوری افزایش یافته و به یك بحران ملی تبدیل شده است، اما دولت استرالیا این بحران را نادیده می گیرد.

به گزارش ایرنا، تارنمای شبكه 'اسكای نیوز' استرالیا روز دوشنبه به نقل از مركز حقوق بشر اعلام كرد نرخ زندان زنان بومی این كشور نزدیك به 250 درصد افزایش یافته است و این یك ركورد را نشان می دهد.
در این گزارش اعلام نشده است افزایش حدود 250 درصدی زنان بومی زندانی استرالیا نسبت به چه سالی است، اما براساس این آمار، زنان بومی حدود 34 درصد از جمعیت زنان زندانی در استرالیا را تشكیل می دهند.
'ویكی روچ' یك زندانی سابق كه اكنون به مدافع زنان بومی زندانی و كودكان آنها تبدیل شده است، گفت كه روش تنبیهی زنان روی كودكان آنها تاثیر می گذارد. 80 درصد از زندانیان زن بومی، مادر هستند.
وی گفت كه دولت استرالیا باید برای تغییر قوانین اقدام كند كه به طرز ناعادلانه ای بدون حكم بومی ها و جزیره نشینان تنگه تورس را بازداشت می كند.
سازمان ملل نیز چندی پیش اعلام كرد استرالیا در حفاظت از زنان بومی این كشور در برابر خشونت ناكام بوده است.
بومی ‌ها و جزیره‌ نشینان تنگۀ تورس در استرالیا از لحاظ شاخص ‌های اجتماعی و اقتصادی در سطح بسیار پایینی قرار دارند.
احتمال اینكه زنان بومی استرالیا درنتیجۀ خشونت در بیمارستان بستری شوند 34 برابر بیشتر از زنان غیربومی است و طبق اعلام سازمان ملل، كودكان بومی نیز حدود 7 برابر بیشتر از سایر كودكان در استرالیا ممكن است با بدرفتاری یا بی ‌توجهی روبرو شوند.
موضوع زندان زنان بومی استرالیا پس‌ از آن در معرض توجه قرار گرفت كه یك زن بومی استرالیایی سال 2014 به علت نپرداختن جریمه دستگیر شد و در زندان درگذشت.
شمار بومیان ساكن قاره استرالیا كه نزدیك به 40 هزار سال پیش از جنوب آسیا به این منطقه مهاجرت كرده اند، هم اكنون حدود 228 هزار از جمعیت كل این كشور 16 میلیون نفری را تشكیل می دهند.
آمار نشان می دهد احتمال بازداشت جوانان بومیان استرالیا نسبت به جوانان غیربومی 26 برابر بیشتر است.
در حال حاضر حدود 40 درصد از بومیان استرالیا با شیوه شكار، روزگار می گذرانند و به طور عمده در مناطق كویری دوردست سرزمین های شمالی، شمال استرالیای غربی و بخش شمالی كویینزلند زندگی می كنند و حدود 12 درصد از سرزمین استرالیا به بومیان تعلق دارد. 65 درصد بومیان نیز در شهرهای كوچك و بزرگ ساكن هستند.
آساق**1611**انتشاردهنده: رضاپیمان یغمایی