به گزارش ايرنا، نوروز 95 پروژه سنگفرش خيابان 30 تير پايتخت با عنوان كف سازي و آرامسازي اين معبر در راستاي ساماندهي ميدان مشق و سردر باغ ملي از سوي شهرداري منطقه 12 آغاز شد.
اجراي اين طرح از سوي شهرداري تهران حاشيه هاي زيادي به همراه داشت كه از جمله مي توان به با اعتراض اهالي و همچنين كسبه اين منطقه اشاره كرد.
آرام سازي خيابان، توسعه گردشگري، انسان محور كردن شهر و بهبود وضعيت پياده راه ها از جمله مواردي بود كه شهرداري تهران به عنوان اهداف اجراي اين پروژه شهري اعلام كرد.
عيسي عليزاده مديرعامل سازمان زيباسازي شهر تهران در خصوص اين پروژه گفت كه سنگفرش اين خيابان نياز به زيرسازي دارد تا براي تردد خودروها مشكلي ايجاد نكند و همانند سنگفرش خيابان ها در بسياري از كشور دنيا، اين سنگفرش نيز با درنظر گرفتن تردد خودروها اجرا شده است.
پس از اتمام پروژه و باز شدن معبر، اعتراض رانندگان خودروها از وضعيت نامناسب سنگفرش خيابان بارها شنيده شد و شهرداري تهران نيز در پاسخ به اين اعتراضان اعلام كرد كه خيابان سي تير آرامسازي شده و خودروها بايد با سرعت پايين در اين مسير حركت كنند.
درهمين ارتباط، پروژه سنگفرش چهار معبر ديگر شهر تهران (ميدان بهارستان، چهارراه مخبرالدوله، چهارراه سرچشمه و چهارراه سيروس) توسط شهرداري تهران اجرا شد.
عابد ملكي شهردار منطقه 12 هدف از اجراي اين پروژه ها را ايمن سازي، آرام سازي، انسان مدار كردن شهر، تشويق شهروندان به استفاده از وسايل حمل و نقل عمومي، ايجاد نظم و انضباط ترافيكي و كاهش تصادفات در قلب تاريخي پايتخت ذكر كرد و گفت: بيشترين تصادفات جرحي و فوتي مناطق پايتخت با وجود قرار نداشتن بزرگراه در منطقه 12 روي مي دهد.
وي كاهش ترددهاي غيرضروري در سطح منطقه 12 و عدم استفاده از معابر اين منطقه براي عبور از آن را از اولويت هاي شهرداري منطقه ذكر و خاطرنشان كرد: تلاش مي شود تنها كساني كه هدف و مقصد آنها منطقه 12 است وارد اين منطقه شوند.
با وجود موارد اعلام شده از سوي شهرداري تهران در خصوص اهداف اين پروژه ها، اما بررسي دقيق موضوع نشان مي دهد كه اجراي اين پروژه ها با برخ اهداف ذكر شده در تعارض است.
عضو هيأت علمي جهاد دانشگاهي در اين خصوص به خبرنگار ايرنا گفت: منطقه 12 تهران به دليل وجود بازار، موزه ها، ساختماهاي قديمي دادگستري، وزارت اقتصاد و مراكز حكومتي از محل هاي پرتردد و پرترافيك پايتخت است كه بايد اين ترافيك با آرامسازي كاهش يابد.
علي آينه ساز با اشاره به اينكه مردم بايد از وسايل نقليه عمومي با آلودگي پايين براي تردد در اين محدوده استفاده كنند افزود: البته اين نقد درخصوص ناكافي بودن وسايل حمل و نقل عمومي نيز به خوبي مشهود و منطقي است.
وي با بيان اينكه اجراي پروژه سنگفرش خيابان ها در ساير كشورها نيز مرسوم است اظهار كرد: شهرداري متناسب با ميادين و تقاطع ها فرهنگ سازي مي كند.
آينه ساز با اشاره به سنگفرش تعدادي از خيابان هاي پرتردد پايتخت يادآور شد: هر چند عابر پياده بايد از خط كشي ها عبور كند اما متأسفانه به دليل تردد بالا اين موضوع نه از سوي رانندگان و نه از سوي عابران رعايت نشده و موجب كندي معابر مي شود.
وي خاطرنشان كرد: نارضايتي رانندگان خودروها از وضعيت سنگفرش خيابان هاي تهران به دليل كاهش سرعت حركت است كه اين نگراني بحق است اما بايد توجه داشت كه در ميادين و تقاطع ها بايد با سرعت پايين حركت كرد.
عضو هيأت علمي جهاد دانشگاهي با بيان اينكه سنگفرش مناسب است و ايمني لازم را ايجاد مي كند گفت: اين پروژه از نظر استانداردهاي بين المللي خوب است.
وي افزود: در كشورهايي همچون ايتاليا، آلمان و اتريش معبرها به ويژه در مناطق بافت قديمي، سنگفرش مي شوند.
آينه ساز اظهار كرد: در پاريس خيابان اصلي آسفالت است و معابر منتهي به خيابان اصلي سنگفرش مي شوند.
وي با اشاره به اينكه ايده پردازي شهرداري تهران به ويژه در منطقه 12 خوب است تصريح كرد: اعتراض رانندگان خودروهايي چون پژو و سمند به دليل استاندارد نبودن اين خودروهاست كه با حركت بر روي سنگفرش دچار لرزش مي شود.
* هدف شهرداري تهران از سنگفرش خيابان ها مشخص نيست
ايرج قاسمي عضو هيأت علمي جهاد دانشگاهي نيز با اشاره به تجربه كشورهاي مختلف درخصوص سنگفرش خيابان ها گفت: در شهرهايي همچون مونيخ و پاريس سنگفرش در نقاطي از شهر كه جنبه گردشگري دارد مرسوم است و چند هدف از جمله جنبه هاي زيبايي شناختي به منظور جذب گردشگر دنبال مي شود.
وي با بيان اينكه متأسفانه هدف ما از سنگفرش كردن خيابان ها مشخص نيست اظهار كرد: هر چند شهرداري تهران آرام سازي معبر را به عنوان هدف اجراي اين طرح اعلام كرده، اما مي توان با روش هاي بهتر و استفاده از تجربيات موفق ساير كشورها به اين هدف دست يافت.
قاسمي با اشاره به اينكه طرح آرام سازي معبر در كشورهاي مختلف با زيباسازي و اصلاح هندسي(كاشت گل) خيابان به گونه اي كه خودروها براي تردد حركت مارپيچي داشته باشند، انجام مي شود افزود: براي مثال در خيابان چهارباغ اصفهان نيز به گونه اي عمل شده كه راننده خود به خود آهسته حركت مي كند.
به گفته وي، در تهران با سنگفرش كردن خيابان ها و ايجاد مانع و دست انداز براي شهروندان كاري مي كنيم كه سرعت آنها كاهش يابد و عواقب استهلاك را نيز به دوش شهروندان مي اندازيم كه اين كار درستي نيست.
عضو هيأت علمي جهاد دانشگاهي يادآور شد: حتي خودروهاي استاندارد زماني كه از اين خيابان ها عبور مي كنند بدنه اتومبيل به گونه اي دچار لرزش مي شود كه راننده به اين موضوع فكر مي كند كه ديگر از اين خيابان عبور نكند.
قاسمي دراين خصوص كه شهرداري تهران كاهش ترددهاي غيرضروري به منطقه 12 و عدم استفاده از معابر اين منطقه براي عبور از آن را اولويت هاي پروژه سنگفرش خيابان ها عنوان مي كند، گفت: پس اينجا هدف آرام سازي نبوده بلكه مقصود منع تردد شهروندان يا ايجاد موانعي براي تردد آنهاست.
وي با تأكيد بر اينكه براي كنترل ترافيك عبوري بايد شبكه هاي پيراموني تعريف شود تصريح كرد: نمي توان دسترسي ها را براي شهرونداني كه قصد عبور از مركز شهر را دارند محدود كرد و به آنها اجازه عبور نداد.
عضو هيأت علمي جهاد دانشگاهي با اشاره به اينكه هدف بايد روشن باشد و متناسب با آن از ابزار استفاده كرد افزود: يكي ديگر از اهدافي كه در ساير كشورها از سنگفرش خيابان ها دنبال مي شود ايجاد سرزندگي، افزايش تعاملات اجتماعي در محيط و تسهيل روابط افراد است.
وي يادآور شد: معابري در تهران سنگفرش شده كه تعاملات اقتصادي گسترده اي دارند؛ براي مثل در خيابان 15 خرداد هيچ سكنه اي وجود ندارد و افرادي كه هدف آنها مبادلات تجاري و خريد و فروش است به آن مكان مراجعه مي كنند، بدين معنا كه غريبه ها يكديگر را زياد مي بينند.
به گفته وي در خيابان هاي تاريخي كه سكنه دائمي دارند سنگفرش كردن خيابان ها مي تواند تعاملات اجتماعي را افزايش دهد.
قاسمي با بيان اينكه براي اجراي پروژه در هدفگذاري مشكل داريم و يا اهدافي را در ذهن داريم ولي هدف هاي ديگري را بيان مي كنيم گفت: هر شهروندي كه در شهر زندگي مي كند حقوقي دارد كه نمي توان با ايجاد مانع جلوي آن را گرفت اما مي توان تسهيلاتي ايجاد كرد كه اين منافع از جاي ديگر تأمين شود.
تهرام/9353**1625
تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۵
تهران - ايرنا - طرح سنگفرش برخي از خيابان هاي تهران به دليل اجراي نامناسب و غيركارشناسي منجر به بروز مشكلاتي براي عابران پياده و همچنين خودروهاي عبوري شده است.