تهران- ايرنا- جمعي از دانشجويان و دانش آموختگان دانشگاه صنعتي شريف براي اولين بار موفق به طراحي و ساخت ربات تبديل شونده دو منظوره اي شدند كه مي تواند مانند يك خودرو روي زمين حركت كند و در عين حال با تغيير وضعيت ساختاري، به شكل يك وسيله پرنده براي طي مسافت هاي هوايي درآيد.

به گزارش روز دوشنبه گروه علمي ايرنا از دانشگاه صنعتي شريف، گروهي از مهندسان و فارغ التحصيلان دانشكده هاي مهندسي هوافضا و برق دانشگاه صنعتي شريف موفق به توسعه مقياس بدون سرنشين از خودرو پرنده شدند كه مشابه خارجي ندارد.
اين ربات ماژولار قابليت حركت روي خشكي و پرواز با تغيير آرايش ساختاري را دارا است.
اين تيم در مسابقات بين المللي نوآوري هاي آينده صنعت خودرو در فرانسه موفق به راهيابي به جمع 24 تيم نهايي از بين هزار و 700 تيم از حدود 800 دانشگاه جهان شده است.
استارتاپ FlyUPAV متشكل از جمعي از فارغ التحصيلان دانشكده مهندسي برق و هوافضاي دانشگاه صنعتي شريف و متخصصان داخلي و خارجي، با هدف ساخت خودروي پرنده سرنشين دار براي مصارف داخل شهري مشغول به فعاليت است.
اين استارتاپ تاكنون موفق به ثبت بيش از چهار اختراع بين المللي در آمريكا و سه اختراع ملي در حال تكميل 'پروتوتايپ' ربات ماشين پرنده شده است.
دانش آموخته مقاطع كارشناسي و كارشناسي ارشد از دانشكده مهندسي هوافضا و سرپرست اين تيم مي گويد: ما توانستيم پس از تلاش يك ساله روي ابعاد مختلف استارتاپ خودرو پرنده، پنج ثبت اختراع در كشور آمريكا داشته باشيم و در جشنواره هاي مختلف كارآفريني در سطح بين المللي شركت كنيم.
علي سالم افزود: تيم ما نه تنها براي مختصات فني طرح زمان گذاشت، بلكه روي مدل درآمدزايي و كسب و كار اين طرح نيز به صورت حرفه اي زمان گذاشته و در ترسيم مدل كسب و كار و درآمدزايي اين استارتاپ، به سطحي رسيديم كه قابليت ارائه به سرمايه گذاران بزرگي از دره سيليكون (Silicon Valley) نيز پيدا كرده ايم.
به گفته وي، با اينكه شتاب دهنده Plug&Play از دره سيليكون به طرح اختراعي ربات خودروي پرنده علاقمند شده اند، اعضاي اين تيم ايراني هنوز دنبال يافتن سرمايه گذاران بهتري هستند.
سالم يادآور شد: اين طرح توانسته در همين مدت كوتاه شاهد بازخورد بين المللي مناسبي در جشنواره هاي كارآفريني باشد، البته استارتاپ خودرو پرنده در دنيا به تعداد انگشتان دست هم نمي رسد؛ بنابراين ما با حضور موفق توانستيم جزء مدعيان در اين حوزه باشيم، اما هنوز جاي كار زيادي وجود دارد.
اين دانش آموخته شريفي در خصوص عنوان هايي كه اين تيم توانسته در عرصه هاي بين المللي كسب كند، بيان داشت: تيم ما توانست در مسابقات نوآوري هاي صنعت خودرو در فرانسه (Valeo Innovation Challenge) از ميان 800 دانشگاه از سراسر دنيا به مرحله نهايي راه يابد و در مسابقات شركت هاي نوپا از طرف SeedStarWorld و مسابقات MassChallenge در بوستون آمريكا شركت كند.
وي دريافت دعوتنامه از شتابدهنده KickStart در زوريخ سوييس و راهيابي به مرحله نهايي از بين سه هزار استارتاپ از سراسر دنيا را از ديگر موفقيت ها و افتخارات اين تيم ذكر كرد.
سالم درخصوص كاربردهاي ربات خودروي پرنده نيز گفت: امروزه وجود ربات هاي دومنظوره براي انجام طيف خاصي از ماموريت ها ضروري به نظر مي رسد و به صورت متداول ربات ها در دو فرم ربات ماشين يا ربات پرنده شناخته مي شوند.
وي ادامه داد: ربات زميني به رباتي اطلاق مي شود كه روي سطوح زمين مانور حركتي انجام دهد و ربات پرنده توانايي انجام مانورهاي هوايي دارد و اختراع حاضر، ربات دومنظوره اي است كه مي تواند مانند يك خودرو روي زمين حركت كند و در عين حال با تغيير وضعيت ساختاري به شكل يك وسيله پرنده براي طي مسافت هاي هوايي درآيد.
سالم خاطرنشان كرد: اين تغيير آرايش به ربات اين امكان را مي دهد كه از عهده ماموريت هاي زميني و هوايي همزمان برآيد و از قابليت هاي اين ربات دومنظوره مي توان به عكس برداري و فيلم برداري، داده برداري و حمل كالا اشاره كرد.
اين مبتكر جوان افزود: از اين ربات مي توان به عنوان يك پلتفرم رباتيك پايه آزمايشگاهي براي تست و ساخت نسل آينده خودرو پرنده سرنشين دار استفاده كرد.
وي بيان داشت: ما براي اختراع اين ربات مجبور شديم تا چرخ دومنظوره اي را از نو اختراع كنيم كه اين چرخ در اداره كل مالكيت معنوي آمريكا به ثبت رسيده و در حال ثبت در ايران است.
اين دانشمند ايراني اظهار كرد: در زمان حاضر رقيبان ما از آمريكا، روسيه، فرانسه، آلمان، انگليس و اسلوواكي در حال توسعه نسخه آزمايشي خودروي پرنده هستند اما ما نسخه بدون سرنشين را آزمايش كرديم.
وي طراحي و ساخت موتورسيكلت پرنده يا نسخه سرنشين دار ربات را به عنوان برنامه هاي بعدي اين تيم عنوان كرد و گفت: اين موتورسيكلت پرنده يك سري تست هاي شبيه سازي در نرم افزارهاي مهندسي را طي كرده و پس از سرمايه گذاري، ساخت نسخه سرنشين دار را آغاز خواهيم كرد و اين طرح نيز مانند نسخه رباتيك خود نمونه عينا خارجي ندارد و از اين حيث مي توان آن را اولين موتورسيكلت پرنده تبديل شونده براي مصارف شهري در دنيا ناميد.
اين دانش آموخته صنعتي شريف خواستار حمايت مسئولان كشور از اين طرح نوآورانه شد و گفت: مسئولان دانشگاه با محدوديت هايي مواجه هستند اما اميدواريم كه بتوانيم با دريافت كمك هاي مادي و معنوي آنها به نتايج مطلوب تري دست يابيم.
علمي**1055**1834
دريافت كننده: زينب كارگر ** انتشار: ناهيد شفيعي
براي اطلاع از اخبار متنوع علمي و فناوري، با كانال علمي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
irnaelm@
https://telegram.me