كرمانشاه- ايرنا- مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان كرمانشاه گفت: رقابت براي ثبت ملي شهر گيوه بسيار حساس و نزديك بود و همزمان شهرهايي از استان كردستان و نقاطي ديگر مدعي ثبت ملي بودند كه به دليل وجود شاخصه هاي بهتر نودشه اين شهر در رقابت برنده شد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، جليل بالايي روز دوشنبه در مراسم جشن ثبت ملي شهر گيوه بافي در نودشه افزود: آنچه موجب ثبت ملي نودشه به عنوان شهر ملي گيوه در كشور شد، مشاركت خوب مردم اين شهر در اداره امور محلي، خلاقيت و تنوع در رنگ، اندازه گيوه (كودكانه، زنانه و مردانه)، تعداد و تمركز اين صنعت و بافت تاريخي نودشه بود.
وي به بافت تاريخي نودشه اشاره كرد و گفت: اولين شهر موردنظر براي مرمت و بازسازي بافت تاريخي در سازمان ميراث فرهنگي كشور نودشه است كه اين مهم در آينده نزديك انجام و عملي مي شود.
فرماندار پاوه هم با اشاره به ظرفيتها و پتانسيل هاي گردشگري در اين شهرستان از جمله مناظر بكر طبيعي و آثار تاريخي و صنايع دستي گفت: ما ظرفيت لازم براي جذب گردشگران را داريم اما بستر حضور براي آنان مناسب نيست.
پرويز ايده پور، مهمترين و اساسي ترين عنصر را براي توسعه گردشگري راههاي ارتباطي مناسب دانست و گفت: حريم راهها و قوانين دست و پاگير در اين ارتباط به نوعي براي مردم و گردشگران مشكل ساز شده است.
وي افزود: مردم ما در مكانهاي طبيعي و زيبا و بخصوص در كنار جاده ها براي ايجاد و احداث اقامتگاه و سفره خانه هاي براي پذيرايي از گردشگران به صورت جدي با مشكل روبرو هستند.
فرماندار پاوه، خواستار تشكيل كميسيوني براي بررسي وضعيت مقررات اداري در راستاي تسهيل و برداشتن موانع توسعه گردشگري در اين شهرستان و استفاده از اين ظرفيت بسيار مهم در راستاي ايجاد اشتغال پايدار و كاهش بيكاري شد.
وي با بيان اينكه ما اكنون در شهرستان پاوه براي جذب توريست و گردشگر مشكلي نداريم، افزود: هم اكنون روستاي نسمه پاوه براي حضور تورهاي گردشگري نوبت دو و سه ماهه مي دهند.
ايده پور، با بيان اينكه روستاهاي ما قابليت و ظرفيت پذيرش گردشگران را دارند و ما امروز براي ارائه خدمات هر چه بيشتر به مسافران فكر مي كنيم، افزود: ما هم اكنون براي ايجاد زمينه و بستر حضور گردشگران كه همان راههاي ارتباطي است، تلاش مي كنيم.
فرماندار پاوه تصريح كرد: قبل از دولت تدبير و اميد ما در شهرستان فقط سه روستاي داراي قابليت گردشگري داشتيم كه اين تعداد هم اكنون به 17 روستا رسيده است.

**افتتاح پايگاه منظر طبيعي شهرستان پاوه
پايگاه منظر طبيعي شهرستان پاوه نيز امروز با حضور استاندار كرمانشاه افتتاح شد.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان كرمانشاه گفت: راه اندازي و افتتاح پايگاه منظر طبيعي اورامان مقدمه اي براي ثبت جهاني منطقه اورامان است كه شامل بخش هايي از استان هاي كرمانشاه، كردستان و كردستان عراق است.
بالايي افزود: اين پايگاه به عنوان بانك اطلاعاتي از بخش هاي فرهنگي، مردم شناسي، بازيهاي محلي و صنايع دستي عمل مي كند و با تهيه و استفاده از اين اطلاعات امكان سنجي براي تقويت هر يك از اين بخشها صورت مي گيرد.
وي اظهار كرد: با امكان سنجي و تقويت هر يك از بخشها اعتبار لازم از طريق يونسكو اختصاص داده خواهد شد.
وي اظهار كرد: براي راه اندازي و افتتاح اين پايگاه در راستاي انجام كارهاي مطالعاتي و تأمين نيروي انساني مورد نياز سه ميليارد ريال اختصاص يافته است.
شهرستان پاوه با بيش از 61 هزار نفر جمعيت در شمال غربي كرمانشاه قرار دارد.
7448/8066 خبرنگار:محمدهادي زامياد ** انتشاردهنده:علي مولوي