بیروت-ایرنا- 2 روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری ایران و با كناره گیری 2 كاندیدا، رسانه های لبنان آخرین گمانه زنی ها را درباره میزان مشاركت و كاندیدای پیروز در این دور از رقابت مطرح كردند.

با كنار رفتن «محمد باقر قالیباف» به نفع «ابراهیم رئیسی» و «اسحاق جهانگیری» به نفع «حسن روحانی» و داغ تر شدن رقابت های انتخاباتی در ایران، رسانه های لبنان بیش از پیش بر این رویداد مهم منطقه ای و بین المللی به ویژه در گیرودار بازار داغ نظرسنجی ها تمركز كردند.
مانند روزهای گذشته، امروز نیز تحولات انتخابات ایران محور تحلیل ها و گزارش های رسانه های لبنان بود. روزنامه های این كشور سعی كردند با تمركز بر ریزترین مسائل انتخابات تحلیل های دقیق تر و واقع بینانه تری ارائه دهند.
روزنامه «الاخبار» با اشاره به اعلام انصراف جهانگیری از نامزدی در انتخابات نوشت: معاون اول رئیس جمهوری با اعلام كناره گیری از رقابت های انتخاباتی گفت: من به تكلیف تاریخی خود عمل كردم و به روحانی رای خواهم داد. روحانی مرد ماموریت های دشوار است و از شما می خواهم كه به او رای دهید.
الاخبار با اشاره به نتایج نظرسنجی های منتشر شده درباره احتمال پیروزی هركدام از نامزدها، این نظرسنجی ها را فاقد عنصر بی طرفی در طرف های اجرا كننده نظر سنجی دانست و به عنوان نمونه به نظرسنجی «فارس» و «ایرنا» اشاره كرد كه نتایج كاملا متفاوتی از هم دارند؛ به این صورت كه در نظر سنجی فارس، 49 درصد از آرا به نفع رئیسی و 44 درصد به نفع روحانی تمایل دارد و میزان حضور مردم در انتخابات نیز بیش از 71 درصد برآورد شده است. در حالی كه نظرسنجی خبرگزاری ایرنا از رای 27.8 درصدی به اصلاح طلبان و 23.3 درصدی به اصولگراها و 14 درصد نیز برای معتدل ها حكایت دارد و میزان مشاركت در انتخابات نیز 67 درصد تخمین زده شده است.
الاخبار با اشاره به افزایش شانس پیروزی رئیسی بعد از انصراف قالیباف به نفع وی نوشت: برخی ها از احتمال دو مرحله ای شدن انتخابات به خاطر عدم كسب اكثریت آرا توسط یكی از نامزدها سخن می گویند.
اما روزنامه «المستقبل» با اشاره به نتایج نظر سنجی فارس به نقل از این سایت نوشت كه پس از انصراف قالیباف، تعداد افراد متردد از 17 درصد به 8 درصد كاهش یافته است این درحالی است كه كنار رفتن جهانگیری تنها دو درصد در افزایش رای روحانی تاثیر گذاشت.
المستقبل با اشاره به سخنان «غلامحسین محسنی اژه ای» سخنگوی قوه قضائیه درباره تخلف های انتخاباتی نیز نوشت: سخنگوی دستگاه قضایی دیروز اعلام كرد كه گزارش هایی درباره تخلف برخی مدیران دفاتر تبلیغاتی رسیده و در همین راستا دو نفر به اتهام تلاش برای سرقت اسنادی درباره یك نامزد رقیب از دفتر متعلق به آن نامزد بازداشت شده اند.
روزنامه «البناء» در مطلبی با عنوان «روحانی روح تازه ای به پیكر ایران می دمد» به نقل از برخی «منابع آگاه» نوشت: نظرسنجی ها نشان می دهد همه رای های قالیباف به سبد رئیسی منتقل نشده چون حامیان قالیباف از طیف های مختلفی هستند، برخی از آنها به خاطر تكنوكرات بودن قالیباف از او حمایت می كنند و برخی نیز سیاست های محافظه كارانه او را می پسندند، اما حامیان رئیسی بیشتر از طیف های فقیر جامعه هستند.
البناء افزود: اصولگراها می دانند كه در انتخابات شكست خواهند خورد اما ترجیح می دهند با رای حدود 11 میلیونی متحمل شكست شوند چرا كه نظرسنجی های بعد از مناظره سوم نشان می داد كه محبوبیت قالیباف به شدت افت كرده و نامزد دیگر جبهه مردمی نیروی های انقلاب (جمنا) در وضعیت بهتری به سر می برد.
البناء با اشاره به اینكه روحانی 40 درصد و رئیسی 30 درصد از رای ها را از آن خود می كند و 30 درصد باقیمانده هنوز تصمیم خود را نگرفته اند، به احتمال دو مرحله شدن انتخابات اشاره كرد و به نقل از برخی منابع پیش بینی كرد كه روحانی در دور دوم انتخابات با رای 60 تا 65 درصد پیروز انتخابات شود.
این روزنامه همچنین به انتقاد رهبر انقلاب از دولت روحانی به خاطر امضای سند 2030 یونسكو و سخنان روحانی درباره نقش سیاست های وی در رفع خطر جنگ از كشور اشاره كرد و نوشت: بعضی ها این انتقادهای رهبری از دولت را به معنای حمایت وی از نامزد رقیب روحانی یعنی ابراهیم رئیسی دانستند اما در مقابل، برخی منابع آگاه با رد این مساله می گویند كه در سخنان رهبری هیچ نشانه ای دال بر حمایت از رئیسی وجود نداشت.
البناء در پایان با اشاره به سیاست های ثابت جمهوری اسلامی ایران به ویژه در حوزه سیاست خارجی و عدم تغییر آنها با تغییر رئیسان جمهوری نوشت: با همه این توضیحات آیا می توان گفت كه روحانی با انتخاب شدن برای چهار سال دوم ریاست جمهوری روح تازه ای به پیكر ایران خواهد دمید؟
دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در روز جمعه 29 اردیبهشت 1396 برگزار خواهد شد.
در این دوره سیدمصطفی آقامیرسلیم، سید ابراهیم رئیسی، حسن روحانی و سیدمصطفی هاشمی طبا با هم به رقابت می پردازند.
56 میلیون و 410 هزارو 234 نفر واجدان شرایط حضور در انتخابات 29 اردیبهشت هستند كه از این تعداد 1 میلیون و 350 هزارو 294 نفر رأی اولی خواهند بود.
خاورم*390*2054
انتشاردهنده: محمد خواجوئی