پكن - ايرنا - چين با هدف فشار بيشتر اقتصادي بر تايوان در پي بحراني شدن روابط دوجانبه، شمار اعزام گردشگرانش به اين جزيره را به شكل قابل توجهي كاهش داده است.

به گزارش ايرنا، از سال گذشته ميلادي كه «تساي اينگ ون» رئيس حكومت تايوان شد و حاضر نشد اصل يك چين را قبول كند پكن بسياري از ارتباطات تجاري و اقتصادي با اين جزيره را متوقف و اواخر تير ماه سال گذشته براي اولين بار و به طور رسمي تاييد كرد كه پس از لغو مراودات سياسي با انجمن ارتباطي تايوان، روابط سه گانه (اقتصادي، فرهنگي و سياسي) خود را نيز با اين جزيره قطع كرده است.
در تازه ترين مورد تايوان اعلام كرده است كه در چارچوب سياست هاي اتخاذ شده از جانب پكن، شمار گردشگران چيني به اين جزيره به وضوح در حال كاهش است كه نشانه اي از سردي روابط دو سوي تنگه تايوان است.
در سه ماهه اول سال ۲۰۱۶ نزديك به يك ميليون و ۱۵۰ هزار چيني به تايوان سفر كردند كه اين رقم در دوره مشابه سال جاري ميلادي به حدود ۶۵۰ هزار نفر كاهش يافته است.
سرويس خبري تايوان روز شنبه گزارش كرده است كه با توجه به آمار موجود، شمار گردشگران چيني به تايوان بيش از ۴۲ درصد كاهش يافته است.
اين در شرايطي است كه چين خانم «تساي» رهبر تايوان و حزب حاكم دمكراتيك ترقيخواه را استقلال طلب مي داند و از نزديكتر شدن رابطه تايوان با آمريكا و خريدهاي تسليحاتي اين جزيره بسيار نگران است.
دولت تايوان در تلاش است تا براي جبران اين موضوع گردشگران بيشتري را از كشورهاي آسياي جنوب شرقي جلب و جذب كند كه البته هنوز موفق به اين كار نشده است.
تايوان مي گويد كه بازار گردشگري آسياي جنوب شرقي بزرگ نيست و خيلي سخت است كه كشورهاي اين منطقه بتوانند جاي چين را بگيرند.
آنطور كه آمارها نشان مي دهد نزديك به ۳۳ درصد از كل گردشگراني كه به تايوان مي روند، چيني هستند و سهم مالزي و سنگاپور فقط ۱۵ درصد است.
روابط چين و تايوان از سال ۲۰۰۸ ميلادي زمانيكه «مايينگ جئو» از حزب «كومينتانگ» تايوان (ناسيوناليست) قدرت را در دست گرفت، بهبود يافت و دو طرف چندين توافقنامه اقتصادي امضا كردند اما با روي كار آمدن خانم «تساي اينگ ون» روابط دو طرف هر روز تيره تر شد.
اين زن تايواني كه از دي ماه سال 94 رئيس حكومت تايوان شد از اعضاي حزب دمكراتيك ترقيخواه است كه بر اساس اساسنامه اش مي كوشد تا تايوان را از خاك چين جدا كند.
او حتي با پيروزي در انتخابات رياست جمهوري تايوان، حاضر به پذيرش اصل «يك چين» نشد و در مراسم تحليف خود در بيستم ماه مي سال گذشته ميلادي نيز در اين باره اظهار نظر نكرد.
آساق**۲۳۱**انتشاردهنده:فرهاد راستي