یاسوج - ایرنا- تفاهم نامه همكاری مشترك علمی، تحقیقاتی و پژوهشی دانشگاههای یاسوج و فلورانس ایتالیا كه اواخر سال گذشته میلادی بین 2 دانشگاه به امضا رسیده بود پس از تبادل و رایزنی های علمی بین این دانشگاه ها به طور رسمی وارد مرحله اجرایی شد.

به گزارش ایرنا، سرپرست دفتر همكاری‌های بین المللی دانشگاه یاسوج روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در این زمینه با تشریح جزئیاتی از این تفاهم نامه 2جانبه گفت كه با اعزام نمایندگانی از 2 دانشگاه، نحوه و شرایط راه های گسترش همكاری های مشترك علمی، پژوهشی و تحقیقاتی مورد بررسی قرار گرفت.
علی كاظمی اظهار داشت: براساس این تفاهم نامه، نمایندگان اعزامی از كشور ایتالیا بر همكاری و تعامل گسترده پژوهشی و علمی 2 جانبه تاكید داشتند.
وی ابراز داشت: اعطای بورس تحصیلی برای دانشجویان در رشته های شیمی و ریاضی، اعزام استادان و ایجاد زمینه برای انجام مطالعات تحقیقاتی و پژوهشی در حوزه های مختلف متناسب با ظرفیت های بومی منطقه از جمله گیاهان دارویی و گردشگری مهمترین مفاد و محورهای این تفاهم نامه 2 جانبه است.
وی یادآور شد كه براساس برنامه تنظیم شده و راهبردی در این تفاهم نامه استادان و پژوهشگران دانشگاه یاسوج می توانند از فرصت های مطالعاتی كوتاه مدت در مراكز آموزش عالی و پژوهشی در كشور ایتالیا و مراكز وابسته به دانشگاه فلورانس استفاده كنند.
كاظمی افزود كه جذب طرح های تحقیقاتی و تدوین طرح مشترك با استفاده از امكانات سخت افزاری و نرم افرازی 2دانشگاه، بهره مندی آنان از امكانات مشترك یكدیگر از قبیل توان های فكری، تجربی، پژوهشی، آزمایشگاهی، كارگاهی، ارتباطات بین المللی، فضای فیزیكی و همچنین فضاهای تحقیقاتی، همكاری در برگزاری مشترك همایشها، سمینار، میزگردها و كارگاه های آموزشی و همكاری در انجام پایان نامه های تحصیلات تكمیلی دانشجویان از جمله محورها این تفاهم نامه است.
همچنین 2 تن از استادان و نمایندگان دانشگاه فلورانس ایتالیا كه به یاسوج سفر كرده اند با نشست های تخصصی با مسئولان دانشگاه مشغول تنظیم و بررسی محورها و مفاد تفاهم نامه 2 جانبه به ویژه در زمینه اعزام استادان و اعطای بورس های تحصیلی دانشجویان هستند.
نماینده دانشگاه فلورانس ایتالیا نیز در این زمینه گفت كه شرایط و زمینه برای اجرای این تفاهم نامه در كشورش فراهم است.
پروفسور روسو ادامه داد: دانشگاه یاسوج از اكنون می تواند تبادلات فرهنگی، علمی و تحقیقاتی خود را در مراكز وابسته به دانشگاه فلورانس در ایتالیا انجام دهد.
دانشگاه فلورانس از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین دانشگاههای ایتالیا در شهر فلورانس است.
این دانشگاه دارای حدود 60 هزار دانشجو و 12 دانشكده است كه بیشتر در رشته‌های معماری، مهندسی و طراحی صنعتی فعالیت دارند.
خبرنگار: حمید جهان**انتشار دهنده:حسینعلی راشكی
3016/8005