تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۷

پكن - ایرنا - به رغم تلاش‌های چین برای همراه كردن هندی ها در طرح «یك كمربند - یك جاده» (احیای جاده ابریشم)، به نظر می رسد كه دهلی نو چندان تمایلی برای مشاركت در این طرح از خود نشان نمی دهد.

به گزارش ایرنا، حضور نیافتن «نارندرا مودی» نخست وزیر هند در اجلاس همكاری بین المللی راه ابریشم چین حكایتی است كه نشان می دهد پكن هنوز موفق به جلب رضایت دهلی نو نشده است.
در این اجلاس كه هفته گذشته و به مدت 2 روز در شهر پكن برگزار شد و ۲۹ نفر از سران كشورها در آن حضور داشتند؛ از «مودی» و چند تن دیگر از مقام های ارشد هند دعوت به عمل آمد كه آنها این دعوت چینی ها را بی جواب گذاشتند.
چینی ها حتی قول داده بودند كه اگر نگرانی هایی هم هندی ها از روابط رو به گسترش چین و پاكستان در طرح جاده ابریشم دارند، مورد رایزنی قرار خواهند داد.
به نظر می رسد كه هند به شدت نگران كریدور اقتصادی ۴۶ میلیارد دلاری است كه قرارداد آن را چین و پاكستان امضا كرده اند كه علاوه بر كمك به توسعه پاكستان، توان اقتصادی پكن و اسلام آباد را در منطقه افزایش می دهد.
در این طرح كه از منطقه كشمیر تحت كنترل پاكستان می گذرد، باعث شده تا مقامات هند بارها به این اقدام چین و سرمایه گذاریش در این منطقه اعتراض كنند چرا كه آنان این اقدام را به منزله نقض حاكمیت ارضی كشورشان دانسته اند.
هندی ها معتقدند كه چین با سرمایه گذاری طولانی مدت و چند میلیارد دلاری در كریدور اقتصادی این كشور با پاكستان به اشغال غیر قانونی كشمیر مشروعیت بخشیده است .
افزون بر این چین و هند همواره به عنوان دو رقیب به یكدیگر با دیده تردید نگاه كرده اند و حضور دولت در تبعید «دالایی لاما» در هند و اختلافات مرزی دو كشور باعث شده است تا از دیرباز دو كشور دچار مناقشات جدی باشند و راه ابریشم هم فعلا آنها را به یكدیگر متصل نكرده است.
طرح های زیربنایی كه چین قصد دارد به همراه پاكستان اجرا كند طبیعتا به مذاق هندی ها خوش نیامده است و پیشتر هم گفته شده بود سه كشور ژاپن، هند و آمریكا ممكن است در مسیر توسعه این راه دست انداز ایجاد كنند.
نبود هیات هند در نشست بین المللی راه ابریشم چین تاییدی بر این است كه اختلافات دیرینه میان چین و هند نه تنها برطرف نشده بلكه ریشه دار تر از آن است كه بتوان با یك اجلاس آن را برطرف كرد.
البته برای چین همین كه نمایندگان ارشد بیش از ۱۰۰ كشور و سازمان بین المللی در كنار نماینده های آمریكا و ژاپن در اجلاس مزبور شركت كرده اند یك پیروزی بزرگ دیپلماتیك و اقتصادی در برابر هند بود و همین می تواند پیام محكمی به هند باشد كه اگر خود را كنار بكشد، منزوی خواهد شد.
این احتمال می رود كه طرح های راه ابریشم كشمیر را هم در بر گیرد و این در شرایطی است كه هند و پاكستان سالیان متمادی است در این بخش دچار اختلاف هستند و اختلافات در تمامیت ارضی باعث شده است تا هند بیش از قبل نگران كریدور اقتصادی چین و پاكستان باشد.
با این احوال چین هنوز هند را رها نكرده است و می كوشد تا با سرمایه گذاری بیشتر، این كشور را ترغیب كند تا در طرح بزرگ «یك كمربند - یك جاده» یا همان احیای جاده ابریشم جدید، فعال شود.
سرمایه گذاری چین در هند احتمالا در سال جاری میلادی بر اساس گزارش رسانه های منطقه از جمله مورنینگ پست هنگ كنگ ۸۴ میلیارد دلار است و چین برنامه دارد آن را تا سال ۲۰۲۱ میلادی به ۱۲۶ میلیارد دلار افزایش دهد.
اما مساله تمامیت ارضی همیشه موضوعی بوده كه باعث تنش در روابط چین و هند شده است و در كنار مسایل اقتصادی،لازم است پكن و دهلی نو اختلافات مرزی، ارضی و سیاسی خود را نیز حل و فصل كنند.
چینی ها مستقیما به هند طرحی را پیشنهاد نكرده اند اما كریدور اقتصادی «چین - بنگلادش - هند - میانمار» به هر صورت دهلی نو را وارد این برنامه كرده است.
اگر چین بتوان خط ریلی بین دهلی نو تا منطقه «چنی» در جنوب هند را راه اندازی كند آن زمان این بخش ممكن است به طرح جاده ابریشم نوین هم مرتبط شود كه یك شبكه ریلی بزرگ را در خود جای می دهد.
چین همچنین می خواهد یك خط ریلی از تبت به كاتماندو نپال بكشد كه اگر با سرمایه گذاری هشت میلیارد دلاری راه اندازی شود ممكن است بتدریج تا مرزهای هند هم برسد كه برای نقل و انتقال و ترانزیت كالا مسیر مهمی خواهد بود.
اما همین مسایل برای هند یك نگرانی است كه اكنون هم مخالف گشت زنی های چین در اقیانوس هند و افزایش روابط اقتصادی این كشور با بنگلادش و سریلانكا و نپال است.
آساق**۲۳۱**1597*انتشاردهنده: فرهاد راستی