زاهدان - ايرنا - مديرعامل جمعيت هلال احمر سيستان و بلوچستان گفت: نيروهاي امداد و نجات هلال احمر امروز /سه شنبه/ جسد جواني 20 ساله را كه 72 ساعت پيش در سد زهك غرق شده بود در اين محل پيدا كردند.

رسول راشكي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: اين جوان 20 ساله در روز 30 ارديبهشت در اطراف سد زهك غرق شده بود.
وي ادامه داد: جمعيت هلال احمر زهك پس از اطلاع از اين غرق شدگي بلافاصله 2 تيم امدادي شامل تيم غواصي و نيروهاي امداد و نجات اين شهرستان را به محل حادثه اعزام كرد.
وي تاكيد كرد: با توجه به اينكه اين اتفاق در محدوده منطقه شنا ممنوع رخ داده و عمق آب نيز زياد بود پيدا كردن جسد اين جوان را با مشكل رو به رو كرده بود.
وي افزود: بلاخره با بالا كشيدن دهانه هاي ورودي سد زهك جنازه اين جوان غرق شده امروز پيدا شد.
مديرعامل جمعيت هلال احمر سيستان و بلوچستان گفت: بيشتر افرادي كه دچار حادثه غرق شدن در رودخانه ها و كانال هاي آب مي شوند جواناني هستند كه بدون فراگيري فنون شنا وارد آب شده و در همان دقايق اوليه غرق مي شوند.
راشكي اظهار داشت: شنا در رودخانه هاي منطقه سيستان به دليل وجود چاههاي حفر شده در گذشته خطرناك است اما با وجود هشدارهاي داده شده افراد بدون توجه به اين هشدارها وارد رودخانه ها شده و جان خود را از دست مي دهند.
وي از عموم مردم سيستان و تمامي كساني كه به اين منطقه سفر مي كنند در خواست كرد از ورود به رودخانه ها و انهار ناآشنا خودداري كنند چه بسا افرادي كه به فنون شنا نيز آشنا هستند با ورود به اين آبها گرفتار چاهها و گودالها شده و نتوانند خودشان را نجات دهند.
وي بيان كرد: كف رودخانه ها و انهار و حتي كانالهاي سيماني سيستان از خاك رس (مَلّ) با چسبندگي خاص پوشيده شده كه وقتي فردي وارد رودخانه مي شود در داخل اين گل و لاي چسبنده گرفتار شده و نمي تواند خود را نجات دهد.
به گزارش ايرنا 2 جوان 19 و 23 ساله دوم فروردين امسال در رودخانه هيرمند حوالي پل نهراب غرق شدند.
جوان 26 ساله ديگري نيز 15 ارديبهشت در همين محل غرق شد.
منطقه سيستان با پنج شهرستان زابل، هيرمند، زهك، هامون و نيمروز از حدود 18 سال پيش با خشكسالي رو به رو شده كه مردم محلي براي تامين آب مورد نياز خود به ناچار در مصب رودخانه ها و انهار منطقه اقدام به حفر چاه و گودال كرده اند كه اكنون با ورود روان آب و سيلاب در اين رودخانه ها و انهار برخي افراد بدون آگاهي از وجود اين چاهها و محل حفر آنها و عليرغم هشدارهاي متعدد رسانه ها و دستگاههاي مختلف بدون توجه به اين هشدارها وارد آب مي شوند كه در همان دقايق نخست گرفتار چاه و گودال شده و غرق مي شوند.
7316**3213**6081 خبرنگار: عصمت جهاني ** انتشار دهنده: حيدر سراياني
خبار لحظه به لحظه را در كانال تلگرامي «اخبار ايرنا سيستان و بلوچستان» دنبال كنيد. @irnazahedan