تهران - ایرنا - سازمان شهرداری ها و دهیاری ها در پی انتشار برخی ادعاهای خلاف واقع مبنی بر اینكه دولت یك ریال از سهم خود در حمل و نقل عمومی تهران را پرداخت نكرده است، اعلام كرد: كمك های دولت هر سال در چارچوب قانون بودجه سنواتی كشور در بخش‌های مختلف، پس از تخصیص اعتبار، با رعایت شاخص های قانونی به شهرداری های مختلف از جمله تهران پرداخت می شود‌.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی وزارت كشور، در توضیح سازمان شهرداری ها و دهیاری های كشور درباره ادعاهای مطرح شده، آمده است: مبنای محاسباتی كمك‌های مورد انتظار شهرداری تهران پشتوانه قانونی ندارد و به استناد ماده 9 قانون توسعه حمل ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت و ماده 32 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی از تكالیف ذاتی شهرداری به شمار می رود.

**یارانه بلیط و نوسازی اتوبوسرانی شهری
بر اساس توضیحات سازمان شهرداری ها و دهیاری ها، دولت از سال 1390 تا پایان سال 1395 بالغ بر 35 درصد اعتبارات مربوط به یارانه بلیط در بخش اتوبوسرانی شهری را به شهرداری تهران تخصیص داده كه این عدد معادل هزار میلیارد ریال است؛ شهرداری‌ها موظفند در راستای اجرای مصوبه شماره 111393 (8 آذر 1385) هیأت محترم وزیران اعتبارات دریافتی را با شاخص های تعریف شده در این مصوبه به ناوگان فعال اعم از خصوصی، تعاونی و سازمانی اختصاص دهند.
«این در حالی است كه شركت واحد اتوبوسرانی تهران تاكنون هیچ یارانه‌ای را از این محل به صورت نقدی یا غیر نقدی به فعالان بخش خصوصی پرداخت نكرده و این موضوع همواره از جانب بهره‌برداران مورد اعتراض بوده است.
در اجرای مصوبه كاهش آلودگی هوای كلان ‌شهرها به شماره 38454/ت53172 (دوم تیرماه 1395) دولت به منظور نوسازی اتوبوس‌های فرسوده تهران و سایر كلان‌شهرها اقدام به ایجاد بستر مناسب جهت نوسازی این ناوگان كرده است كه بر اساس آن شهرداری‌ها می‌توانند پس از انعقاد قرارداد با شركت های خودروساز از 3500 میلیون ریال تسهیلات ارزان قیمت با نرخ سود 8درصد استفاده كنند. در صورتیكه اتوبوس های مورد نظر گاز سوز باشند، شركت بهینه سازی مصرف سوخت، متناسب با كاركرد این ناوگان در بازه زمانی 7 ساله، تا سقف 1500 میلیون ریال یارانه بلاعوض به شهرداری پرداخت می‌كند.»

**ورود نكردن شهرداری به بخش تاكسی های فرسوده
سازمان شهرداری ها و دهیاری ها در بخش دیگری از توضیحات خود آورده است: با توجه به مستندات و بر اساس قانون، وظیفه حمل و نقل در شهر و حومه آن برعهده شهرداری است و یكی از وظایف شهرداری در این بخش نوسازی تاكسی‌های فرسوده به شمار می رود كه به دلیل ورود نكردن شهرداری در این بخش شاهد كاهش سطح كیفی ناوگان و در نهایت عدم رضایتمندی شهروندان در چند سال گذشته بوده‌ایم.
«دولت به منظور كمك به نوسازی تاكسی های فرسوده، در بهمن ماه سال 1394 طرح نوسازی تاكسی‌های فرسوده را در سراسر كشور به مرحله اجرا درآورد. در این طرح تاكنون 12000 دستگاه از تاكسی های فرسوده شهر تهران با استفاده از تسهیلات ارزان قیمت200 میلیون ریالی و یارانه 50 میلیون ریالی دولت بابت برگه اسقاط ناوگان تهران نوسازی شده است و انتظار می رود در صورت همكاری شهرداری تا پایان طرح كلیه تاكسی های فرسوده تهران نوسازی شود.»

**طرح نوسازی مینی بوس و ناوگان بار شهری
سازمان شهرداری ها و دهیاری ها در ادامه توضیحات خود تصریح كرده است: وجود مینی بوس های فرسوده با عمر بیش از 40 سال همواره از جهات مختلف مشكلاتی را برای پایتخت فراهم كرده بود. در سال 1395 دولت در مرحله نخست طرح نوسازی یكهزار دستگاه مینی بوس فرسوده شهر تهران را در دستور كار خود قرار داد. در این طرح تاكنون 700 مینی بوس فرسوده نام نویسی كرده اند كه بیش از 450 دستگاه از این ناوگان از رده خارج و مالكان آنها نسبت به دریافت تاكسی اقدام كرده اند.
«در مرحله دوم طرح مقرر است با استفاده از منابع پیش‌بینی شده در مصوبه كاهش آلودگی هوای كلانشهرها به شماره 38454/ت53172هـ (دوم تیرماه 1395) نسبت به نوسازی سه هزار دستگاه مینی‌بوس فرسوده شهر تهران اقدام شود.
طرح نوسازی 24هزار دستگاه وانت فرسوده با استفاده از منابع مندرج در مصوبه پیش ‌گفته نیز در آستانه اجرا است و انتظار می‌رود در ابتدای خرداد ماه فرایند اجرایی آن آغاز شود.»
اجتمام**3377**1095**1021
خبرنگار**رضائی مجد**انتشار: حسین نوروزیان