سنندج- ایرنا- معاون دفتر آموزش پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش پوشش 67 درصدی نوآموزان در كشور را اقدام شاخص حوزه آموزش ابتدایی در دولت تدبیر و امید دانست.

به گزارش خبرنگار ایرنا عبدالحسینی روز پنجشنبه در نشست تخصصی توانمندسازی نیروی انسانی دوره پیش دبستانی در سنندج افزود: هم اكنون 40 هزار مربی پیش دبستانی در كشور در مراكز پیش دبستانی مشغول به فعالیت هستند و پیش بینی می شود این تعداد در سال های آینده به 60 هزار نفر برسد.
وی اقدامات انجام شده توسط كمیته معین با هدف تقویت مهارت های عمومی و حرفه ای مربیان پیش دبستانی را بسیار ارزشمند دانست و بر توانمند سازی و ارتقای شایستگی آنان تاكید كرد و گفت: در آموزش نیروی انسانی باید خروجی خوبی داشته باشیم.
معاون دفتر آموزش پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش، دانش، نگرش و مهارت را سه مولفه موثر در توانمندسازی نیروی انسانی دوره پیش دبستانی دانست و اظهار كرد: صرفا توانمندسازی مربیان پیش دبستان ملاك عمل نیست و مدیران و موسسان نیر باید توانمند شوند.
وی با تاكید بر اینكه در شرایط جذب مربیان پیش دبستانی باید به توافق كلی برسیم، گفت: در این راستا باید شایستگی های عمومی و حرفه ای نیروی انسانی دوره پیش دبستانی ملاك عمل قرار گیرد.
عبدالحسینی از احصای چالش ها و انعكاس آن به عنوان عامل پیشبرد برنامه توانمند سازی نیروی انسانی دوره پیش دبستانی نام برد و افزود: باید در بحث آموزش مربیان پیش دبستان، بخش غیر دولتی را جدی بگیریم.
وی با بیان اینكه از لحاظ كمی در دوره پیش دبستان اقدامات ارزشمندی صورت گرفته و پوشش به 75 درصد رسیده است بر كیفی سازی برنامه ها و فعالیت ها در این بخش تاكید كرد.
معاون دفتر آموزش پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش اظهار كرد: در حوزه آموزش ابتدایی استان كردستان نسبت به سایر استان ها بسیار موثر عمل كرده و جزو استان های برتر كشور است.

**پیش دبستانی دوره كلیدی برای یادگیری و تربیت است
مدیركل آموزش و پرورش كردستان نیز در این نشست با بیان اینكه ارتقا توانایی های حرفه ای مربیان پیش دبستان یك ضرورت و اولویت است گفت: در ورود این افراد به مراكز پیش دبستانی باید ضوابط لازم و توانمندی های علمی و حرفه ای مربیان در نظر گرفته شود.
رشید قربانی با اشاره به چالش های بكارگیری و جذب مربیان در مراكز پیش دبستانی افزود: در نظر گرفتن حداقل شرایط و ضوابط برای جذب نیرو لازم است چون هرچه مربیان توانمند، حرفه ای و آشنا به مسائل روانشاختی كودكان باشند؛ بهتر می توانند نوآموزان را برای ورود به دبستان مهیا كنند.
وی از دوره پیش دبستانی به عنوان دوره كلیدی و پایه برای یادگیری و تربیت كودكان نام برد و بر غنا بخشی به محتوای و برنامه های این دوره توسط مسئولان و دست اندركاران امر تاكید كرد.

**تحصیل 24 هزار نوآموز در كلاس های پیش دبستانی در كردستان
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش كردستان نیز در این نشست به ارائه گزارشی از وضعیت دوره پیش دبستانی آموزش و پرورش استان پرداخت و گفت: پوشش دوره پیش دبستان در سال تحصیلی جاری 89.9، پوشش واقعی 99.5، پوشش ظاهری 102.1 و نرخ جذب خالص پایه اول نیز 99.8 است.
صدیقه عبداللهی با اشاره به اینكه در سال تحصیلی 93-94، تعداد 18 هزار و 141 نو آموز تحت آموزش 837 مربی پیش دبستان قرار گرفتند افزود: امسال 24 هزار و 20 نو آموز زیر نظر هزار و 23 مربی پیش دبستان مشغول به تحصیل هستند.
وی در ادامه با اشاره به وظایف كمیته معین اظهار كرد: این كمیته فعالیت خود را از اول دی ماه 95 زیر نظر دفتر آموزش پیش دبستانی وزارت متبوع و با هدف تقویت مهارت های عمومی و حرفه ای مربیان پیش دبستانی آغاز كرده است.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش كردستان افزود: با اجرای برنامه ارتقای شایستگی عمومی و حرفه ای نیروی انسانی دوره پیش دبستانی، انتظار می رود عملكرد مربیان پیش دبستانی در كلاس های درس بهبود یابد و از فرصت بی بدیل دوران كودكی در راستای شكل گیری شخصیت و هویت نو آموزان استفاده شود.
وی تشكیل سیستم مطالعاتی، بررسی مستندات قانونی بر اساس اسناد بالا دستی، تعیین اصول حاكم بر اجرای برنامه، تدوین چارچوب، شناسایی ظرفیت های دورن و برون سازمانی، برگزاری جلسات توجیهی، تدوین دستورالعمل نیاز سنجی، جذب نیروی انسانی پیش دبستانی و سطح بندی نیروها را از مهمترین فعالیت های این كمیته برشمرد.
7348/6108
**خبرنگار: افسانه گلباغی/**انتشار دهنده: امید بهمنی