بجنورد- ایرنا- معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادكشاورزی خراسان شمالی گفت: وقوع سرمای پاییزه، پیش بینی تولید كلزا در این استان را به یك چهارم كاهش داده است كه براین اساس 2 هزار تن محصول برداشت خواهد شد.

محمدجواد تشكری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: در حالی كه پیش بینی شده بود امسال هشت هزار تن كلزا از كشتزارهای استان برداشت شود اما، سرمازدگی سبب شد تا میزان تولید این محصول به دو هزار تن كاهش یابد.
وی افزود: بر اساس برآورد انجام شده، این میزان محصول از یكهزار و 700 هكتار از كشتزار های استان برداشت می شود.
تشكری تصریح كرد: پاییز سال زراعی جاری، چهار هزار و 600 هكتار از كشتزارهای استان زیر كشت كلزا رفت و این رقم در مقایسه با سال زراعی قبل، سه برابر افزایش یافت اما پس از كاهش شدید دما و افت آن به منفی 20 درجه در آذرماه، سطح سبز این محصول به شدت كاهش یافت.
وی تصریح كرد: اكنون یكهزار و 400 هكتار از كشتزارهای پاییزه كلزا قابلیت برداشت محصول دارد.
تشكری افزود: 300 هكتار از كشتزارهای كلزا نیز در بهار زیر كشت رفت كه نیمی از آن در زمین های دیم است و وابستگی زیاد محصولات دیم به بارندگی ها و شرایط آب و هوایی، تولید را تحت شعاع قرار داده است.

*آغاز برداشت كلزا
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادكشاورزی خراسان شمالی در بخش دیگر سخنان خود از آغاز برداشت محصول كلزاكاران از چند روز آتی خبر داد و گفت: خرید كلزا در دهه نخست خرداد ماه آغاز می شود و امسال محصول كلزاكاران به ازای هر كیلوگرم 26 هزار و 770 ریال توسط شركت غله خریداری می شود.
وی درباره حمایت های صورت گرفته از كلزا كاران گفت: پارسال 10 رقم جدید میان كلزاكاران استان توزیع شده است و امسال نیز ارقام جدید اروپایی و آمریكایی وارد استان شده و برای كشت توزیع می شود.
تشكری تصریح كرد: ارقام جدید كلزا نسبت به تنش های خشكی و سرما مقاوم هستند.

* سایت خبرگزاری جمهوری اسلامی خراسان شمالی به نشانی http://www.irna.ir/nkhorasan و كانال تلگرامی این خبرگزاری به نشانی https://t.me/irnabojnurd در دسترس افراد برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای استان است.
نشانی ایرنای خراسان شمالی در اینستاگرام هم https://www.instagram.com/irnabojnurd است.
همچنین مردم می توانند دیدگاه ها و پیشنهادهای خود را به نشانی https://t.me/irnaBOJ تگرام كنند.
7185 / 6042 خبرنگار: كبری علی آبادی ** انتشاردهنده: سیدحسین قدسی