تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۹

مسكو - ایرنا - اوكراین در راستای تقویت توان نظامی خود موشك بالستیك جدیدی آزمایش كرد كه در رسانه های روسیه به عنوان جنگ افزاری برای شلیك به منطقه پرمناقشه دونباس ارزیابی شده است.

به گزارش ایرنا، موشك جدید در یك میدان نظامی در جنوب اوكراین آزمایش شد و پترو پوروشنكو رئیس جمهوری این كشور هم این عملیات را در محل نظارت می كرد.
پوروشنكو روز شنبه در فیس بوك خود فیلمی از پرتاب موشك قرار داد كرد و نوشت: تمامی قطعات موشكی ازجمله كلاهك و سیستم هدایت آن در اوكراین ساخته شده است.
به نوشته خبرگزاری روسیاسگودنیا، رئیس جمهوری اوكراین در این گزارش بدون ذكر نام و برد موشك جدید آزمایش شده نوشت كه شاهد موفقیت هستیم.
علاوه بر پوروشنكو، استپان پولتوراك وزیر دفاع و آلكساندر تورچینوف دبیر شورای امنیت ملی و دفاعی اوكراین نیز در میدان نظامی محل پرتاب موشك حضور داشتند.
به گزارش رسانه ها، موشك بالستیك جدید اوكراین برای نابودی اهداف مختلف قابل استفاده است و بیش از 10 مركز صنایع دفاعی این كشور برای ساخت آن همكاری كردند.
رئیس جمهوری اوكراین به تازگی اعلام كرده بود كه مراحل آزمایش موشك جدید در مركز صنایع دفاعی لوچ این كشور به پایان رسیده و مجموعه موشكی جدید به نام اولخا برای استفاده آماده شده است.
بعضی از رسانه های روسی ازجمله روزنامه ماسكوفسكی كامسامولتس امروز نوشتند كه اوكراین موشك جدید خود را در منطقه دونباس در شرق این كشور استفاده خواهد كرد.
مناقشه در شرق اوكراین بین ارتش این كشور و جدایی طلبان روس تبار در ماه اوریل سال 2014 آغاز و در طول دو سال جان بیش از 10 هزار نفر گرفت و با برقراری آتش بس، اوضاع این منطقه نسبتا آرام گرفته است.
كی یف، مسكو را به آغاز درگیری در اوكراین به تلافی بركناری رئیس جمهوری وقت این كشور در سال 2014 متهم كرده، اما روسیه هر گونه نقش آفرینی در درگیری های اوكراین را رد كرده است.
اروپام*391 انتشار دهنده: هادی مولوی نیا