رشت- ايرنا- ماه رمضان كه فرا مي رسد مردم براساس آداب و رسوم ، غذاها و شيريني هاي خاصي را براي اين ماه پرفضيلت آماده مي كنند و دولت نيز براي رفاه بيشتر مردم و حمايت از توليد كننده و مصرف كننده قيمت اقلام پرمصرف را مصوب مي كند.

ضيافتي دگر از راه رسيد؛ همه شادمان خود را براي يك ماه ميهماني خدا آماده كرده اند ؛ آمده اند تا غبار از آيينه دل زدوده آن را صيقل داده و تهذيب نفس و خودسازي داشته باشند.
آمده اند تا جسم و روح خود را ورزيده كنند ؛ از اذان صبح تا اذان مغرب هيچ چيز تناول نكرده و از هركاري كه در كارنامه آنها گناه ثبت شود، بپرهيزند.
از ديرباز مردم براي اين ماه پرفضيلت پخت غذاهاي خاصي هم در دستور كارشان بوده است، دولت نيز براي رفاه و حمايت از مصرف كننده و توليد كننده قيمت هاي مصوب اقلام پر مصرف اين ماه مبارك را علام مي كند.
در همين رابطه ما هم قيمت هاي مصوب و بازار برخي محصولات پرمصرف در رشت را از نظر مي گذرانيم
در يك بازديد ميداني در بازار شهر رشت ، در حال حاضر گوشت قرمز گوسفند بين 35 تا 36 هزار تومان و گوشت قرمز گوساله بدون چربي و استخوان كيلويي 36 تا 38 هزار تومان به فروش مي رسد.
قيمت هر كيلوگرم گوشت مرغ گرم نيز از شش هزار و 900 تا هفت هزارو 100 تومان متغير است .
نخود و لوبيا اگرچه جزو اقلام با قيمت مصوب نيست اما بدليل كاربردي بودنش در ماه مبارك رمضان آن را در بازار رشت مورد ارزيابي قرار داديم.
در حال حاضر قيمت اقلامي همچون لوبيا قرمز، لوبيا سفيد ، لوبيا چيتي و نخود نسبت به سال گذشته افزايش بين 10 تا 25 درصد را نشان مي دهد.
هم اكنون قيمت حبوبات در عمده فروشي هاي رشت به اين شرح است : نخود كيلويي 9 هزار تومان، لوبيا چيتي 11 هزار تومان، لوبيا قرمز و سفيد هفت هزارو 300 تومان ، لپه كيلويي بين هفت هزارو 500 تا 9 هزار تومان و عدس 6 هزار تومان كه اين قيمت ها در خرده فروشي ها بين 10 تا 15 درصد افزايش پيدا مي كند.
در رابطه با قيمت هاي مصوب نيز ؛ مدير تنظيم بازار سازمان جهاد كشاورزي گيلان به ايرنا گفت: برنج دولتي تحويل در انبار هر كيلويي 2 هزارو 400 تومان و براي مصرف كننده 2 هزار و 700 تومان است.
نعمت قاسمي افزود: همچنين قيمت گوشت قرمز منجمد در سردخانه 22 هزار تومان و قيمت مصوب براي مصرف كننده 23 هزار و 500 تومان است.
وي اظهار كرد: همچنين هر كيلو گرم مرغ منجمد قيمت پنج هزار و 900 تومان براي مصرف كنندگان تعيين شده است.
قاسمي خاطرنشان كرد: كالاهاي اساسي به اندازه كافي در استان موجود است و كمبودي در اين زمينه نداريم.
امروز ششم خرداد ماه مصادف با اولين روز ماه رمضان بود.
خبرنگار: مريم سليماني ** انتشار : نصراله ابراهيمي
7296/6070