تهران- ایرنا- بومی سازی محصولات و تجهیزات پزشكی از زمینه های فعالیت شركت های دانش بنیانی است كه سعی در طراحی و تولید محصولات ایرانی با هدف بی نیازی كشور از محصولات خارجی دارند و در جهت حركت به سوی اقتصاد دانش بنیان و تحقق اقتصاد مقاومتی گام برمی دارند.

به گزارش گروه علمی ایرنا، شركت دانش بنیان بهیار صنعت سپاهان واقع در شهرك علمی تحقیقاتی اصفهان از جمله شركت های دانش بنیان است كه در طول سال های اخیر اقدامات مناسب و رو به رشدی در زمینه تولید محصولات پزشكی با هدف قطع وابستگی به خارج از كشور داشته است.
این شركت كه برگزیده سیزدهمین جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی است و اخیرا نیز در ششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی فناوری و نوآوری (INOTEX2017) حضور یافت، سال 1378 با تولید اولین برانكارد حرفه ای كشور شروع به فعالیت كرد و با شعار 'ما می توانیم با دانش و تخصص بومی از رنج بیماری بكاهیم'، موفق به طراحی و تولید 20 محصول مختلف در حوزه پزشكی شده است.
امیررضا رضا پور كارشناس مكانیك فعال در شركت بهیار صنعت روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه علمی ایرنا، اظهار كرد: در واقع پایه فعالیت ما در زمینه طراحی و ساخت محصولات هتلینگ بیمارستانی از جمله برانكارد، تخت های جراحی و چراغ های اتاق جراحی بوده است.
رضاپور با تاكید بر استمرار روند مطالعات و تحقیقات شركت برای خلق و تولید ایده های نو، افزود: بهیار صنعت هم اكنون درصدد تولید انواع محصولات استراتژیك و Hi-Tech پزشكی همچون دستگاه رادیولوژی، سی تی اسكن و دزیمتری و دستگاه های شتابدهنده خطی برای درمان سرطان است كه تولید آن تنها منحصر به چهار كشور است.
وی دستگاه شتاب دهنده خطی را از جمله تولیدات شركت برشمرد و گفت: این دستگاه نه از طریق مهندسی معكوس بلكه با همت تیم تحقیقاتی شركت و كمك فكری از سایر شركت ها و همچنین كار با دستگاه های دیگر ساخته شده و دارای یكسری آپشن های جدید است.
رضاپور با بیان این كه ما پنجمین كشور دنیا و نخستین شركت در ایران هستیم كه به فناوری شتاب دهنده خطی دست یافته ایم، گفت: این دستگاه با ویژگی پرتو درمانی در جهت كوچك و نابود كردن تومورهای سرطانی استفاده می شود.
ویهمچنین با بیان این كه قیمت این دستگاه نسبت به مشابه خارجی آن 50 درصد كمتر و حدود 3.5 تا 4.5 میلیارد تومان است، كشورهای لهستان، چین، آلمان و آمریكا را از بزرگترین تولید كنندگان دستگاه شتاب دهنده خطی برشمرد.

** اولین تولید كننده دستگاه رادیولوژی دیجیتال U-Arm
شركت بهیار صنعت اصفهان همچنین برای نخستین بار در كشورمان موفق به ساخت دستگاه رادیولوژی دیجیتال مجهز به سیستم برنامه نویسی با مشخصه فنی امكان تهیه تصاویر با كیفیت بسیار بالا با استفاده از كمترین دوز اشعه شده كه در مرحله دریافت تائیدیه نهایی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی است.
رضاپور در این خصوص با تاكید بر این كه این دستگاه مونتاژ نیست و برای نخستین بار در ایران ساخته شده است، افزود: دستگاه دیجیتال U-Arm دارای یك فلت پنل استاندارد با سایز 43 ×43 و رزولوشن 2304pixels x 2304pixels است و می تواند در عرض چند ثانیه تصاویری با وضوح بالا ایجاد نماید.
به گفته وی، همچنین اعمال پردازش پیچیده نرم افزاری روی تصاویر گرفته شده و تصحیح آنها جهت سهولت در عملیات تشخیصی و پشتیبانی از سیستمHIS و پشتیبانی كامل از سیستمPacs ، كوچك شدن ابعاد دستگاه و كیفیت تصویر فوق العاده بالا در مقایسه با فیلم، از دیگر مشخصات دستگاه دیجیتال U-Arm است.
این كارشناس با بیان این كه این دستگاه برای اسكن و رادیولوژی تمام قسمت های بدن استفاده می شود و قیمت مشابه خارجی آن حدود 800 تا یك میلیارد تومان است، افزود: هزینه تمام شده ساخت داخل این دستگاه هم اكنون حدود 300 میلیون تومان است.
وی با بیان این كه در بخش تحقیق و توسعه همچنین عملیات ساخت دستگاه سی تی اسكن و ام آری آی آغاز شده است، گفت: بعداز جمع آوری اطلاعات كافی در آینده نزدیك این دستگاه ها را نیز تولید خواهیم كرد.

**طراحی و ساخت دستگاه بازرسی كالا
دستگاهی با قابلیت اسكن و تصویربرداری كالاها و محتویات كانتینر، محصولی است كه شركت دانش بنیان بهیار صنعت اصفهان اخیرا موفق به طراحی آن شد و قابل استفاده در مبادی ورودی و خروجی كشور از جمله گمرك و فرودگاه ها است.
رضاپور در خصوص مشخصه این دستگاه اظهار كرد: این دستگاه به دو صورت شناور و ثابت و به صورت یك دروازه طراحی شده است به طوری كه شناور آن به یك كامیون وصل شده و همچون یك گیت عمل می كند كه با عبور كامیون حامل بار از زیر دستگاه و تابش اشعه محتویات بار آن اسكن و قابل شناسایی است.
وی با بیان این كه نوع ثابت و متحرك دستگاه بازرسی كالای این شركت دانش بنیان بین 12 تا 15 میلیارد تومان قیمت گذاری شده است، گفت: نمونه خارجی آن حدود 25 میلیارد تومان است و تاكنون برای فروش این محصول با چند مركز تجاری قرارداد امضاء شده است.
رضاپور ادامه داد: این شركت كه برای حدود 100 نفر اشتغال ایجاد كرده، با حضور در انواع نمایشگاه های داخلی و خارجی و تولید محصولات با كیفیت، توانسته است در رده تولیدكنندگان مطرح تجهیزات پزشكی كشور قرار گیرد.
علمی ** 1836 **
خبرنگار: یوسف درویشی* انتشار: زهره محتشمی پور
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با كانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me