تهران - ایرنا - معاون اجرایی پلیس پیشگیری نیروی انتظامی با اشاره به آغاز به كار مركز نظارت و پایش هوشمند این پلیس (713) به تشریح روند راه‌اندازی، كاركردها و چشم انداز این سامانه پرداخت.

به گزارش روز یكشنبه ایرنا از پایگاه خبری پلیس ، سرهنگ علی هاشمی با اشاره به اینكه اصولا نظارت به دو شیوه میدانی و هوشمند انجام می ‌شود كه در شیوه هوشمند این كار به صورت برخط و روزانه است، افزود: مركز نظارت و پایش هوشمند پلیس پیشگیری ناجا ( 713) نیز با هدف نظارت هوشمند بر كلانتری‌ها در ستاد پلیس پیشگیری بنیان‌ گذاشته شد كه حاصل كار جهادی بوده و بستر، زیرساخت هوشمند و آموزش نیروهای آن به واسطه اهمیت موضوع، دركوتاه ترین زمان آماده شد.
این مقام انتظامی تصریح كرد: این سامانه در فاز نخست فعالیت خود، رصد و نظارت بر تماس و حضور روزانه مراجعان به كلانتری‌ها را در دستور كار دارد تا اطلاعات كاملی از روند كیفیت و وضعیت ارائه خدمات، میزان رضایت مندی مراجعه كنندگان از نحوه خدمات انتظامی و دیدگاه‌هایی كه نسبت به عملكرد كلانتری دارند، به دست آید.
سرهنگ هاشمی اضافه كرد: داده‌های به دست آمده از این مركز همچنین به پلیس پیشگیری امكان می‌دهد كه وضعیت رفتاری كاركنان ،عملكرد كلانتری‌ها و در نتیجه میزان پیشرفت طرح تحول كوپ به صورت روزانه، ماهانه، فصلی و سالیانه بررسی شده و گزارش آن را به فرماندهان در رده‌های مربوطه انعكاس داده تا بتوان بر پایه آن بهتر تصمیم‌گیری كرده و قدرت و توان عملیاتی خود را بهبود دهد.
وی اضافه كرد: بدین ترتیب این مركز به رده‌های ستادی كلانتری و پاسگاه‌ها كمك می‌كند تا قدرت و توان هدایت ستادی را ارتقاء دهند و قطعا انعكاس روزانه عملكرد، در اصلاح پیوسته فرایندها و افزایش رضایت مردم تاثیرگذار خواهد بود.
معاون اجرایی پلیس پیشگیری ناجا، گام بعدی فعالیت این سامانه را اجرای نظارت و پایش تصویری برای گشت‌های انتظامی در استان‌های هدف اعلام كرد و گفت: توسعه سامانه محرم برای تقویت اشراف اطلاعاتی، توسعه ارتباط الكترونیكی، توسعه پایش نقاط حاشیه نشین، توسعه پایش تحت نظرگاه‌ها، پلیس‌های فرودگاه و راه‌آهن، توسعه برون‌سپاری خدمات قضائی و همچنین توسعه سامانه آلارم و تمامی سامانه‌های هوشمند پلیس پیشگیری نیز از دیگر برنامه‌های در درست اقدام این پلیس برای تحول كلانتری و پاسگاه‌ها است كه امیدواریم تا پایان سال 96 به پایان رسیده و یك مزیت راهبردی برای نیروی انتظامی باشد.
سرهنگ هاشمی تصریح كرد: همه این اقدامات در راستای ارتقای رضایت شهروندان، افزایش توان و تقویت مهارت‌های كاركنان ناجا، اصلاح فرایندها، تسریع خدمات و حضور به هنگام و سریع است كه در این مسیر از همكاری معاونت فناوری ناجا و دیگر بخش‌های مرتبط نیز سپاسگزار هستیم.
این مقام انتظامی در تشریح تفاوت این سامانه با دیگر سامانه‌های نظارتی مشابه موجود در نیروی انتظامی، گفت: یكی از سامانه‌های مشابه، سامانه '197 'بازرسی كل ناجا است كه شهروندان با این سامانه تماس گرفته و شكایت، نارضایتی، تشكر، رضایت مندی ، انتقاد و پیشنهاد خود از عملكرد نیروی انتظامی در رده‌های مختلف را در آن ثبت می‌كنند و سامانه دیگر سامانه تماس كنترلی 110 است كه توسط معاونت عملیات ناجا ایجاد شده و كاركرد آن تماس با كسانی است كه از خدمات پلیس 110 استفاده كرده‌اند تا به این وسیله از میزان رضایت آنان از خدمات و كاستی‌ها و اشكالات كار، آگاهی كافی به دست آید.
وی اضافه كرد: سامانه 197 برای ارتباط شهروندان با نیروی انتظامی در صورت تمایل آنها ایجاد شده و اطلاعاتی از نحوه و كیفیت ارائه خدمات انتظامی ثبت نمی شود و در سامانه تماس كنترلی 110 نیز اگرچه این امكان وجود دارد اما حوزه آن تنها در سطح شهر و خارج از كلانتری‌ها بود و درباره عملیات داخل كلانتری‌ها آگاهی مناسبی وجود نداشت، بنابراین پلیس پیشگیری ناجا تصمیم گرفت تا یك سامانه پایشی برای دریافت اطلاعات از شهروندان در مورد خدمات داخل كلانتری، پاسگاه‌ها و میزان رضایت آنان از كیفیت و شیوه ارائه این خدمات ایجاد شود كه در نهایت مركز نظارت و پایش هوشمند پلیس پیشگیری ( سامانه 713) راه اندازی شد.
معاون اجرایی پلیس پیشگیری ناجا با اشاره به اینكه آنچه در راه‌اندازی این سامانه مورد توجه پلیس پیشگیری بوده، جمع‌آوری اطلاعات و بازخوردهای رفتاری و عملیاتی كاركنان نیروی پلیس به صورت تخصصی و در داخل كلانتری‌هاست، افزود: ساختار این سامانه بر خلاف سامانه 197 بازرسی كل ناجا كه برای دریافت و پیگیری تماس‌های شهروندان ایجاد شده است، تنها بر دریافت اطلاعات استوار بوده و در آن كاربر به صورت تصادفی با مراجعه‌كنندگان به كلانتری‌ها تماس گرفته و پرسش‌هایی از شیوه برخورد كاركنان و نحوه انجام ماموریت توسط آنها طرح می‌كند تا با تحلیل این داده‌ها امكان بررسی دقیق‌تر عملیات كلانتری‌ها به دست آید و بدیهی‌ست كه در چنین سامانه‌ای امكانی برای تماس توسط شهروندان وجود ندارد.
این مقام انتظامی تصریح كرد: این سامانه مشخصا بر عملیات وعملكرد پلیس در حوزه كلانتری‌ها و نوع ارائه خدمات انتظامی متمركز است و ما بسیار خوشبین هستیم كه تحول مناسبی در حوزه كلانتری و پاسگاه ها فراهم شود.
سرهنگ هاشمی یادآور شد: تمام توان و دغدغه هیئت رئیسه ناجا و همچنین پلیس پیشگیری ایجاد تغییرات مطلوب، تحول محسوس و ملموس در حوزه كلانتری‌ و پاسگاه‌هاست و از روسای كمیسیون‌ها در ستاد ناجا و روسای استانی ناجا در حوزه‌های مرتبط انتظار می‌رود با عطف توجه به سند تحول كوپ و برنامه‌های زمان‌بندی شده كوتاه، میان و بلندمدت و با اولویت‌بندی مناسب، مسائلی كه مطالبه رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالی) و مردم عزیز است را تشخیص داده و رفع سازند، به نحوی كه آثار عینی آن در فرآیند ارائه خدمات قابل ارزیابی باشد و شهروندان با تمام وجود احساس كنند كه ساختار و رفتار كلانتری در حال بهبود روزافزون است. ‌
وی با اشاره به دیدار فرماندهان ارشد ناجا با رهبر معظم انقلاب در 13 مهرماه سال 95و تاكید ایشان بر بهبود خدمات انتظامی و توجه به كلانتری ها، اظهار كرد: در راستای عملیاتی كردن منویات مقام معظم رهبری، با پیگیری فرمانده ناجا و رئیس پلیس پیشگیری، شورای عالی تحول كلانتری و پاسگاه‌ها(كوپ) تشكیل شد.
هاشمی افزود: این شورا از چند كمیسیون تشكیل شده كه هر یك در یكی از زمینه‌های تخصصی مربوط به تحول كلانتری و پاسگاه‌ها فعالیت می‌كنند و یكی از این كمیسیون‌ها؛ 'سلامت اداری و صیانت' است كه با ریاست رئیس بازرسی كل ناجا و دبیری رئیس بازرسی پلیس پیشگیری ناجا تشكیل و وظیفه آن نظارت و پایش عملكرد و استانداردسازی رفتار كاركنان است.
اجتمام9105**1569
تنظیم:معصومه نیكنام **انتشار: علی حبیبی
*آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در كانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej