كرمانشاه- ايرنا- مدير باغباني سازمان جهاد كشاورزي كرمانشاه، از پيش بيني توليد 322 تن گل محمدي از گلستان‌هاي استان خبر داد و گفت: استان كرمانشاه 248 هكتار گلستان گل محمدي دارد كه از اين سطح 151 هكتار آن بارور بوده و مابقي به باروري نرسيده است.

رضا زارعي روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگار ايرنا، متوسط عملكرد گلستان‌هاي گل محمدي در استان را 2 و نيم تن در هكتار اعلام كرد و افزود: شهرستان هرسين با 70 هكتار گلستان گل محمدي بيشترين سطح زيركشت را در استان دارا است.
او در ادامه با بيان اينكه در استان كرمانشاه 2 واحد تبديل گلاب و اسانس فعال است، گفت: از 8 تا 10 تن گل محمدي حدود يك ليتر اسانس و دو برابر عملكرد هم گلاب توليد مي شود.
مدير باغباني سازمان جهاد كشاورزي استان كرمانشاه اظهار كرد كه برداشت گل محمدي از 25 فروردين ماه سال جاري آغاز شده و تا 15 خرداد ادامه دارد.
به گفته او، در كل كشور 13 هزار هكتار گلستان گل محمدي وجود دارد.
شهرستان پاوه در شمال غربي كرمانشاه نيز يكي از مناطق پرورش گل محمدي است و در اين ارتباط هفته گذشته اولين جشن گلاب گيري در شهر پاوه برگزار شد.
اين جشن به همت اداره ميراث فرهنگي شهرستان پاوه، نمايشگاه و فروشگاه صنايع دستي هه‌نار(روستاي نسمه)، شركت تعاوني راويار سير اورامان(روستاي خانقاه) و كارگاه گلاب گيري بيدميري برگزار شد.
ترويج طبيعت گردي و آشنايي بيشتر گردشگران با طبيعت شهرستان، ترويج كاشت و برداشت گل محمدي و كارگاه هاي گلاب گيري در سطح شهرستان و در نهايت آشتي گردشگران با طبيعت و توسعه پايدار اقتصادي منطقه از اهداف برگزاري اين جشن اعلام شد.
3033/8066 خبرنگار: فرزاد نويدي ** انتشار دهنده:علي مولوي