تهران- ایرنا- سخنگوی وزارت امور خارجه می گوید سفر ترامپ به كشور مامن، ملجا، مولد و مروج خشونت و تروریست ادعای او را در مبارزه با تروریسم باطل می كند و او باید به این تناقض پاسخ دهد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، بهرام قاسمی روز دوشنبه در نشست خبری خود درباره مواضع ضد ایرانی دونالد ترامپ در سفر به عربستان افزود: چگونه ایرانی كه در همان روز یك انتخابات بزرگ را برگزار كرد؛ می تواند مروج تروریست باشد؟ اما خود به كشوری سفر می كند كه در دادگاه های آمریكا محكوم شده و مواضع آن در دهه های گذشته نسبت به افراط و تروریسم مشخص است، سفر می كند.

**پیگیری سرنوشت صیادان اسیر در سومالی
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره سرنوشت هشت صیاد ایرانی گرفتار در دست دزدان دریایی سومالی نیز گفت: در سال 1394 37 صیاد به اسارت درآمدند. تعدادی از آن ها گریختند و تعدادی هم آزاد شدند؛ متاسفانه برخی جان خود را از دست دادند و هشت نفر هنوز در اسارتند.
قاسمی تاكید كرد: پرونده، مفتوح اما بسیار پیچیده است و در دستگاه های مختلف موضوع تحت پیگرد قرار دارد و امیدواریم شاهد آزادی آن ها باشیم.
وی اضافه كرد: اخیرا خانواده آن ها نامه ای به رئیس جمهوری نوشتند و دستورات لازم صادر شده اما پیچیدگی های مسیر، كار را تا حدی دشوار كرده بود؛ با این حال امیدوارم هرچه زودتر اخبار مثبتی در این خصوص داشته باشیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره خبر اخیر اسارت یك لنج ایرانی در آب های سومالی نیز گفت: موضوع در دست بررسی است و اطلاع دقیقی نمی توانم ارائه دهم. تصور ما این است كه همه سرنشینان آن ایرانی نیستند و از ملیت های دیگر هم بوده اند.

**آمادگی برای تقویت آتش بس در نقاط كاهش تنش سوریه
خبرنگاری پرسید: در توافقنامه كاهش تنش سوریه آمده است كه نظارت مفاد قرارداد به عهده دولت های ناظر یعنی ایران، روسیه و تركیه است. شمخانی درسفری كه به روسیه داشتند آمادگی ایران را برای اعزام نیرو در صورت درخواست اعلام كردند، در حال حاضر در چه سطحی از مذاكرات در این زمینه هستیم و آیا درخواستی برای اعزام نیرو از ایران شده است و آیا ایران قصدی برای اعزام نیرو دارد؟
قاسمی پاسخ داد: به هر حال آستانه با محوریت سه كشوری كه ضامن اجرای آتش بس هستند به طور دائم و مرتب در جریان است. گفت و گو ها ادامه دارد. روی نقاط كاهش تنش بین كارشناسان سه كشور مذاكرات و تماس ها وجود دارد.
وی افزود: تلاش های خوبی صورت گرفته است. اگر نتیجه گیری لازم اتفاق بیفتد نیاز است از سوی سه كشور براساس ضمانت و تعهدی كه دارند، آنجا نیروهایی تحت نمی دانم چه نامی اعزام شود كه بتوانند بر بحث آتش بس در نقاط كاهش تنش نظارت كنند.
این مقام وزارت امور خارجه ایران ادامه داد: ما در این خصوص آمادگی داریم كه در صورت تفاهم لازم و رسیدن به نقشه راه، این اعزام را مبذول داریم و كمك خودمان را در حد توان و امكان برای تقویت آتش بس در این نقاط به عمل بیاوریم.

**هشدار به كشورهای عربی درباره توطئه انشقاق
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری درباره مواضع قطر و كویت پس از اجلاس ریاض گفت: حضور قدرت های خارجی و دعوت از آنها همواره مخل امنیت، وحدت و تفاهم كشورهای منطقه بوده است.
قاسمی اضافه كرد: اجلاس ریاض با اهداف خاصی صورت گرفت؛ اگر چه با مشكلات عدیده ای روبرو شد كه می تواند در آینده نیز ظهور كند اما آنچه مسلم است، این است كه دولت عربستان دعوتی از برخی از كشورهای عربی و اسلامی به عمل آورد و نشستی را در ریاض برگزار كردند.
وی افزود: این تحولات به دقت مورد توجه ما بود و تماس های قبل و بعد از اجلاس توسط كشورهای اسلامی با ما، به ما اطلاع داده شد كه آنها از هیچ بیانیه‌ای آگاه نبودند و متنی را ندیده بودند و با مفاد این بیانیه موافق نیستند. برخی این موضوع را علنی كردند و برخی از طریق كانال های دیپلماتیك این موضوع را به ما گفتند.
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینكه بیانیه اجلاس ریاض، یكجانبه بود كه گویا مورد اجماع هم نبوده است، اظهار كرد: سیاست كشورهای بزرگ و فرامنطقه ای وحدت بخش و مبتنی بر صلح نبوده است. اتفاقات اخیر نیز ناشی از این اجلاس و سفر یك كشور فرامنطقه ای به منظور تسلیح یك كشور و فروش سلاح های سنگین است كه با تعابیر تحقیر كننده دراین باره این كشور سخن گفته شد.
قاسمی اضافه كرد: بحث های اخیر میان ریاض و دوحه مسئله ای مربوط به میان كشورها است و من تمایلی برای سخن گفتن در این باره ندارم. با این وجود اگر مشكلی وجود دارد ناشی از این اجلاس و چیدمان نادرستی بود كه به نام جمع رخ داد.
وی با بیان اینكه سیاست های ایران درخصوص كشورهای همسایه سیاست روشنی است، اظهار داشت: سعی كرده ایم با آنها با زبان دوستی حرف بزنیم و فاصله ها را كاهش دهیم. روابط ما با كویت، قطر و عمان همواره وجود داشته و گفت‌وگوهایی داشتیم.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان كرد: حتما اختلاف نظرهایی بوده كه در روابط بین دوعضو زنده طبیعی است. ما برای دیگران تعیین و تكلیف نمی كنیم ولی قبل از این اجلاس به تمام كشورهای عربی و اسلامی هشدار دادیم كه نسبت به توطئه های اسرائیل برای انشقاق میان كشورهای اسلامی آگاه باشند.
قاسمی افزود: این مساله قابل پیش بینی بود و امیدواریم با تفاهم رایزنی و گفت وگوها بر مشكلات منطقه فائق بیاییم و با منطقه ای آرامتر روبرو باشیم.

**رفع تحریم های غیر هسته ای
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه آیا مذاكره برای رفع تحریم های غیرهسته‌ای شدنی است بدون آنكه به دستاوردهای موشكی ما آسیبی برسد؟ گفت: رفع تحریم های دیگر توسط رئیس جمهوری مطرح شده است.
قاسمی افزود: نگاه كلان ما احترام به همه كشورها و رابطه بهتر و ایجاد فضای مناسبتر و با اتكا به قدرت دیپلماسی است كه فكر می كنیم اگر این قدرت به جا، به هنگام و با برنامه ریزی صورت گیرد و قدرت مردم نیز پشت آن باشد، بسیاری از ناشدنی ها می تواند شدنی و سهل و آسان شود ولی هر هدفی براساس میزان و نوعش می تواند دشواری ها و ناهمواری‌هایی داشته باشد.

**اقدامات عملی دولت آمریكا ملاك عمل است/در برابر هر اقدامی آمادگی داریم
وی همچنین درباره طرح افزایش تحریم ها در كنگره اظهارداشت: شاید در یك سال گذشته ده‌ها طرح در این باره داشتیم كه قابل اعتنا نیست. آنچه برای ما ملاك است سیاست ها و اقدامات عملی دولت آمریكاست.
به گفته قاسمی اگر این لوایح به تصویب كنگره رسیده و امضا شود، قابلیت اجرایی می یابد كه در این صورت نسبت به تصمیم اتخاذ شده واكنش خواهیم داشت.البته ما در برابر هر اقدامی آمادگی داریم و نگران هیچ حركتی از جانب دیگران نیستیم.

برنامه موشكی ایران با هیچ قطعنامه ای منافات ندارد
سخنگوی دستگاه دیپلماسی با تاكید بر اینكه سیاست جمهوری اسلامی ایران درباره مساله موشكی بسیار شفاف است، گفت: برنامه موشكی ایران با هیچ قطعنامه ای منافات ندارد. سیاست موشكی ایران مستمر خواهد بود و تحت تاثیر هیچ نظری از خارج قرار نمی گیرد.
قاسمی تصریح كرد:سیاست موشكی ایران كاملا دفاعی،بازدارنده و در جهت حفاظت از كیان كشور با توجه به تجربه جنگ هشت ساله است. در این سیاست هیچ تغییری به وجود نخواهد آمد و پابرجا و مستقیم است.

**حضور چشمگیر ایرانیان خارج از كشور در انتخابات
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره مشاركت ایرانیان خارج از كشور در انتخابات هم گفت:هم پای مردم در داخل كشور كه حضوری قابل اعتنا و شكوهمند داشتند و خود را به شكل بارز به جهان نشان دادند، ایرانیان خارج از كشور هم در این انتخابات با حضور چشمگیرشان در مشاركت، به پای صندوق های رای رفتند.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت:در بسیاری از كشورها صف های طویلی ایجاد شد. گزارشاتی كه وجود داشت، این است كه افراد بسیاری بودند كه حتی برای اولین بار در انتخابات شركت می كردند و بررسی دقیق از ایرانیان خارج از كشور نشان می دهد سیاست های دولت و تلاش های وزارت خارجه در این باره اثرگذار بوده و شاهد همبستگی ایرانیان بوده است.
قاسمی خاطرنشان كرد: باید متوجه باشیم بسیاری از آنها شاغل یا دانشجو هستند و روز جمعه هم روز تعطیلی برای آنها نیست ولی آنها به پای صندوق های رای رفتند. ضمن اینكه تعداد صندوقها محدود است ولی با این وجود، رشد چشمگیری درخصوص حضور ایرانیان در انتخابات را شاهد بودیم و باید این مساله را به فال نیك گرفت.

**نقش ایران در عراق و سوریه، مستشاری است
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینكه ایران نیروهای خود را از غرب موصل به سوریه می برد، گفت: حضور ایران در عراق مستشاری است تا تروریست ها را از كشورشان اخراج كنند. حضور ما در سوریه نیز برای ایجاد یك فضای مطلوب تر برای آتش بس است.
وی تصریح كرد: ایران نقش نظامی در موصل نداشته و ندارد بلكه كاملا مستشاری است كه براساس درخواست رسمی دولت عراق است.

**شهادت دو مرزبان ایرانی در مرز با تركیه
قاسمی همچنین درخصوص شهادت دو مرزبان ایرانی درمرز با كشور تركیه گفت: از طریق كانال های دیپلماتیك موضوع را به دولت تركیه انتقال دادیم. منتظر پاسخ آنها هستیم. علاقه مند به این اتفاقات ناگوار در مرزهایمان با تركیه نیستیم وامیدواریم با پاسخ تركیه اتخاذ تصمیم بكنیم.
سیام**2021**1058**1429
خبرنگار:داود مرادپور*محمد افضلی**انتشار:محسن طاهرزاده